Citat:
Ursprungligen postat av
Ragsikt
Hej! Tänkte få utlopp för min inre Gandalf och fixa mig en vandringsstav som jag kan ha på promenader och så. Tänkte att man kunde köpa en bo eller jo från en kampsportsbutik och använda den, torde ju vara hållbart och inte så fasligt dyrt. Ett par frågor till er som är bra på sånt här:
1) Vad är lämplig längd? Själv är jag väl ca 1,80 eller så. Tänker mig att ca 150 cm blir en lämplig stav men jag kanske har fel där?
2) Jag borde antagligen sko den. Doppsko av metall eller gummi, vad är bäst där?
Svar mottages tacksamt.

Du kan väl i princip ta vad som hälst för käpp/pinne att göra vandringsstav av,
dock inte kvastskaft eller dylikt, dessa är för bräckliga och ofta sågade på fel sätt,
detta kan vara ohälsosamt eftersom dom kan gå av och du kan då få en vass pinne
i magen(eller annat ställe) om du tar i i en uppför/nerförsbacke.
Längden på staven är individuell, alla har sin egen naturliga ställning, hållning och grepp,
därför är det bra att ta med staven ut på några små strapatser och testa innan du bestämmer
dig för att såga av den eller dylikt.
Jag antar att du kommer att tänka i banor om att göra något sorts "grepp" på staven,
detta bör du vara försiktig med, det är inte alltid du vill hålla på samma ställe,
och om du då har gjort något avancerat grepp så känns det obekvämt att hålla i käppen.
Skall du gå på asfalt, eller grusvägar så är väl gummifot en bra ide,
men på stigar och i skogen behövs det knappast, metall är bättre då om du absolut vill ha fot.