Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-19, 17:28
  #1
Medlem
UbatsValles avatar
Hej!
Imorgon är det som vi alla vet solförmörkelse och folket i min stad har länsat alla affärer på svetsglas 14 som rekommenderats av experter på området.

Nu är det dock såhär att jag kommit över ett exemplar av svetsglas 13, kommer det funka lika bra eller kommer mina ögon att skadas?
Citera
2015-03-19, 17:51
  #2
Medlem
Skulle säga att jag är 95% säker på att de kommer fungera finfint, tror knappast de skulle rekommendera absolut minimum för att undvika synskador.

Hur är det med denna kommande solförmörkelse, om jag har ett par svetsglas 14, kan jag kolla rätt på solen utan risk för ögonskador?
Citera
2015-03-19, 18:28
  #3
Medlem
UbatsValles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Skulle säga att jag är 95% säker på att de kommer fungera finfint, tror knappast de skulle rekommendera absolut minimum för att undvika synskador.

Hur är det med denna kommande solförmörkelse, om jag har ett par svetsglas 14, kan jag kolla rätt på solen utan risk för ögonskador?
Om de stora medierna vet vad de talar så ska det nog inte vara någon fara alls.
Citera
2015-03-19, 20:36
  #4
Medlem
På min svetsskärm har jag 8+3,?? Vilket då blir 11,??? Och jag tycker mej kunna stå och glo på solen utan bekymmer. Sedan är ju kroppen och främst ögonen i detta fall otroligt kluriga med att vilja stänga sej om det blir för ljust

Titta upp med titt 13 glas och känns det hemskt så plusa på med ett eller flera par solglasögon.
Citera
2015-03-19, 21:58
  #5
Medlem
Kungens.hands avatar
Är det så pass farligt att se på alltså? Så med ett par dyrare solbrillor riskerar man att skada ögonen? Är detta pga solförmörkelsen eller att man står och stirrar på solen länge? Idiotfråga, må så vara.
Citera
2015-03-19, 23:44
  #6
Avstängd
folvidons avatar
Expressen säger att man kan skydda sig med papper och kikare. hur fan skyddar man sig med papper!? ska man ta ett A4 och hålla framför eller ska man göra en hemmagjord kikare av två toarullar??
Citera
2015-03-20, 00:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Är det så pass farligt att se på alltså? Så med ett par dyrare solbrillor riskerar man att skada ögonen? Är detta pga solförmörkelsen eller att man står och stirrar på solen länge? Idiotfråga, må så vara.

Skrev detta i den andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Huxon

Här har du den korta versionen:

Citat:
Looking at the sun during an eclipse is more dangerous than looking at full sun. The darkness that accompanies an eclipse can override the natural tendency to squint and avert the eyes, increasing the amount of ultraviolet radiation landing on the retina and making it more likely that you'll sustain eye damage. Your eyes can sustain damage even if only a small sliver of the sun is visible. The cornea focuses sunlight on the retina and scorches it, and because the retina has no pain receptors, you don't know the damage has been done until it's too late.

http://science.opposingviews.com/can...ipse-3251.html


Notera att de skriver "more likely". Det finns alltså inga garantier för ögonskador. Känner du att din syn inte är viktigare än att du är villig att chansa så går det utmärkt att göra det.


Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Expressen säger att man kan skydda sig med papper och kikare. hur fan skyddar man sig med papper!? ska man ta ett A4 och hålla framför eller ska man göra en hemmagjord kikare av två toarullar??

Du projicerar förmörkelsens med kikaren till pappret och står/sitter med andra ord med ryggen mot solen. Inte i närheten av lika mäktigt som att titta mot solen men har man inga glasögon och vill behålla synen så är det här tillvägagångssättet att rekommendera.
Citera
2015-03-20, 00:59
  #8
Medlem
400Bens avatar
14 är rekommenderat, 13 ska nog också vara lugnt. Men det är en liten risk.

Svetsglas 14 är lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Är det så pass farligt att se på alltså? Så med ett par dyrare solbrillor riskerar man att skada ögonen? Är detta pga solförmörkelsen eller att man står och stirrar på solen länge? Idiotfråga, må så vara.

Ja, det är som att skjuta in laser i ögonen. Det beror på solförmörkelsen. Ögonen registrerar ljuset från solförmörkelsen som svagare än vad det är och då kommer inte reflexen att man kollar bort.
Citera
2015-03-20, 01:17
  #9
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
14 är rekommenderat, 13 ska nog också vara lugnt. Men det är en liten risk.

Svetsglas 14 är lugnt.



Ja, det är som att skjuta in laser i ögonen. Det beror på solförmörkelsen. Ögonen registrerar ljuset från solförmörkelsen som svagare än vad det är och då kommer inte reflexen att man kollar bort.

Alltså. Det är INTE farligare än att kolla på solen i normala fall ifall man kollar lika länge.
Citera
2015-03-20, 01:38
  #10
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Alltså. Det är INTE farligare än att kolla på solen i normala fall ifall man kollar lika länge.

Fortfarande försvinner försvarsmekanismen. Visst, vet du innan hur länge du har kollat in i sloen så kör, men har du inte gjort det innan så är det väldigt dumt att riskera något.
Citera
2015-03-20, 01:49
  #11
Medlem
Pickmylussys avatar
När är det solförmörkelse?

Kan man inte ens kolla upp i typ 5 sekunder utan skydd??
Citera
2015-03-20, 02:01
  #12
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
När är det solförmörkelse?

Kan man inte ens kolla upp i typ 5 sekunder utan skydd??

Mellan ca 9.43 och fram till lite efter 12. Når sin prime vid lite innan 11.

Kan du göra det när det är vanlig sol så ja. Men gör det bara om du är säker. Försvarsmekanismen försvinner vid solförmörkelse då ljuset registreras av ögat som svagare än vad det verkligen är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback