Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-21, 01:08
  #1
Medlem
Menveds avatar
Igår 15-03-20 kom de första ryktena om att Jimmie Åkesson kommer att avgå som partiledare. Först i den här tråden och sedan i den här artikeln på Dagens opinion.

Frågeställningar för tråden: Talar ryktet sanning? Kommer Jimmie Åkesson att avgå? Vilken tycker du i så fall bör ersätta honom? Behöver SD ändra något i sin politik eller är allt bra som det är? Hur minns du Jimmie Åkesson och hur vill du gradera hans insats? Är partiledaren i SD irrelevant därför att samhällsutvecklingen gör att partiet växer automatiskt eller kommer SD att implodera nu när JÅ är borta om han nu är det?

Diskutera!
Citera
2015-03-21, 01:12
  #2
Medlem
Svar nej, Jimmie Åkesson kommer inte avgå som partiledare om allt går som det ska. Nu till veckan kommer vi få besked om sjukskrivningen förlängs eller inte, men om den inte gör det tror jag att han är pigg nog att återkomma inom kort.
Citera
2015-03-21, 01:18
  #3
Medlem
GlennertOs avatar
Hoppas att han återvänder! Jimmie behövs verkligen inom svensk politik. Han gör ett kanonbra arbete där.
Citera
2015-03-21, 01:19
  #4
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Svar nej, Jimmie Åkesson kommer inte avgå som partiledare om allt går som det ska. Nu till veckan kommer vi få besked om sjukskrivningen förlängs eller inte, men om den inte gör det tror jag att han är pigg nog att återkomma inom kort.
Intressant. Varför tror du han är "pigg nog att återkomma inom kort" om sjukskrivningen inte förlängs? Bor du i Sölvesborg och ser honom dagligen när du är på väg till jobbet eller liknande?
Citera
2015-03-21, 01:21
  #5
Medlem
Jag tror tyvärr att Jimmie kommer sitta kvar. Jag hade egentligen hoppats på en mer liberalkonservativ linje med mörkblåa ideal. Då skulle nog SD locka ännu fler borgliga väljare. Men jag kan inte säga annat än att jag är imponerad av Åkesson!
Citera
2015-03-21, 01:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Intressant. Varför tror du han är "pigg nog att återkomma inom kort" om sjukskrivningen inte förlängs? Bor du i Sölvesborg och ser honom dagligen när du är på väg till jobbet eller liknande?
Nej haha, har dock läst att hans kompisar beskrev honom som pigg och motiverad, fast han hade varit orkeslös i månader. Har även hört att han vill tillbaka, så om han vill det och har ork i kroppen, varför skulle han avgå?
Citera
2015-03-21, 03:11
  #7
Medlem
flaess avatar
Jimmie Åkesson är en mycket stor anledning till Sverigedemokraternas framgångar. Om det inte vore för hans mjuka framtoning, kunnande och intelligens så hade partiet fortfarande betraktats med obskyra ögon av en övervägande del av allmänheten. En stor eloge till honom för det!

Men nu efter 10 år som partiledare under fruktansvärda förhållanden så är det tydligt att han är knäckt och knappast lär återkomma i den rollen, vilket inte är ett dugg konstigt. Jag hoppas dock att han återvänder till politiken på ett eller annat vis. Men nu är det dags för ett partiledarbyte.

Vilka tänkbara kandidater finns det i partiet? De tre som känns bäst lämpade i mina ögon som partiledare är Richard Jomshof, Oscar Sjöstedt och Gustav Kasselstrand. För en månad sedan hade jag även skrivit Mattias Karlsson, men under den senaste veckans kalabalik har han tappat mycket i anseende hos mig, tyvärr.
Citera
2015-03-21, 04:15
  #8
Medlem
Den här tråden är skapad på spekulationer och det finns inga som helst belägg att Jimmie inte skulle komma tillbaka. Han har själv sagt att han kommer att komma tillbaka och det är också den linjen som partiledningen har förmedlat. Hans sjukskrivning går ut den sista och jag tycker att vi kan vänta på besked innan vi börjar spekulera hej vilt om vem som blir hans efterträdare!

Ponera att han inte kommer tillbaka så ser jag allra helst att Gustav Kasselstrand tar över rodret!

Citat:
Ursprungligen postat av laprimeradama
Jag tror tyvärr att Jimmie kommer sitta kvar. Jag hade egentligen hoppats på en mer liberalkonservativ linje med mörkblåa ideal. Då skulle nog SD locka ännu fler borgliga väljare. Men jag kan inte säga annat än att jag är imponerad av Åkesson!
Herregud vilket skitsnack! Du förstår inte vilken enorm förlust det skulle vara för partiet. Du förstår inte den verkliga innebörden av socialkonservatism med nationalistisk grundsyn, hur dessa två ideologier är som handen i handsken och fyller ut varandra. Borgerligheten är redan besegrad, partiets mål nu är att vinna över sossar som röstar på sossarna för det gjorde pappa. SD kommer inte ta flest väljare från de borgerliga partierna 2018 utan från de rödgröna och då främst sossarna. Samhällsutvecklingen kommer tvinga en stor del av sossarnas väljare till SD för snart kan de inte gömma sig längre.

Alliansen kommer aldrig komma till makten igen om de inte allierar sig med SD och nästa val kommer SD vara större än moderaterna. Målet är inte att vinna borgare utan svenskar som inte vill bli en minoritet i sitt eget land, svenskar som värdesätter välfärd, samhörighet, folket och fosterlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jimmie Åkesson är en mycket stor anledning till Sverigedemokraternas framgångar.
Samhällsutvecklingen är den enskilt största anledningen till sverigedemokraternas framgångar. JÅ jobb hade egentligen vem som helst kunna gjort med karisma och en vältalighet som vanligt folk förstår.
Citera
2015-03-21, 11:21
  #9
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Samhällsutvecklingen är den enskilt största anledningen till sverigedemokraternas framgångar. JÅ jobb hade egentligen vem som helst kunna gjort med karisma och en vältalighet som vanligt folk förstår.
Håller med. Det folkliga stödet har byggt upp Sverigedemokraterna, oavsett om Jimmie Åkesson eller Richard Jomshof hade stått vid rodret.
Men självklart så går det inte att förneka att Jimmie Åkesson är en mycket skicklig debattör och mycket karismatisk ledare - vilket har gynnat SD under alla dessa år.
Citera
2015-03-21, 12:44
  #10
Medlem
ColaKexs avatar
Vet inte vad jag ska tro om detta rykte. Henrik Vinge (presschef SD) inger hopp ena stunden och i andra gör han mig osäker på vilket besked vi egentligen kommer få!

Från aftonbladet:
Citat:
Under sjukskrivningen pratar Jimmie Åkesson inte med media, enligt Henrik Vinge. Men han berättar att det ser positivt ut.
– Det är bra. Han verkar gå åt helt rätt håll och verkar starkare, piggare, friskare och mer engagerad än på länge, säger han.

Från Dagens opinion:
Citat:
Kommer Jimmie Åkesson meddela att han avgår som partiledare?
– Det kan inte jag bekräfta, säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge.

Kan du bekräfta att han har för avsikt att komma med någon form av besked i frågan under veckan?
– Nja, det som gäller nu är att sjukskrivningen pågår till 31 mars. Sjukskrivningen har förlängts två gånger tidigare, och då har beskedet kommit kort inpå. Men sedan om det blir i slutet av nästa vecka eller veckan därpå är inget som jag kan svara på.
Citera
2015-03-21, 15:35
  #11
Avstängd
EternalGlorys avatar
Hoppas på att Jimmie återkommer som partiledare! En bättre ledare än så kan inte SD få på tiotusen år, Han var perfekt. Men ryktena och magkänslan gör att jag tvivlar allt starkare på att han faktiskt fortsätter som partiledare, tror han kör en mer tillbakalutad roll framöver!

Förövrigt vill jag se Jomshof ta över om Jimmie lägger ned. Väldigt trygg lugn och förtroendeingivande! Enda minuset är egentligen att han är en synthare, men ingen är perfekt.
Citera
2015-03-21, 15:37
  #12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Mattias Karlsson är väldigt duktig som ersättare, så om Jimmie Åkesson avgår är det Mattias som får ta över... Med det sagt tror jag inte Jimmie kommer avgå ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback