Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-21, 12:15
  #13
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyD3ll
Jag körde via Spotify på telefonen. Ändrade om i EQn där och höjde de låga frekvenserna o sänkte de höga. Skillnaden märktes knappt. Man kan fortfarande sätta örat mot baselementet när volymen är skithög och det enda man hör är vad jag tror är vibrationer från det övre elementet. Det känns verkligen som all bas kommer från det övre elementet trots allt...

Kan ju tillägga att om jag istället kör med mina iPhonehörlurar så är det en gigantisk uppgradering på bas-sidan...

Spotify och allehanda krims krams ljud online och på nätet är allt annat än kvalité. Visst, undantag finns. Men om du på menar allvar med att få ut de ljud som dina Polk förtjänar-byt ljudkälla för bövelen!
Vill man lyssna på musik online så duger det med Headset från Teknikmagasinet. Punkt.

Så, få arsele ur vagnen och skaffa en ordentlig CD-spelare. Då kommer dina Polk förmedla bad ass bas så att dina byxben fladdrar. De har ett frekvensomfång på 20Hz-27kHz vilket även borde göra en sub överflödig vid musikspelande.
Citera
2015-03-21, 12:20
  #14
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Tror inte det ska komma mer bas från baselementen (filtrena är designade så), high-end kallas det tydligen, vill man ha bas måste man köpa brummande subb eller dunka dunka cerwin vega

Tror?
Filtrerna är designade så?

Är detta en Trolltråd månntro?

Eller bara ett symptom på dagens Sverige?
Citera
2015-03-21, 12:38
  #15
Medlem
Sen är inte en liten surroundförstärkare något vidare att driva ett par fronthögtalare med heller, skaffa ett slutsteg, förslagsvis Nad C272 som finns för bra pris på begagnatmarknaden, är du fortfarande inte nöjd med ljudet får du skaffa andra högtalare eller subb (som jag personligen avstår ifrån).
Citera
2015-03-21, 13:03
  #16
Medlem
Filter kan variera otroligt mycket, ett par 35kg högtalare med dubbla 10" behöver inte nödvändigtvis ha grym bas, allt beror på vad konstruktören är ute efter i ljudet och många tillverkare verkar rädda att släppa igenom för mycket bas eftersom högtalarna kommer klassas som "party" istället för high-end. Sen kan det ju rentav vara så att elementen inte har högre kapacitet (mest prydnad), de som lyssnat på Proson med dubbla 10or vet vad jag menar.

Skit i att köpa CD-spelare, spotify duger bra! Vad du behöver är tyngre elektronik i form av slutsteg, och som sagt, räcker inte det får du köpa andra högtalare. Ett par Dynavoice Dynamite 12 så lär du inte klaga längre
Citera
2015-03-21, 17:20
  #17
Medlem
RyD3lls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Spotify och allehanda krims krams ljud online och på nätet är allt annat än kvalité. Visst, undantag finns. Men om du på menar allvar med att få ut de ljud som dina Polk förtjänar-byt ljudkälla för bövelen!
Vill man lyssna på musik online så duger det med Headset från Teknikmagasinet. Punkt.

Så, få arsele ur vagnen och skaffa en ordentlig CD-spelare. Då kommer dina Polk förmedla bad ass bas så att dina byxben fladdrar. De har ett frekvensomfång på 20Hz-27kHz vilket även borde göra en sub överflödig vid musikspelande.

Jag körde ju Spotify innan med mina Logitech datorhögtalare som hade en sepparat sub. Då var basen riktigt rejäl även med Spotify.

Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Sen är inte en liten surroundförstärkare något vidare att driva ett par fronthögtalare med heller, skaffa ett slutsteg, förslagsvis Nad C272 som finns för bra pris på begagnatmarknaden, är du fortfarande inte nöjd med ljudet får du skaffa andra högtalare eller subb (som jag personligen avstår ifrån).

Så att de knappt dunkar ur baselementen är inte ett problem? Det ska vara så svag bas? Finns det någon sub som går fint med min Yamaha rx v367?
Citera
2015-03-21, 18:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyD3ll
Jag körde ju Spotify innan med mina Logitech datorhögtalare som hade en sepparat sub. Då var basen riktigt rejäl även med Spotify.



Så att de knappt dunkar ur baselementen är inte ett problem? Det ska vara så svag bas? Finns det någon sub som går fint med min Yamaha rx v367?

Du har inte delningsfilter påslaget i förstärkaren då? Typ att den delar vid 80Hz och skickar allting under 80Hz till subbutgången? Kryssa i "no subwoofer" och ingen delning.

Sen kan du pröva att endast använda de två undre terminalerna på högtalaren (du hade bi-wire?) så du testar basarna.

En XTZ W10.16 ellr W12.16 är okej för pengarna fast jag gillar inte subbar till musik, bäst till musik är rejäla golvare med ett tungt steg.
Citera
2015-03-21, 19:00
  #19
Medlem
RyD3lls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Du har inte delningsfilter påslaget i förstärkaren då? Typ att den delar vid 80Hz och skickar allting under 80Hz till subbutgången? Kryssa i "no subwoofer" och ingen delning.

Jag hittade något på speaker setup->config->crossover som stod på 80hz. SÄnkte denna till 40hz (för den gick inte lägre:s) och märkte en klar förbättring!
Citera
2015-03-21, 19:03
  #20
Medlem
Danro80s avatar
Dina högtalare går relativt djupt (35hz -3db) Visst det blir ingen avgrundsdjup bas, men du ska ha bra bas.

Det första du ska testa är att spela i läget "Direct" (Har du inte ändrat något så står den på auto) i detta läget så skickas fullregister till fronthögtalarna och det finns ingen risk att högtalarna är delade som small (så de låga frekvenserna skickas till LFE = subwooferutgång)

Se sidan 44-45 i manualen.
__________________
Senast redigerad av Danro80 2015-03-21 kl. 19:14.
Citera
2015-03-21, 19:23
  #21
Medlem
Har du kopplat plus och minus rätt?
Dvs kabeln som går från röd utgång på förstärkaren ska till röd ingång på högtalaren? Om inte så beror din dåliga bas på detta.
Citera
2015-03-21, 19:26
  #22
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnk
Har du kopplat plus och minus rätt?
Dvs kabeln som går från röd utgång på förstärkaren ska till röd ingång på högtalaren? Om inte så beror din dåliga bas på detta.

Ja under förutsättning att han bara har gjort det på en av högtalarna.
Citera
2015-03-21, 19:50
  #23
Medlem
RyD3lls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnk
Har du kopplat plus och minus rätt?
Dvs kabeln som går från röd utgång på förstärkaren ska till röd ingång på högtalaren? Om inte så beror din dåliga bas på detta.

Nej de är kopplat rätt. Testade o ställa DPS parameter till 2ch direct(auto) nu. Ska testa o spela.
Citera
2015-03-22, 11:53
  #24
Medlem
RyD3lls avatar
Okej körde dom nyligen och basen har förbättrats en hel del. Jag antar att för o få det sista låga tonerna så måste man ha en sub till. Tack alla som hjälpt till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback