Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 20:25
  #1
Medlem
Kan man dela på nätverkanslutning på port 1 genom en router. Från port 1 kopplar jag en nätverkskabel till ett vägguttag för nätverkskablar som går ner till ett rum. I rummet har jag en switch (tror jag) 5 portar.....men den vill inte hitta internetanslutning. Har inga långa kablar heller som kan lösa detta problen.

Jag har alltså anslutning utan switch till en dator
Citera
2015-03-20, 20:29
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
switch (tror jag) vad står det på den ?
Citera
2015-03-20, 21:11
  #3
Medlem
BenAsslicks avatar
Ja, du kan koppla på en switch eller flera efter en router.
I övrigt håller jag med kimdah2002, ett modellnamn och tillverkare på din mysteriska "switch" hade varit trevligt.
Citera
2015-03-20, 23:04
  #4
Medlem
http://www.ladda-upp.se/bilder/fdqydvtqdfohl/

LevelOne FSW-0511 heter den
Citera
2015-03-20, 23:15
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Ja, det borde funka men om routern inte är din egen utan levererad av internetoperatören så får du kolla upp att port 1 verkligen är tillgänglig och inte reserverad för t.ex. Iptelefon eller IP-TV adapter.
Citera
2015-03-20, 23:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det borde funka men om routern inte är din egen utan levererad av internetoperatören så får du kolla upp att port 1 verkligen är tillgänglig och inte reserverad för t.ex. Iptelefon eller IP-TV adapter.

Okej antar att jag kollar det i inställningar på routern. Vart kan jag kolla det på en Thomson TG789VN?

Alltså jag kan ju använda alla portar på routern till internet utan problem annars. Kör vardagligen 4 datorer hemma. Men nu när vi tänkte lana och kopplade ihop den med switchen fungerade det icke.

Switchen har förövrigt 5 portar med nummer, testade alla.
__________________
Senast redigerad av wtfnvmcc 2015-03-21 kl. 00:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback