Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 22:25
  #1
Medlem
Jag kollade på interstellar och måste säga att det är den bästa film jag någonsin har sätt. Sen jag såg den har jag försökt lära mig massor om rymden men finner allt för komplicerat.

Den här scenen när matthew slungas in i hålet eller va det va och så är han helt plötsligt "bakom bokhyllorna" i sin dotters rum alltså jag fattade aldrig riktigt hela den situationen i filmen. Kan någon förklara exakt och så detaljerat som möjligt vad som försigår och är det möjligt att det skulle kunna va så i verklighet?

/ rymdintresserad kille sen interstellar
2015-03-20, 22:28
  #2
Medlem
Turbojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Jag kollade på interstellar och måste säga att det är den bästa film jag någonsin har sätt. Sen jag såg den har jag försökt lära mig massor om rymden men finner allt för komplicerat.

Den här scenen när matthew slungas in i hålet eller va det va och så är han helt plötsligt "bakom bokhyllorna" i sin dotters rum alltså jag fattade aldrig riktigt hela den situationen i filmen. Kan någon förklara exakt och så detaljerat som möjligt vad som försigår och är det möjligt att det skulle kunna va så i verklighet?

/ rymdintresserad kille sen interstellar

inte så insatt men det var väl då han trädde in i femte tids-dimensionen? när tiden är något fysiskt så att säga. men det är ju bara teorier från christopher nolans sida, och baseras inte på någon sorts "riktig" fysik, man har ingen aning om hur tidsdimensionen faktiskt skulle se ut för oss människor.

eller kanske jag är ute och cyklar.
2015-03-20, 22:50
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Jag kollade på interstellar och måste säga att det är den bästa film jag någonsin har sätt. Sen jag såg den har jag försökt lära mig massor om rymden men finner allt för komplicerat.

Den här scenen när matthew slungas in i hålet eller va det va och så är han helt plötsligt "bakom bokhyllorna" i sin dotters rum alltså jag fattade aldrig riktigt hela den situationen i filmen. Kan någon förklara exakt och så detaljerat som möjligt vad som försigår och är det möjligt att det skulle kunna va så i verklighet?

/ rymdintresserad kille sen interstellar

Som föregående sade, så hamnade han i en eller flera extra dimensioner...

Förklaring finns tyvärr inte dock då fler rums dimensioner är en matematisk möjlig teori men praktisk omöjlighet. Och en fullständig omöjlighet att representeras på en 2 tvådimensionell film.


Men på film fungerar allt!
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2015-03-20 kl. 22:52.
2015-03-20, 22:53
  #4
Medlem
Avlyssnads avatar
http://screenrant.com/interstellar-e...s-time-travel/

Där hittar du ett och annat.


VARNING FÖR SPOILER!

__________________
Senast redigerad av Avlyssnad 2015-03-20 kl. 22:55.
2015-03-20, 23:15
  #5
Medlem
PuffTheDragons avatar
Finns en stor tråd om just fysiken i Interstellar.

(FB) Fysik i ”Interstellar” (SPOILERS)
Jag har en del svar där, som så klart innehåller många spoilers.
2015-03-21, 17:50
  #6
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Jag kollade på interstellar och måste säga att det är den bästa film jag någonsin har sätt. Sen jag såg den har jag försökt lära mig massor om rymden men finner allt för komplicerat.

Den här scenen när matthew slungas in i hålet eller va det va och så är han helt plötsligt "bakom bokhyllorna" i sin dotters rum alltså jag fattade aldrig riktigt hela den situationen i filmen. Kan någon förklara exakt och så detaljerat som möjligt vad som försigår och är det möjligt att det skulle kunna va så i verklighet?

/ rymdintresserad kille sen interstellar
Det är science fiction.
2015-03-21, 19:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
http://screenrant.com/interstellar-e...s-time-travel/

Där hittar du ett och annat.


VARNING FÖR SPOILER!


Vilket svar... "Gud vilka bara engagerar sig när det är akuta ärenden".

Var inte "jorden håller på att gå i bitar" ett akut ärende, men att han sitter fast i ett svart hål är det?
2015-03-21, 19:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vilket svar... "Gud vilka bara engagerar sig när det är akuta ärenden".

Var inte "jorden håller på att gå i bitar" ett akut ärende, men att han sitter fast i ett svart hål är det?

Jorden drabbas av en farsot, framtiden hjälper nutiden att komma undan.
Framtiden vet inte hur man stoppar farsoten eftersom nutiden aldrig gjorde det, utan nutiden flydde genom framtidens hjälp.
Svarta hålet är inte ett akut ärende, svarta hålet är lösningen på det akuta ärendet - farsoten som de inte kan lösa.

Orsak och verkan-paradoxer lämnas därhän, hur nutiden lyckades bli framtiden utan att framtiden hjälpte nutiden fly och så vidare.
2015-03-21, 20:19
  #9
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vilket svar... "Gud vilka bara engagerar sig när det är akuta ärenden".

Var inte "jorden håller på att gå i bitar" ett akut ärende, men att han sitter fast i ett svart hål är det?

Mitt svar var "Gud eller utomjordingar vilka bara engagerar sig när det är akuta ärenden"

Det är utomjordingarna som bara engagerar sig när det är akuta ärenden enligt min text, inte gud.

Att gud lägger sig i behöver inte förklaras mer än att bara säga att det var gud.


Läs noga innan du påpekar ett fel.
2015-03-21, 20:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Jag kollade på interstellar och måste säga att det är den bästa film jag någonsin har sätt. Sen jag såg den har jag försökt lära mig massor om rymden men finner allt för komplicerat.

Den här scenen när matthew slungas in i hålet eller va det va och så är han helt plötsligt "bakom bokhyllorna" i sin dotters rum alltså jag fattade aldrig riktigt hela den situationen i filmen. Kan någon förklara exakt och så detaljerat som möjligt vad som försigår och är det möjligt att det skulle kunna va så i verklighet?

/ rymdintresserad kille sen interstellar

Som jag förstod det så var det väl människor från framtiden som ledde honom till den ytan? (Och samma med dom som förklaras som "dom" genom hela filmen) Och andra sidan så var det ju genom honom som hans dotter kunde lösa "mysteriet tid och rum", men så uppfattade jag det iallafall.
__________________
Senast redigerad av Risig 2015-03-21 kl. 20:46.
2015-03-21, 20:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Mitt svar var "Gud eller utomjordingar vilka bara engagerar sig när det är akuta ärenden"

Det är utomjordingarna som bara engagerar sig när det är akuta ärenden enligt min text, inte gud.

Att gud lägger sig i behöver inte förklaras mer än att bara säga att det var gud.

Läs noga innan du påpekar ett fel.

Lägger du till ett "eller" så menar du att antingen Gud eller utomjordingarna kan engagera sig. Men tack för "rättningen".
2015-03-22, 10:49
  #12
Medlem
KimNeilJungs avatar
Tråd finns här (FB) Fysik i ”Interstellar” (SPOILERS)
Låst.
//mod.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback