Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-03-23, 19:33
  #37
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men tre måltider om dagen torde vara en ganska normal rytm. Det du verkar hävda är att samma resultat skulle uppnås vid bara ett proteinintag om dagen vilket är högst diskutabelt med tanke på vad som står i källorna jag postade.

Det finns alltså vissa studier som visar att vissa typer av protein ger en högre effektgrad om man äter de enbart en eller ett par gånger om dagen och vissa ger en högre om man äter både innan och efter träning.

Faktum kvar står från sista källan jag postade. Proteinbalansen åker inte berg och dalbana. Sen att kolla proteinbalansen från timme till timme istället för sett över en längre period är också högst diskutabelt. Angående frukost kan du exempelvis läsa: http://www.leangains.com/search/label/Research . Där har du mycket intressant forskning angående insulin, hunger, osv.
Citera
2015-03-23, 19:41
  #38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Faktum kvar står från sista källan jag postade. Proteinbalansen åker inte berg och dalbana. Sen att kolla proteinbalansen från timme till timme istället för sett över en längre period är också högst diskutabelt. Angående frukost kan du exempelvis läsa: http://www.leangains.com/search/label/Research . Där har du mycket intressant forskning angående insulin, hunger, osv.

Men vi diskuterar inte proteinbalansen eftersom den anabola responsen ligger utanför det området. Frågan handlar om huruvida den anabola responsen är lika hög vid enbart ett proteinintag om dagen vs. flera. Om du läser mina källor så borde du inte se på saken med den där besserwissriga attityden eftersom olika protein visar olika egenskaper.
Citera
2015-03-23, 20:25
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Well, du kommer med flera källor men fortfarande som inget som motbevisar det jag i grunden påstår. Så källor som visar att proteinintag flera gånger om dagen skulle vara gynnsamt för muskeltillväxten på lång sikt hade jag velat se.

Här har du en vettig norsk studie som sträcker sig 12 veckor exempelvis:

The Meal Frequency Project : The effect of meal frequency on body composition during 12-weeks of strength training - Hansen, Øyvind

Och om vi applicerar den kunskapen tillsammans med detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122893 så förstår vi snabbt att färre mål kan vara fördelaktigt så proteinsyntesen inte åker berg- och dalbana. Särskilt inte hos personer som äter 200g protein om dagen.

Få personer är så starka att de kan ta ut sig på ett sådant sätt att musklerna växer optimalt, och de som kan det är oftast nära sin genetiska övre gräns. Det går ej mäta muskelökning över en 12-veckors period, 1år är mer acceptabelt. 3-9kg muskler på ett år är ungefär allt man kan förvänta sig, om man gör allting rätt. Det blir därmed absurt i det här fallet med en undersökning som enbart sträcker sig 12-veckor skall avgöra vad för typ av måltidsfrekvens som ger mest muskelökning. Hur skiljer man en på en ökning av 1kg muskler och 1liter vatten till exempel?

Jag står på mig att många måltider om dagen ger optimal muskeltillväxt för någon som har förmågan att köra 15-25 sets per muskelgrupp med bra form. Alltså extrem träningsvärk dagen efter.
Citera
2015-03-24, 17:05
  #40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titon
Få personer är så starka att de kan ta ut sig på ett sådant sätt att musklerna växer optimalt, och de som kan det är oftast nära sin genetiska övre gräns. Det går ej mäta muskelökning över en 12-veckors period, 1år är mer acceptabelt. 3-9kg muskler på ett år är ungefär allt man kan förvänta sig, om man gör allting rätt. Det blir därmed absurt i det här fallet med en undersökning som enbart sträcker sig 12-veckor skall avgöra vad för typ av måltidsfrekvens som ger mest muskelökning. Hur skiljer man en på en ökning av 1kg muskler och 1liter vatten till exempel?

Jag står på mig att många måltider om dagen ger optimal muskeltillväxt för någon som har förmågan att köra 15-25 sets per muskelgrupp med bra form. Alltså extrem träningsvärk dagen efter.

Men lol? Du behöver inte ta ut dig maximalt för att musklerna ska växa optimalt. Och nej, jag är väl medveten om att 12 veckor är en lite tid av en hel livstid men längre studier är ytterst sällsynt. Att du däremot inte ser skillnaden på 1kg muskler och 1kg vatten köper jag inte. Tror du seriöst att forskarna enbart kollar på deras kroppsvikt när de utvärderar resultaten? Läs studien så ser du hur de mäter ökningarna.
Citera
2015-03-24, 17:11
  #41
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi diskuterar inte proteinbalansen eftersom den anabola responsen ligger utanför det området. Frågan handlar om huruvida den anabola responsen är lika hög vid enbart ett proteinintag om dagen vs. flera. Om du läser mina källor så borde du inte se på saken med den där besserwissriga attityden eftersom olika protein visar olika egenskaper.

Jag har aldrig motsatt mig ditt sista påstående, vilket jag påpekat ett flertal gånger. Studierna du presenterade övertyger mig dock inte. Sen måste man se utanför den "anabola responsen" för att inse vad som är optimalt för muskeltillväxten också. Det är trots allt den kosthållningen som får dig att prestera bäst under dina träningspass som är bäst i slutändan (så länge du äter tillräckligt av allt).
Citera
2015-03-24, 18:06
  #42
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titon

Jag står på mig att många måltider om dagen ger optimal muskeltillväxt för någon som har förmågan att köra 15-25 sets per muskelgrupp med bra form. Alltså extrem träningsvärk dagen efter.

Körde 45 set ben för två dagar sen, känner/kände inte av någon extrem träningsvärk :/ gör jag något fel då??
Citera
2015-03-24, 21:26
  #43
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finsk-tattare
Men finns det något proteinrikt livsmedel som utsöndras långsamt? Tänkte man kunde äta det som kvällsmat för att hålla proteinsyntesen igång även på natten.
Troligen är det dygnsintaget som är viktigt. Och långsamt protein påverkar inte proteinsyntesen nämnvärt, upp till basnivåer har jag för mig. Så ät ordentligt över dygnet. Ät som du trivs med. Att optinoja hjälper inte.
Citera
2015-03-25, 18:42
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Men lol? Du behöver inte ta ut dig maximalt för att musklerna ska växa optimalt. Och nej, jag är väl medveten om att 12 veckor är en lite tid av en hel livstid men längre studier är ytterst sällsynt. Att du däremot inte ser skillnaden på 1kg muskler och 1kg vatten köper jag inte. Tror du seriöst att forskarna enbart kollar på deras kroppsvikt när de utvärderar resultaten? Läs studien så ser du hur de mäter ökningarna.

Det intressanta med studien du hänvisade till (Hansen, Øyvind) var egentligen inte att båda grupper ökade i fettfri massa, men att gruppen som åt 6 mål om dagen minskade i kroppsfett, medan gruppen som åt 3 mål om dagen ökade i kroppsfett (de använde MRI bl.a som metod för att mäta kroppssammansättning). Vad beror detta på? Jo, att 6M gruppen låg på ett kaloriunderskott, medan 3M gruppen låg på ett överskott. Dessutom kan man i rapporten läsa detta under rubriken 5.2.3 24-hour recall:

Citat:
The recalls showed that the participants had a large enough total intake of protein. However, some of the meals in the 6M group had less protein than suggested by the calculated menus. Could it be that more frequent meals also require a closer attention to the protein content of each meal? A trial by Cuthbertson et al (2005) indicates that maximum stimulation of muscle protein synthesis is obtained with an intake of 10g of EAA in each meal. This suggests that the potential benefit of frequent meals may have been reduced in some cases because not all meals stimulated muscle protein synthesis maximally.

Utöver detta finns det en rad andra bristfälligheter i studien också som tas upp i diskussionsdelen som du borde läsa igenom.

Följande är taget från en studie från JISSN som visar att fler måltider verkar vara bättre än få, men som erkänner att det finns för lite forskning i ämnet för att kunna dra några några förhastade slutsatser:

Citat:
Position Statement: Admittedly, research to date examining the physiological effects of meal frequency in humans is somewhat limited. More specifically, data that has specifically examined the impact of meal frequency on body composition, training adaptations, and performance in physically active individuals and athletes is scant. Until more research is available in the physically active and athletic populations, definitive conclusions cannot be made. However, within the confines of the current scientific literature, we assert that:

1. Increasing meal frequency does not appear to favorably change body composition in sedentary populations.

2. If protein levels are adequate, increasing meal frequency during periods of hypoenergetic dieting may preserve lean body mass in athletic populations.

3. Increased meal frequency appears to have a positive effect on various blood markers of health, particularly LDL cholesterol, total cholesterol, and insulin.

4. Increased meal frequency does not appear to significantly enhance diet induced thermogenesis, total energy expenditure or resting metabolic rate.

5. Increasing meal frequency appears to help decrease hunger and improve appetite control.

The following literature review has been prepared by the authors in support of the aforementioned position statement.

Läs hela studien här: http://www.jissn.com/content/8/1/4/
__________________
Senast redigerad av titon 2015-03-25 kl. 18:44.
Citera
2015-03-25, 19:15
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Körde 45 set ben för två dagar sen, känner/kände inte av någon extrem träningsvärk :/ gör jag något fel då??

Du övertränar förmodligen, om det är hypertrofiträning du kör. Du blir varken starkare eller större av att överträna, oavsett hur bra du äter och vilar.
Citera
2015-03-25, 19:34
  #46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titon
Det intressanta med studien du hänvisade till (Hansen, Øyvind) var egentligen inte att båda grupper ökade i fettfri massa, men att gruppen som åt 6 mål om dagen minskade i kroppsfett, medan gruppen som åt 3 mål om dagen ökade i kroppsfett (de använde MRI bl.a som metod för att mäta kroppssammansättning). Vad beror detta på? Jo, att 6M gruppen låg på ett kaloriunderskott, medan 3M gruppen låg på ett överskott. Dessutom kan man i rapporten läsa detta under rubriken 5.2.3 24-hour recall:



Utöver detta finns det en rad andra bristfälligheter i studien också som tas upp i diskussionsdelen som du borde läsa igenom.

Följande är taget från en studie från JISSN som visar att fler måltider verkar vara bättre än få, men som erkänner att det finns för lite forskning i ämnet för att kunna dra några några förhastade slutsatser:



Läs hela studien här: http://www.jissn.com/content/8/1/4/

Otränade personer ökar så gott som alltid i muskler när de börjar träna under kontrollerade former.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback