Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 20:29
  #1
Medlem
blodpalts avatar
Hej kompisar,

Klockan nere i högra hörnet har slutat fungera - datorn är bara ett drygt år gammal så det kan väl inte vara CMOS-batteriet som gett upp redan?

Jag syncar den manuellt mot internettid och då håller den sig ett tag men sen faller den bakom vagnen. När jag startar den så tror den att det är samma tid som när jag senast stängde av den.

Vad ska jag göra?

Kram
Citera
2015-03-20, 21:31
  #2
Medlem
Testa ställ in tid i BIOS, annars testa byta batteriet.
Citera
2015-03-20, 22:31
  #3
Medlem
Hur är det med inställningar i bios? Testa att ändra någon inställning och se det sparas efter att datorn vart avstängd.
Citera
2015-03-21, 00:25
  #4
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retupmoC
Testa ställ in tid i BIOS, annars testa byta batteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av y0y0
Hur är det med inställningar i bios? Testa att ändra någon inställning och se det sparas efter att datorn vart avstängd.

Har provat att ändra i Bios, den vill inte fungera. Har googlat och hittat detta http://www.overclock.net/t/1460576/a...time-clock-bug, tydligen vanligt problem med Asus

En kompis har byggt datorn åt mig så jag kan egentligen inte så mycket om sånt här... Men mitt moderkort är ett ASUS MAXIMUS VI HERO.

http://rog.asus.com/forum/showthread...untry=&status=
Citat:
Frozen Time Clock in UEFI - The Fix

Is your motherboard suffering from the malady of a frozen time clock in UEFI?

If so try the following:

1) Reflash the latest UEFI, using EZ Flash 2 or USB BIOS flashback.

2) When the system POSTs, enter UEFI. Once in UEFI power down the motherboard. Keep the PSU attached and "on". Only the motherboard is powered off and in "standby". You will see the MB standby lights on (boards with start buttons onboard will be lit). Standby does not mean the board is actually running, standby means the board has power, but you have not pressed the power button to turn it on. Make sure the board is off before you go to the next step in this list. You will know if it is off because if you leave it for 5 seconds it should not POST~BOOT - this means it is in standby.



3) Clear CMOS (Clear RTC) for 10 seconds. This will clear the Management Engine.

4) Power up the system, enter UEFI, set the clock and then save and exit.

5) Update MEI driver to Version 9.5.14.1724 in the OS.



6 )Carry on using the system as normal.

The above steps should fix the issue.

-Raja

Ska tydlighen lösa det. Men det där är rena grekiskan för mig... Kan någon förklara, annars får jag dra hit min polare i nästa vecka så kan han förklara det.
__________________
Senast redigerad av blodpalt 2015-03-21 kl. 00:28.
Citera
2015-03-21, 07:06
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Det kan ju vara batteriet. Mät med en multimeter. Det ska vara på 3 volt.
Citera
2015-03-21, 09:48
  #6
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kan ju vara batteriet. Mät med en multimeter. Det ska vara på 3 volt.

Hmm, det verkar ju inte bättre... Jag får snacka med min polare, jag är för dålig på sånt här för att öppna upp datorn. Tack för hjälpen!
Citera
2015-03-21, 09:55
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Hmm, det verkar ju inte bättre... Jag får snacka med min polare, jag är för dålig på sånt här för att öppna upp datorn. Tack för hjälpen!

Finns annars fina guider på YouTube.
Citera
2015-03-29, 22:38
  #8
Medlem
blodpalts avatar
Min kompis uppdaterade BIOsen till de senaste versionen och då funkade det kanon igen, tack för all hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback