Citat:
Min tolkning av Nikodemus "förändring" är inte heller att den är särskilt drastisk, ur ett frihetligt perspektiv alltså. Jag tror att det handlar mer om att han inte orkar upprätthålla den ton som han har haft, utan vill försöka vara mer försonlig.
Detta i kombination med att han nu anser att vänstern har många goda grundvärderingar. Vilket jag ofta kan hålla med om. Att vänstern sedan är idiotiskt kontraproduktiv i sin vilja att använda tvång för att implementera dessa grundvärderingar, och dessutom lider av enorm ekonomisk okunskap gör ju att det blir fet fail. Det är dock gemensamt för alla politiker, med en ytterst liten felmarginal.
Men som sagt, så länge som tvång inte är inblandat... frihet är frihet.
Detta i kombination med att han nu anser att vänstern har många goda grundvärderingar. Vilket jag ofta kan hålla med om. Att vänstern sedan är idiotiskt kontraproduktiv i sin vilja att använda tvång för att implementera dessa grundvärderingar, och dessutom lider av enorm ekonomisk okunskap gör ju att det blir fet fail. Det är dock gemensamt för alla politiker, med en ytterst liten felmarginal.
Men som sagt, så länge som tvång inte är inblandat... frihet är frihet.
Jag tolkar hans förändring som drastisk just ur ett frihetligt perspektiv. NU har varit en mycket principfast försvarare av negativa rättigheter, men nu tycks han i stället börja bejaka positiva rättigheter.
Men givetvis så ska han ha full frihet till sin personliga utveckling.
Citat:
En annan observation. Det är ofta precis innan förändring i ideologisk övertygelse som man agiterar som skarpast och tyngst för det man håller på att lämna. Eller det kanske bara är jag. Ibland känns det som att man behöver nöta ut sitt kognitiva skal för att orka släppa in nytt.
En förändring som tar plats över tid kan se ut på ett sätt utifrån och upplevas på ett helt annat sätt därinne. Personlighetsdrag.
En förändring som tar plats över tid kan se ut på ett sätt utifrån och upplevas på ett helt annat sätt därinne. Personlighetsdrag.
Jag tror att sådana förändringsprocesser skiljer sig mellan olika personer. Min egen erfarenhet är snarast den motsatta, att jag starkast agiterat för något när jag har varit "nyfrälst".