Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 13:26
  #5425
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Visst, men det har ju knappast med detta att göra

Nej, och inte vissa narkotikabrott heller, kan du försöka fatta det nu. Plus många andra saker.

Du länkar till fall där den misshandlade själv har anmält, du länkar till korruption, men att du inte länkar till det saken gäller är för att det inte finns.

Du kan fortsätta med helt meningslösa länkar, killen från Norra Biskop får endast konsekvenser om det sker en anmälan från den andre.
Jodå, misshandel faller visst under allmänt åtal, så finns misshandeln av den andra fången på film så måste plitarna anmäla det!
Citat:
"De flesta brott i Brottsbalken lyder under allmänt åtal, såvida något annat inte stadgas. Således lyder både misshandel enligt BrB 3:7 och kvinnofridskränkning enligt BrB 4:4a under allmänt åtal"
http://lawline.se/answers/5172
Citera
2018-02-18, 13:31
  #5426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jodå, misshandel faller visst under allmänt åtal, så finns misshandeln av den andra fången på film så måste plitarna anmäla det!

http://lawline.se/answers/5172

Var i länken står det att detta gäller innanför murarna?

Försök håll dig till att det skett innanför murarna så slipper du länka hur det funkar utanför
Citera
2018-02-18, 13:34
  #5427
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Var i länken står det att detta gäller innanför murarna?

Försök håll dig till att det skett innanför murarna så slipper du länka hur det funkar utanför
Se mina tidigare inlägg om detta, för nu har vi återigen hamnat tillbaka i ett cirkelresonemang från din sida där du verkar ha gjort det till en sport att missförstå och inte begripa vad man menar.

Börjar bli aningen tröttsamt med ditt trollande nu så nu har jag sagt det jag har att säga i denna fråga.
Citera
2018-02-18, 13:40
  #5428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Någon påbackning lär det tyvärr inte bli.
Nej det brukar ju inte bli det. Det brukar ju endast bli varningar.

"Jag ska döda dig, din jävel". Den unge Vår Krog & Bar-brottslingens dödshot till medfången inne på Kumla gav honom en varning"

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...lten-1.5188906

Dödshot är ju straffbart annars men på anstalt är det andra regler och han fick en varning.
Citera
2018-02-18, 14:26
  #5429
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av
LeBronThurman
Någon påbackning lär det tyvärr inte bli.
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Nej det brukar ju inte bli det. Det brukar ju endast bli varningar.
Dödshot är ju straffbart annars men på anstalt är det andra regler och han fick en varning.
Mitt svar i tråden återspeglar enbart min synpunkt att med dagens system blir det TYVÄRR ingen påbackning i tid.

Hur system/regelverk/rättsprocess fungerar alltifrån att "Billy" har snott "Mohameds" tandkräm till att "Willy" slår ihjäl en kriminalvårdare (V I F Karen G) är jag ganska väl förtrogen med, men släpper det i den här tråden.
__________________
Senast redigerad av LeBronThurman 2018-02-18 kl. 14:29.
Citera
2018-02-21, 12:21
  #5430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Här är ett exempel på att man kan dömas till ytterligare straff även om man avtjänar fängelsestraff för mord och sen begår misshandel inne på anstalt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6778207

Även Mijailovic blev dömd för grov misshandel av medfånge på Kumla, men då ha avtjänade livstid så utdömdes ingen påföljd.
http://www.dagensps.se/nyheter/mijai...ndel-av-fange/

Sexbrottslingen Anders Eklund blev misshandlad och de som gjorde det åtalades.
http://www.norrteljetidning.se/stock...-anders-eklund
I de fall ovan så handlar det om grov misshandel, det verkar falla under allmänt åtal på anstalt.

(FB) Häktesmördare tar tempen på gängledare, med köttermometer.

I länken ovan är det ännu en grov misshandel där en intagen har huggit en annan med en köttermometer, och det blev polisiärt.

Men i den frågan vi diskuterade så handlade den om misshandel och det går inte under allmänt åtal på anstalt, och det är därför killen i denna tråden inte får nåt ytterligare straff.

Hoppas du förstår skillnaden.
__________________
Senast redigerad av xtroverto 2018-02-21 kl. 12:25.
Citera
2018-02-21, 16:57
  #5431
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
I de fall ovan så handlar det om grov misshandel, det verkar falla under allmänt åtal på anstalt.

(FB) Häktesmördare tar tempen på gängledare, med köttermometer.

I länken ovan är det ännu en grov misshandel där en intagen har huggit en annan med en köttermometer, och det blev polisiärt.

Men i den frågan vi diskuterade så handlade den om misshandel och det går inte under allmänt åtal på anstalt, och det är därför killen i denna tråden inte får nåt ytterligare straff.

Hoppas du förstår skillnaden.
Bara för att få ett slut på denna diskussion så kontaktade jag Kriminalvården och ställde frågan direkt till dom. Svaret jag fick ger oss båda till viss del rätt.
Han nämner dock aldrig termen "allmänt åtal", men det spelar ingen större roll.

"Kriminalvården har ingen rapport skyldighet likt polisen har men vi har en uttalad nolltolerans. Nolltoleransen är mot våld och hot, rymningar, fortsatt brottslighet och droger. Rymningar är inget brott men anmäls till polisen ändå eftersom det är polisen som ska eftersöka personer som är på rymmen. När det gäller de övriga så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte. Det gäller även när vår personal blir utsatt för hot tex.

Med vänlig hälsning
F*****k W*********n
Enhetschef verksamhetsskydd"



Kan vi lägga ner denna diskussion nu?
Citera
2018-02-21, 17:04
  #5432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Bara för att få ett slut på denna diskussion så kontaktade jag Kriminalvården och ställde frågan direkt till dom. Svaret jag fick ger oss båda till viss del rätt.
Han nämner dock aldrig termen "allmänt åtal", men det spelar ingen större roll.

"Kriminalvården har ingen rapport skyldighet likt polisen har men vi har en uttalad nolltolerans. Nolltoleransen är mot våld och hot, rymningar, fortsatt brottslighet och droger. Rymningar är inget brott men anmäls till polisen ändå eftersom det är polisen som ska eftersöka personer som är på rymmen. När det gäller de övriga så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte. Det gäller även när vår personal blir utsatt för hot tex.

Med vänlig hälsning
F*****k W*********n
Enhetschef verksamhetsskydd"



Kan vi lägga ner denna diskussion nu?

Du kontaktade KVV och du menar på att jag är en Aspie

Alla brott lyder under allmänt åtal, förmodligen därför han inte särskiljde det.

Precis, de har ingen skyldighet att anmäla vilket du sa. Jag sa att de inte har det, sen att de kanske gör det må så vara, men det brukar inte ske av ovan nämnda skäl.

Och slutligen så pga att de inte har nån skyldighet att inte anmäla så blir det ingen påbackning i detta fallet.

Han säger att de har nolltolerans mot droger men ringa narkotikabrott polisanmäls aldrig.

Så, om killen i topic blir anmäld av en intagen så tar de tag i det. Men de själva har ingen skyldighet, trots att det lyder under allmänt åtal. Och du kan se tidigare i tråden att han bara fick en varning trots dödshot, som de enligt sig själva ska ha nolltollerans emot.
__________________
Senast redigerad av xtroverto 2018-02-21 kl. 17:19.
Citera
2018-02-21, 17:22
  #5433
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Du kontaktade KVV och du menar på att jag är en Aspie
Skillnaden mellan mig och dig är att jag vill ha belägg för något om jag hävdar att så är fallet.

Citat:
Alla brott lyder under allmänt åtal, förmodligen därför han inte särskiljde det.
Inte alla, men dom flesta.

Citat:
Precis, de har ingen skyldighet att anmäla vilket du sa. Jag sa att de inte har det, sen att de kanske gör det må så vara, men det brukar inte ske av ovan nämnda skäl.
Jag är dock inte helt säker på att han riktigt förstod frågeställningen då jag klart och tydligt frågade om just "allmänt åtal". Bara för att han är någon slags chef så behöver han inte ha full koll på alla juridiska termer.

Citat:
Och slutligen så pga att de inte har nån skyldighet att inte anmäla så blir det ingen påbackning i detta fallet.
Om det inte blir det så bryter dom mot sin egen uttalade policy om "nolltolerans" mot våld mellan intagna.

Citat:
Han säger att de har nolltolerans mot droger men ringa narkotikabrott polisanmäls aldrig.
Det är ju å andra sidan mycket svårare att påvisa "uppsåt" när det kommer till ringa narkotikabrott än vad det är med en misshandel som eventuellt har fastnat på övervakningskamera, vilket du själv vet om, eller hur?
Om denna 21-åring har begått misshandeln framför en övervakningskamera så kan han knappast skylla på att han inte hade något uppsåt att misshandla den andre.
Om man blir ertappad med narkotika i kroppen kan man ju alltid hävda att man fått i sig det utan att man själv vetat om det, och då är det svårare att bli dömd för det, vilket du själv vet om.
Kriminalvården vet såklart också om detta, vilket förmodligen är skälet till att man inte är lika benägen att anmäla just ringa narkotika utan istället antecknar det som misskötsamhet.
Citera
2018-02-21, 17:32
  #5434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag är dock inte helt säker på att han riktigt förstod frågeställningen då jag klart och tydligt frågade om just "allmänt åtal". Bara för att han är någon slags chef så behöver han inte ha full koll på alla juridiska termer.
Bra, du sågar din egen källa

Citat:
Om det inte blir det så bryter dom mot sin egen uttalade policy om "nolltolerans" mot våld mellan intagna.
Nolltoleransen yttrar sig i sig att de får bestraffningar på anstalten, för om det betydde att de inte accepterar nåt och anmäler allt så bryter de ju mot den ofta.

Citat:
Det är ju å andra sidan mycket svårare att påvisa "uppsåt" när det kommer till ringa narkotikabrott än vad det är med en misshandel som eventuellt har fastnat på övervakningskamera, vilket du själv vet om, eller hur?
Du behöver väl för fan inte ha ett uppsåt för att åka för ringa. Lämnar man urinprov och har knark däri så är det ringa narkotikabrott. Man får inte ha knark i kroppen. Uppsåt?

Citat:
Om denna 21-åring har begått misshandeln framför en övervakningskamera så kan han knappast skylla på att han inte hade något uppsåt att misshandla den andre.
Och? De har fortfarande ingen skyldighet att anmäla.

Citat:
Om man blir ertappad med narkotika i kroppen kan man ju alltid hävda att man fått i sig det utan att man själv vetat om det, och då är det svårare att bli dömd för det, vilket du själv vet om.
Beror helt på vilka halter, och med den logiken kan man köra samma grej när man har alkohol i kroppen också då. Man vet inte hur man fick i sig nubben. Som kom det hjälper

Citat:
Kriminalvården vet såklart också om detta, vilket förmodligen är skälet till att man inte är lika benägen att anmäla just ringa narkotika utan istället antecknar det som misskötsamhet.
De noterade även dödshot som misskötsamhet, vilket det finns belägg för bak i tråden. Hot utan uppsåt kanske?

De har ingen skyldighet att anmäla.

Men du, du vann.
Citera
2018-02-21, 17:52
  #5435
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Bra, du sågar din egen källa
Nej jag sågar honom inte, jag ifrågasatte om han hade förstått exakt vad jag menade.


Citat:
Nolltoleransen yttrar sig i sig att de får bestraffningar på anstalten, för om det betydde att de inte accepterar nåt och anmäler allt så bryter de ju mot den ofta.
Eller så polisanmäler dom, precis som han sa att dom skall göra.
"så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte"

Citat:
Du behöver väl för fan inte ha ett uppsåt för att åka för ringa. Lämnar man urinprov och har knark däri så är det ringa narkotikabrott. Man får inte ha knark i kroppen. Uppsåt?
Vet du inte vad "uppsåt" betyder? I fallet ringa narkotika så betyder det att du med vilje skall ha intagit en illegal substans med syfte att berusa dig. Har någon annan spetsat ditt glas mjölk med tjack utan att du själv vet om det så har du inget "uppsåt".
Du vet själv att det finns gott om såna fall där folk blivit frikända med hänvisning till just liknande scenarier.


Citat:
Och? De har fortfarande ingen skyldighet att anmäla.
Men som han sa så skall dom ju ändå göra det enligt deras egen policy.
"så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte"


Citat:
Beror helt på vilka halter, och med den logiken kan man köra samma grej när man har alkohol i kroppen också då. Man vet inte hur man fick i sig nubben. Som kom det hjälper
Alkohol är dock inte illegalt som narkotika är, eller har jag missat det?


Citat:
De noterade även dödshot som misskötsamhet, vilket det finns belägg för bak i tråden. Hot utan uppsåt kanske?

De har ingen skyldighet att anmäla.

Men du, du vann.
Man skulle ju också kunna tänka sig att vissa plitar drar sig för att anmäla allt mellan himmel och jord då de tvingas att jobba med killarna på daglig basis. Tror inte det är svårare än så.
Finns det dock en övervakningsfilm som visar en misshandel så kan vem som helst av de som jobbar inom den aktuella anstalten anmäla detta till polisen, även om det är en högre chef som aldrig vistas ute bland killarna. Detta borde göra att det är aningen enklare att anmäla en misshandel som fångats på film, om den nu gjort det vilket jag tror.
Sen så är det inte säkert att en anmälan skulle mynna ut i något vidare strängt straff ändå, eftersom jag inte alls har koll på hur denna misshandel skall ha gått till.
Mycket möjligt att det kanske till och med räknas som en ringa misshandel.

Men visst skall dom anmäla en misshandel, därom råder inga tvivel.
Citera
2018-02-21, 18:24
  #5436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Nej jag sågar honom inte, jag ifrågasatte om han hade förstått exakt vad jag menade.
Ändå tror du att du ska gå vidare på hans info, som talar emot dig.


Citat:
Eller så polisanmäler dom, precis som han sa att dom skall göra.
"så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte"
De har ingen anmälningsskyldighet vilket du påstod.

Citat:
Vet du inte vad "uppsåt" betyder? I fallet ringa narkotika så betyder det att du med vilje skall ha intagit en illegal substans med syfte att berusa dig. Har någon annan spetsat ditt glas mjölk med tjack utan att du själv vet om det så har du inget "uppsåt".
Du vet själv att det finns gott om såna fall där folk blivit frikända med hänvisning till just liknande scenarier.
De polisanmäler inte när nån erkänner att han rökt. På kåken om nånstans är det lite svårt att hävda att man fått det i kroppen sådär hymlar oftast inte folk, din fåne


Citat:
Men som han sa så skall dom ju ändå göra det enligt deras egen policy.
"så ska vi polisanmäla oavsett om den som blivit utsatt för våld vill anmäla eller inte"
De har det som mål, som policy men ingen skyldighet. Fattar du dåligt eller? Du har ju ändrat dig nu, innan sa du att de måste anmäla om det syntes på kameran för det föll under allmänt åtal?


Citat:
Alkohol är dock inte illegalt som narkotika är, eller har jag missat det?
När man kör bil, man kan ju ha lurats i nubben, UPPSÅTET du vet, det du nämner. Tror du det funkar när man blåser positivt?


Citat:
Man skulle ju också kunna tänka sig att vissa plitar drar sig för att anmäla allt mellan himmel och jord då de tvingas att jobba med killarna på daglig basis. Tror inte det är svårare än så
Man kan ju också tänka sig att det kan hänga ihop med att de inte behöver då inte har npn skyldighet att göra det. Bara en tanke.

Citat:
Finns det dock en övervakningsfilm som visar en misshandel så kan vem som helst av de som jobbar inom den aktuella anstalten anmäla detta till polisen, även om det är en högre chef som aldrig vistas ute bland killarna. Detta borde göra att det är aningen enklare att anmäla en misshandel som fångats på film, om den nu gjort det vilket jag tror.
Kan ja, men du har hävdat att de föll under allmänt åtal och att de måste anmäla då. MEN DET VAR JU FEL.


Citat:
Men visst skall dom anmäla en misshandel, därom råder inga tvivel.
Varför, de har ju ingen skyldighet till det din aspie.

Hot, ingen skyldighet, men också en policyfråga, men hotet nedan anmäldes inte.

"Jag ska döda dig, din jävel". Den unge Vår Krog & Bar-brottslingens dödshot till medfången inne på Kumla gav honom en varning""

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...lten-1.5188906

Som länken visar så finns det ingenting som tyder på en anmälan nu heller och Saky kommer inte få påback
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback