Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 15:22
  #1
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Är det någon mening med att behålla BBB's router efter uppsägning? Det kostar över 250 kr att skicka tillbaka paketet som företagspaket till BBB efter uppsägningen. Skickas inte utrustningen tillbaka debiteras man 500 kr.

Kan man då inte lika väl ha kvar skiten?

Går det att rensa BBB's router från deras inställningar och få den helt clean så att den går att använda till andra internetoperatörer och liknande? Behöver man byta ut firmware eller kanske konfigurera om modermodemet tänker jag?
Citera
2015-03-20, 18:16
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Vad heter saken? Har du haft den till ADSL eller till fiber?
Citera
2015-03-20, 18:32
  #3
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad heter saken? Har du haft den till ADSL eller till fiber?

"Zyxel 2602" om jag minns rätt, den har varit till fiberanslutning med kombinerad IP-telefoni. Klassas troligen inte som en "router" i sig men ja.

Har även ett par oanvända TP-kablar, kortare modell, som lär kosta ca 50 kr styck. Kan det vara värt att behålla skiten istället?
__________________
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-03-20 kl. 18:35.
Citera
2015-03-20, 22:20
  #4
Medlem
Zyxels routrar fungerade med alla typer av fiber/adsl-uppkopplingar (beroende på modell) när jag jobbade där iallafall, så det ska bara vara att köra på.

Kan även notera att du troligtvis kan få avgiften på 500kr avdragen om du ringer in dit efter att du fått ut fakturan och säger att du skickat in routern redan (utan medföljande lappen om dom frågar). Var inte otrevlig, men om du inte blir erbjuden pengarna tillbaka direkt så poängtera att du tänkt byta till bredbandsbolaget igen för att du ska flytta snart eller liknande. Brukade alltid dras av för sånt tidigare
Citera
2015-03-20, 22:32
  #5
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis156
Zyxels routrar fungerade med alla typer av fiber/adsl-uppkopplingar (beroende på modell) när jag jobbade där iallafall, så det ska bara vara att köra på.

Kan även notera att du troligtvis kan få avgiften på 500kr avdragen om du ringer in dit efter att du fått ut fakturan och säger att du skickat in routern redan (utan medföljande lappen om dom frågar). Var inte otrevlig, men om du inte blir erbjuden pengarna tillbaka direkt så poängtera att du tänkt byta till bredbandsbolaget igen för att du ska flytta snart eller liknande. Brukade alltid dras av för sånt tidigare

Undrar om routern går att använda till andra ISP:s. Går den att köra fritt, ligger BBB-firmware kvar som automatiskt tillhandlahåller DNS-serverar och specifik IP, m,m. Du verkar saknar kunskaper kring det jag efterfrågar?
Citera
2015-03-21, 00:10
  #6
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Inget svar? Vi har då inte många "IT-tekniker" här inte.
Citera
2015-03-21, 00:37
  #7
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Inget svar? Vi har då inte många "IT-tekniker" här inte.
Det är ett kombinerat modem med routerfunktion. Jag vet inte om det går att köra den som enbart router, men jag skulle inte tro att det är optimalt. Får jag fråga varför du vill göra så? Jag menar, för 500kr får du en router som presterar bättre än den där. Jag själv skulle aldrig få för mig att använda den som router åtminstone, just för att de nästintill alltid är väldigt usla.
Citera
2015-03-21, 07:22
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Skicka tillbaks den. Den är ingen höjdare. Lite märkligt att du ska betala frakten. Du har ju haft den på lån. När jag hade BBB lånade de ut en telefoniadapter och den skickade jag tillbaks i en låda jag fick av dem. Det var dock 2005.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback