Citat:
Men den berättelsen du citerar:
Den kräver inte att man sätter sig in i treenigheten, döper sig, "älskar Jesus", etc.
Den är inte heller exkluderande -- den påminner folk att leva rättfärdiga liv och inte synda. Tiggaren hade varken gjort goda gärningar eller trott på Jesus, ändå hade han en plats bredvid Gud, eftersom han inte gjorde något ont. Så det krävs inte att man tror på rätt religion enligt denna berättelsen, bara att man undviker synda och gör det rätta med det man har.
Den säger att den som följer "Mose och profeterna" kan se fram emot en plats i himmelriket.
Luk 16:9Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag. 20Men en tiggare som hette Lasaros låg vid hans port full av sår 21och önskade att han fick äta sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundarna kom till och med och slickade på hans sår. 22Så dog tiggaren och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Den rike dog också han och begravdes.23I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida. 24Då ropade han: ’Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasaros att doppa fingerspetsen i vatten och fukta min tunga, jag plågas här i lågorna.’ 25Men Abraham svarade: ’Kom ihåg, mitt barn, att du fick ut ditt goda medan du levde, liksom Lasaros sitt onda. Nu har han funnit tröst här, medan du plågas. 26Dessutom gapar det en klyfta mellan oss och er, för att de som vill ta sig över från oss till er eller från er till oss inte skall kunna göra det.’ 27Mannen sade: ’Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus. 28Jag har fem bröder, och han måste varna dem så att inte de också kommer hit till detta plågornas ställe.’ 29Abraham sade: ’De har Mose och profeterna. De kan lyssna till dem.’ 30Mannen svarade: ’Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.’ 31Men Abraham sade: ’Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.’”
Den kräver inte att man sätter sig in i treenigheten, döper sig, "älskar Jesus", etc.
Den är inte heller exkluderande -- den påminner folk att leva rättfärdiga liv och inte synda. Tiggaren hade varken gjort goda gärningar eller trott på Jesus, ändå hade han en plats bredvid Gud, eftersom han inte gjorde något ont. Så det krävs inte att man tror på rätt religion enligt denna berättelsen, bara att man undviker synda och gör det rätta med det man har.
Detta var innan Jesus Messias kom till jorden och öppnade vägen till himmelriket och dem rättfärdiga slapp vara under jorden och fick äntligen gå in i himmelriket som Jesu hade förberett.
Jesus sa: 1" Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig . 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."
5 Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" 6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. 7 Har ni lärt känna mig, ska ni också lära känna min Far . Nu känner ni Honom och har sett Honom.
Var har vi profeter nu då? Varför säger Jesus inte att om ni även tror på profeter och Moses ska ni bli frälsta? HAN SÄGER TYDLIGT GENOM MIG. Inte genom Moses och inte genom Mohammed, men enbart genom Jesus Kristus. I övrigt skrev Moses om Jesus, vilket Jesus själv hävdar det som jag redan hade flera gånger citerat. Innan Jesus kom till jorden så var det Moses och profeterna som gällde för att folket skulle lyda Gud och Gud talade till folket genom profeterna . Fast nu var det själva Gud som kom ner till jorden i form av Sonen Jesus och lärde människor om Guds rike och evangelium. Jesus kom och offrades och genom Hans heliga blod blir vi frälsta och där sätts punkt.
Ni får minska på Jesus hur mycket ni vill och jag blir inte förvånad det minsta då islam beskriver Jesus som ingenting annat än profet. Gud lovade mänskligheten frälsning och den kom men många tar inte emot den.
Islam hävdar att man kommer till himlen om man tror på Allah och Mohammed. Varför just Mohammed? Sedan bråkar ni om att judar kristna och muslimer har samma Gud? Den som inte respekterar Sonen respekterar inte Fadern. Den som inte tar emot Jesus tar inte emot Gud står det.
Så du behöver inte citera det som del i bevisföring. Markusevangeliet handlar om Jesus liv och räckte bra för Petrus och Paulus. Johannesevangeliet skrevs långt senare och visar utvecklingen av synen på Jesus.