Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-02, 22:16
  #1
Medlem
Skall Bestämma mig för en paketresa till Kina tillsammans med min flickvän. Vad och vilka ska vi åka med? Några som kan komma med förslag? Och gärna varför just den researrangören? Vi har kollat på följande ställen Lotus Travel,Svensk-kinesiska resebyrån,Kinaresor.

Väntar med spänning på svar.
Citera
2005-10-03, 04:07
  #2
Medlem
Caecigenuss avatar
Frågan är väl snarare vad det är du vill se/göra med flickvännen i det stora landet Kina. Blir lite lättare att hjälpa då...

Det är relativt svårt att ta sig runt i Kina på egen hand om du inte kan någon kinesiska alls. Så att åka med ett resebolag är ingen dum idé.
Citera
2005-10-03, 09:56
  #3
Medlem
re:

Åkte med kinaresor. Bara bra.
Citera
2005-10-03, 10:55
  #4
Medlem
kallebilles avatar
Om ni tar en researrangör som skjussar er mellan sevärdheterna så missar ni halva nöjet... Samt att det är grymt störande med stora grupper som leds runt av en kines med flagga och mikrofon, ni kommer att se nog många av dem utan att vara med i en själv.

Hoppas ni får kul!
Citera
2005-10-03, 10:55
  #5
Medlem
Alltså vi har redan bestämt oss för att åka en arrangerad resa men sen är frågan vilken av alla resor man ska välja och vilket bolag som är bäst? Men vi vill ju se så mycket av dom stora turistmålen som möjligt.
Citera
2005-10-03, 12:19
  #6
Medlem
Caecigenuss avatar
Så mycket som, eller så många som möjligt? Det är två helt olika saker. Att bara kuta runt mellan Beijing, Xi'an, Shanghai och kanske en tur till Hong Kong gör att ni ser mycket, dock kommer ni inte att få smaka på Kina då.

"Så många som" - alternativet brukar tilltala Svensson's, man har ju hur mycket som helst att prata om efter man varit där och snabbkikat.
"Så mycket som" - alternativet är ju inte lika kul - men du vet en satans massa om grejen...
Citera
2005-10-03, 13:35
  #7
Medlem
Jag förstår exakt vad du menar. Men vad tycker du att vi ska välja ??
Citera
2005-10-03, 18:06
  #8
Medlem
Caecigenuss avatar
Jag själv befinner mig fn. i Shanghai och de sakerna jag sett här har varit relativt ok. Men det ingen stad jag rekommenderar Er att åka till - det är som vilken storstad som helst, visserligen är det fortfarande Kina - med allt vad det innebär. Du kan ju alltid kika lite på vad jag skrivit i tråden "Shanghai - vad göra?" http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=253775
Dock har jag hört en hel del om andra ställen i Kina från folk som bor här på dormet och rest runt lite innan de börjat plugga.

Xi'an som jag nämnde ska vara rätt maffigt. 2000 år gamla terrakottagubbar är rätt najs. Men vissa gillade det inte, andra har tyckt det var bland det fetaste de gjort.

Beijing finns det också mycket att titta på! Himmelska fridens torg är ju bara en sak, det finns MYCKET annat där. Huvudstaden är ju det kulturella centrat för ett land på 1,3 miljarder invånare med en historia som är vida längre än vår, vilket jag tycker talar för sig själv!
Sen är det inte så långt att ta en dagsutflykt till kinesiska muren och traska runt där - många resor till Beijing innehåller en sådan tur, eftersom det endast tar ett par timmar att resa dit och muren ska vara rätt tuff...

Vilket bolag ni sedan väljer är jag inte rätt man att svara på. Men jag skulle ju lätt tippa på att man kan spendera en eller två veckor i Beijing utan att tråka ut sig speciellt mycket.
De två första veckorna i Shanghai gick för mig med en rasande fart och då gjorde jag inte speciellt mycket mer än traskade runt på stan med en kompis och åkte taxi (du behöver inte leta efter bältet om du åker taxi - det ska inte finnas något där...).
Citera
2005-10-03, 18:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Xi'an som jag nämnde ska vara rätt maffigt. 2000 år gamla terrakottagubbar är rätt najs
Japp, de måste man absolut se! Fast varning om ni har astmatiska besvär, tillfällig hosta eller så. Det är ordentligt dammigt (av sand alltså).

Kinaresor är mycket bra! Kunniga guider och allmänt ambitiösa. Enligt både mig och andra med erfarenheter av dem. Rekommenderas!

Edit: Jag glömde: Kinesiska muren måste man givetvis vandra runt på. Fast det är fysiskt ansträngande! Förutom värmen och den höga luftfuktigheten är trappstegen (där det finns sådana) väldigt ojämna i höjd. Kort kjol rekommenderas ej (vet jag på förekommen anledning ).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f254229

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback