Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-19, 01:25
  #1
Medlem
ocbxperts avatar
Hej!

Under en veckas tid har jag inte kunnat se månen på natthimmelen, detta trots att det varit stjärnklart på nätterna, (ej molnigt).
Är ofta ute på nätterna med hunden så jag har letat vid olika tidpunkter, från att det skymmer till 04-05 på morgonen.
Jag är medveten om att det imorgon kommer vara nymåne enligt denna länk men det förklarar inte varför jag inte kunnat se månen sedan den 12-13/3 då den var synlig till 50%, det är ju trots inte nymåne förrän imorgon.

I vanliga fall kan jag alltid se månen i vardagsrumsfönstret.
Kan tillägga att jag bor på landet så jag har väldigt klara och fina natthimlar.

Min första tanke var att jorden/månen ligger i en bana som gör att månen knappt skulle synas över horisonten, men har aldrig upplevt detta förut.

Hjälp mig reda ut detta Flashback!
Mvh.
Citera
2015-03-19, 01:26
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Jag har upplevt det samma när jag är ute med hundarna. Jag undrar om månen kanske har försvunnit rent utav? Eller är det något märkligt väder?
Citera
2015-03-19, 01:34
  #3
Medlem
Månen är väldigt nära solen just nu så den är inte uppe på natten.
http://rl.se/sol_maane
Citera
2015-03-19, 08:43
  #4
Medlem
No.90-Kleists avatar
Månen går runt jorden och i närheten av solen ibland. Under en veckasperiod är månen svår att se eftersom solen är så stark. I morgon går den framför solen och orsakar solförmörkelse.
Citera
2015-03-20, 00:36
  #5
Medlem
400Bens avatar
Som sagt ligger månen väldigt nära solen nu och befinner sig på natten på fel halva så vi kan inte se den på natten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback