Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-19, 20:10
Medlem
DoctorSuns avatar
Pohlmans tider är förbi. Det finns meteorologer som levererar en väderpresentation smidigt och fint i live-sändning. Men, på varje sådan går ett par som helt klart inte är passade för ett live-framträdande. De står i vägen för kartan, gör meningslösa utspel/artikuleringar och stakar sig, halkar efter och vipps har de tre kartor att redogöra för inom 5 sek, där två av dem skyms av meteorologen som står mitt i vyn.

Varför inte spela in skiten någon timme i förväg, vilket säkerligen skulle leda till en bättre presentation? Är ju inte så att prognoserna tas fram i sista sekund och, i typisk 80tals-nyhetsanda, de får ett telefonsamtal mitt i presentationen i stil med:

*RRRiiiing*
-"Ursäkta. Mhm, ja. Ok, ja. Tack"
-"Vi har nu fått nya uppgifter om att det är 65.7% risk för regn i Uppsala-traken på midsommarafton. Jag repeterar, 65.7% riskt för regn över Uppsala motför tidigare 57.3%."
Senast redigerad av DoctorSun 2015-03-19 kl. 20:13.
Citera
2015-03-19, 20:39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Pohlmans tider är förbi. Det finns meteorologer som levererar en väderpresentation smidigt och fint i live-sändning. Men, på varje sådan går ett par som helt klart inte är passade för ett live-framträdande. De står i vägen för kartan, gör meningslösa utspel/artikuleringar och stakar sig, halkar efter och vipps har de tre kartor att redogöra för inom 5 sek, där två av dem skyms av meteorologen som står mitt i vyn.

Varför inte spela in skiten någon timme i förväg, vilket säkerligen skulle leda till en bättre presentation? Är ju inte så att prognoserna tas fram i sista sekund och, i typisk 80tals-nyhetsanda, de får ett telefonsamtal mitt i presentationen i stil med:

*RRRiiiing*
-"Ursäkta. Mhm, ja. Ok, ja. Tack"
-"Vi har nu fått nya uppgifter om att det är 65.7% risk för regn i Uppsala-traken på midsommarafton. Jag repeterar, 65.7% riskt för regn över Uppsala motför tidigare 57.3%."

Väderleksrapporter i TV är ganska förlegade, kommer nog försvinna om några år. Ungefär som när kanalerna började slopa hallårna. Numera finns det såpass väl utbyggt internet och appar. Vädret är också sådant som väldigt bra kan presenteras grafiskt och med siffror och inte med beskrivande tal eller text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in