Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 09:14
  #1
Medlem
Titeln säger allt. Vad jag menar är: finns det någon sorts traditionella handtrummor med ursprung i Europa? Typ trummor i stil med bongos, congas och djembes. Jag antar att det traditionella trumsetet använd i populärmusik som t.ex. rock och jazz har någon sorts knytning till Europa och kontinentens kulturarv men har aldrig hört talas om några handtrummor. Och när vi ändå håller på med detta så undrar jag om det skulle visa sig finns några finns det några med ursprung i Sverige? Visserligen finns det någon snubbe som uppfann någon sorts tefats-trumma i Gnesta med det var relativt nyligen så visst jag förstår.
Citera
2015-03-20, 10:26
  #2
Medlem
Samerna har ju sin trolltrumma.
Citera
2015-03-20, 10:30
  #3
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Vad jag menar är: finns det någon sorts traditionella handtrummor med ursprung i Europa? Typ trummor i stil med bongos, congas och djembes. Jag antar att det traditionella trumsetet använd i populärmusik som t.ex. rock och jazz har någon sorts knytning till Europa och kontinentens kulturarv men har aldrig hört talas om några handtrummor. Och när vi ändå håller på med detta så undrar jag om det skulle visa sig finns några finns det några med ursprung i Sverige? Visserligen finns det någon snubbe som uppfann någon sorts tefats-trumma i Gnesta med det var relativt nyligen så visst jag förstår.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Categ...on_instruments är sådana

När det gäller instrument kan det vara svårt att härleda instrument då det kan uppstå liknande och man har haft kontakter europa till asien så inspiration/lån från olika kulturer inte är så tydliga.
Citera
2015-03-20, 12:46
  #4
Medlem
Zwerchstands avatar
Nog ingen som inte med akademisk nit kan spåras ha medföljt redan de första folkinvandringar. Under ramtrummor balanserar tamburinen i sin urtyp någorlunda hög ålder mot nära avstånd “i östra mediterranska kulturen där instrumentet var ett attribut för den allmänsemitiska gudinnan Astarte”. [Olsson: Kroumata]

Nåjd- resp. sejdtrummor kan nog frånses som syftat verkande per membranets mekanik (vibrationen förflyttar ett ovanpåliggande löst föremål) snarare än akustik.

Med handtrumma sagt utesluts en del alternativ som med säkerhet kan fastslås på plats; vad ex:vis gäller typäldsta litofoner av otympligare slag “skulle man kunna datera klangstenarna från senneolitikum fram till vikingatid, […] en mycket bred datering”, för Mellansveriges del snävare indikerad till bronsåldersmiljö och åtminstone i Hågastenens unika fall en brukskontext med anmärkningsvärd sannolikhet närmre bestämd till Montelius I ~ 1800—1500 f.Kr. [Maja Hultman: Ljud i landskapet. Akustikarkeologi och öländska klangstenar. Magisteruppsats, Uppsala 2007; sida 12, pdf här]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback