2015-03-24, 08:11
  #37
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudeduderino
Min tolkning av Nikodemus "förändring" är inte heller att den är särskilt drastisk, ur ett frihetligt perspektiv alltså. Jag tror att det handlar mer om att han inte orkar upprätthålla den ton som han har haft, utan vill försöka vara mer försonlig.

Detta i kombination med att han nu anser att vänstern har många goda grundvärderingar. Vilket jag ofta kan hålla med om. Att vänstern sedan är idiotiskt kontraproduktiv i sin vilja att använda tvång för att implementera dessa grundvärderingar, och dessutom lider av enorm ekonomisk okunskap gör ju att det blir fet fail. Det är dock gemensamt för alla politiker, med en ytterst liten felmarginal.

Men som sagt, så länge som tvång inte är inblandat... frihet är frihet.

Jag tolkar hans förändring som drastisk just ur ett frihetligt perspektiv. NU har varit en mycket principfast försvarare av negativa rättigheter, men nu tycks han i stället börja bejaka positiva rättigheter.

Men givetvis så ska han ha full frihet till sin personliga utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av dudeduderino
En annan observation. Det är ofta precis innan förändring i ideologisk övertygelse som man agiterar som skarpast och tyngst för det man håller på att lämna. Eller det kanske bara är jag. Ibland känns det som att man behöver nöta ut sitt kognitiva skal för att orka släppa in nytt.

En förändring som tar plats över tid kan se ut på ett sätt utifrån och upplevas på ett helt annat sätt därinne. Personlighetsdrag.

Jag tror att sådana förändringsprocesser skiljer sig mellan olika personer. Min egen erfarenhet är snarast den motsatta, att jag starkast agiterat för något när jag har varit "nyfrälst".
Citera
2015-03-24, 17:47
  #38
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudeduderino
En annan observation. Det är ofta precis innan förändring i ideologisk övertygelse som man agiterar som skarpast och tyngst för det man håller på att lämna. Eller det kanske bara är jag. Ibland känns det som att man behöver nöta ut sitt kognitiva skal för att orka släppa in nytt.

En förändring som tar plats över tid kan se ut på ett sätt utifrån och upplevas på ett helt annat sätt därinne. Personlighetsdrag.


Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror att sådana förändringsprocesser skiljer sig mellan olika personer. Min egen erfarenhet är snarast den motsatta, att jag starkast agiterat för något när jag har varit "nyfrälst".

Jag tror att ni båda har bra poänger. Jag har observerat den intensifiering i att, framförallt, föra fram sina åsikter både då man precis börjat sympatisera med vissa idéer och när an är på väg att lämna dessa. Jag har en känsla av att fler nyfrälsta är öppna och villiga för debatt men båda typerna finns absolut.

Och som sagt, förändringen utåt kan tyckas rask men processen kan ha pågått en längre tid inombords. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv men jag finner det intressant att spåra min röda tråd bakåt i min "filosofiska historia". När började fundera över X? Varför började fundera över X? När började jag faktiskt gå över i att tro motsatt det jag gjorde tidigare? När blev jag öppen med att jag ändrat ståndpunkt? Det blir ett intressant nät och jag tror att man kan lära sig en del av detta. Både i hur man själv fungerar samt i hur andra kan ha uppfattat förändringen som skett.
Citera
2015-03-27, 19:42
  #39
Medlem
Taalmannens avatar
Fick faktiskt svar från Klaus P på frågan hur NU:s artiklar om västmarxismen raderats: "Det är Nikodemus själv som tagit bort dem, och det mesta annat han skrivit."

Tyvärr inget om LvMIS godkänt det i för- eller efterskott. Inget om den bristande i etik att göra så.

Att NU även raderat POD-sändningar han medverkat i, men inte var ansvarig för, är minst sagt anmärkningsvärt. CENSUR är bara förnamnet. NU verkar inte ens längre respektera äganderätten!

NU är förmodligen ur libertarian/AK-synpunkt förlorad, och är numera på sin höjd frihetlig socialist. Att höja den imbecilla devisen "Alla(h)s lika värde" till skyarna, tyder klart på snar intellektuell kollaps...
__________________
Senast redigerad av Taalmannen 2015-03-27 kl. 20:18. Anledning: förtydligande
Citera
2015-03-27, 20:45
  #40
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Att NU även raderat POD-sändningar han medverkat i, men inte var ansvarig för, är minst sagt anmärkningsvärt. CENSUR är bara förnamnet. NU verkar inte ens längre respektera äganderätten!

Hittade ena.

#14

https://archive.org/details/radiomises14
Citera
2015-03-27, 22:19
  #41
Medlem
Gamlings avatar
There's no vert like a convert!

Religiösa grubblerier har skickat många kloka människor "down the drain"!

Nu påstår jag inte det, men vill bara knyta an till religionen!
Citera
2015-03-29, 08:46
  #42
Medlem
Taalmannens avatar
Skrev en andra e-post till Klaus P, som löd:

"Tack för ditt svar!

Tråkigt! Men du/ni har inget emot det och/eller försöker ändra på det? (att NU raderat på LvMIS)

Han har även raderat de POD-sändningar han medverkat i, men inte var ansvarig för, är minst sagt anmärkningsvärt. NU verkar inte ens längre respektera äganderätten!

Jag förmodar att ni vidtagit lämpliga åtgärder att NU inte längre kan radera något på er hemsida?

Visst vore det lämpligt att du/ni skrev en artikel om vad som hänt med NU?

Ditt svar kommer att publiceras, om du inte misstycker. Misstycker du, gör jag det inte.
"


Fick följande svar. Han passade på att göra reklam för hemsidan, vilket är förståeligt, men undviker att svara på några av mina frågor:

"Du får publicera om du vill. Det finns inga onda känslor mellan oss övriga och Nikodemus och om han vill ta bort sina alster så trilskas vi inte. Han har sina skäl, mer än så vill jag inte säga.

För övrigt så kör vi vidare i hög takt på institutet, med nya artiklar, översatta texter, översättning av Human Action (ett monsterjobb), Freedomfest, podden, osv osv. Vi har inga planer på att dra ner. Fler och fler frivilliga strömmar till och hjälper med texter, ljud, bild, webbspridning och annat. Vi fortsätter vara Sveriges bästa plats för frihet, österrikisk ekonomi, motstånd mot staten och marxism i alla dess former.
"
Citera
2015-03-30, 17:39
  #43
Medlem
BuzzMeekss avatar
Att Nikodemus råkat ut för direkta och indirekta hot för sina lysande alster på Mises är väl uppenbart. Researchgruppen har ju utmålat och förenklat hans slutledande samhällskritik, antiimperalism och antikrigsretorik till att vara nyfascistisk/antisemitisk. Och har man familj med barn och vill behålla sitt jobb så får man foga sig i åsiktsledet. Sorgligt nog innehåller hans analyser också beskrivningar av de repressiva inslag som till slut tystade honom.

Nikodemus var den överlägset skarpaste och modigaste skribenten på Mises och hans frånfälle har gjort sidan mindre intressant.
Citera
2015-03-30, 20:28
  #44
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Att Nikodemus råkat ut för direkta och indirekta hot för sina lysande alster på Mises är väl uppenbart. Researchgruppen har ju utmålat och förenklat hans slutledande samhällskritik, antiimperalism och antikrigsretorik till att vara nyfascistisk/antisemitisk. Och har man familj med barn och vill behålla sitt jobb så får man foga sig i åsiktsledet. Sorgligt nog innehåller hans analyser också beskrivningar av de repressiva inslag som till slut tystade honom.

Nikodemus var den överlägset skarpaste och modigaste skribenten på Mises och hans frånfälle har gjort sidan mindre intressant.

Jag har svängt lite fram och tillbaka vad gäller vad gäller själva orsaken. Religiösa grubblerier är det jag för tillfället lutar mest åt, men det går givetvis inte att utesluta externa påtryckningar.

Det som talar för det senare är att omvändelsen gick så fort. Man ska också vara medveten om att allehanda krafter håller sina vakande ögon på den frihetliga rörelsen. Jag tror att behandlingen av Ron Paul under den senaste valrörelsen blev en ögonöppnare för många att inte bara nationalister blir hårt ansatta av "makten som är".

Har Researchgruppen attackerat Nikodemus på Twitter eller liknande? Jag vet att de har insinuerat antisemitism vad gäller Marika Formgren, men jag har inte sett något vad gäller Niko.
Citera
2015-03-30, 21:55
  #45
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag har svängt lite fram och tillbaka vad gäller vad gäller själva orsaken. Religiösa grubblerier är det jag för tillfället lutar mest åt, men det går givetvis inte att utesluta externa påtryckningar.

Det som talar för det senare är att omvändelsen gick så fort. Man ska också vara medveten om att allehanda krafter håller sina vakande ögon på den frihetliga rörelsen. Jag tror att behandlingen av Ron Paul under den senaste valrörelsen blev en ögonöppnare för många att inte bara nationalister blir hårt ansatta av "makten som är".

Har Researchgruppen attackerat Nikodemus på Twitter eller liknande? Jag vet att de har insinuerat antisemitism vad gäller Marika Formgren, men jag har inte sett något vad gäller Niko.

Visst har de gjort det, Mathias Wåg (grundare av researchgruppen) twittrade om Nikodemus krönikor om kulturmarxismen (kopplat till antisemitism - Wåg skrev 15 tweets om denna koppling den här dagen och uppmärksammade oss på att antisemitism ofta finns gömd i bankkritik, kritik mot Bonnier och kritik mot globalismen) den 22:e februari och några timmar senare tog Niko avstånd från allt han tidigare tänkt och skrivit i ämnet. Go figure.

https://twitter.com/guldfiske/status/569422357997203456

http://www.mises.se/2015/02/22/farva...kulturmarxism/

De pejorativa skenrättegångar som Bonnier och Schibsted bedriver i samråd med Researchgruppen måste få ett slut. Livsfarlig samhällsutveckling.
Citera
2015-03-30, 22:12
  #46
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Visst har de gjort det, Mathias Wåg (grundare av researchgruppen) twittrade om Nikodemus krönikor om kulturmarxismen (kopplat till antisemitism - Wåg skrev 15 tweets om denna koppling den här dagen och uppmärksammade oss på att antisemitism ofta finns gömd i bankkritik, kritik mot Bonnier och kritik mot globalismen) den 22:e februari och några timmar senare tog Niko avstånd från allt han tidigare tänkt och skrivit i ämnet. Go figure.

https://twitter.com/guldfiske/status/569422357997203456

http://www.mises.se/2015/02/22/farva...kulturmarxism/

De pejorativa skenrättegångar som Bonnier och Schibsted bedriver i samråd med Researchgruppen måste få ett slut. Livsfarlig samhällsutveckling.

Oj, det hade jag missat. Ändå brukar jag försöka hålla koll på dem. Då finns det alltså ingen som helst tvekan, och vi kan omedelbart stryka alla funderingar på religiösa grubblerier.

Makten som är berättade helt enkelt för Nikodemus att den inte ville bli besvärad av honom något mer. Makten som är brukar därefter ofta ge viss nåd till den som visar lydnad och underkastelse. Då förstår vi också hans desperata iver att plocka bort allt systemkritiskt material från Mises.se.

Jag hoppas att Nikodemus har pudlat tillräckligt för att få lugn i sitt privatliv och med sin familj. Att han återkommer som frihetsvän lär dock inte ske.

Jag vet att få libertarianer tror på demokrati, men är det fortfarande någon som gör det så måste väl ändå detta vara en ögonöppnare. Fruktansvärt ledsamt.
__________________
Senast redigerad av SvenskOpposition 2015-03-30 kl. 22:14.
Citera
2015-04-13, 21:33
  #47
Medlem
Taalmannens avatar
Tragiskt om NU hotats och fallit för föga inför det hotet. Det senare är förståeligt. Dock borde detta inte ens vara möjligt. Dags ta itu med hårdhandskarna?

Samtidigt är det tragiskt hur LMvIS numera verkar vara besatta av att hindra libertarianer att posta på deras hemsida. Testade nyss att skriva nedanstående harmlösa kommentar på sidan: http://www.mises.se/2015/04/12/tigge...ska-trikotomi/


"Håller med. Förr tog vi obehindrat vägen till den lilla naturliga badplatsen bara ca en mil hemifrån. Plötsligt dök en skylt upp om privat väg. Det sket vi i, och färdades som vanligt.

Vägar kan visst vara privata, men det bör också göras möjligt att färdas på den för den som vill göra rätt för sig...
"

Tydligen är jag numera även IPNR-blockerad...

Skit detsamma! Varför försöka göra sig hörd för dem som inte vill höra?
__________________
Senast redigerad av Taalmannen 2015-04-13 kl. 21:41.
Citera
2015-04-13, 21:49
  #48
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Tragiskt om NU hotats och fallit för föga inför det hotet. Det senare är förståeligt. Dock borde detta inte ens vara möjligt. Dags ta itu med hårdhandskarna?

Samtidigt är det tragiskt hur LMvIS numera verkar vara besatta av att hindra libertarianer att posta på deras hemsida. Testade nyss att skriva nedanstående harmlösa kommentar på sidan: http://www.mises.se/2015/04/12/tigge...ska-trikotomi/


"Håller med. Förr tog vi obehindrat vägen till den lilla naturliga badplatsen bara ca en mil hemifrån. Plötsligt dök en skylt upp om privat väg. Det sket vi i, och färdades som vanligt.

Vägar kan visst vara privata, men det bör också göras möjligt att färdas på den för den som vill göra rätt för sig...
"

Tydligen är jag numera även IPNR-blockerad...

Skit detsamma! Varför försöka göra sig hörd för dem som inte vill höra?

Spontant så låter det som att Misesinstitutet har blivit lite förbaskade på dig och valt att hindra just dig personligen. Tror mer att det är personligt än kopplat till dina åsikter. Vad som skulle vara lite kul skulle vara om du kunde använda detta tillfälle till att testa runt vilken sorts filter Misesinstitutet använder. Kolla vad som går igenom och vad som blockeras (för det låter som att de helt enkelt bara blockerar sådant som kan kopplas till just dig).

Därefter kan du ju berätta om dina upplevelser, så kan vi andra studera hur väl institutets blockeringar funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in