Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-18, 22:29
  #1
Medlem
Tja!

Har blivit antagen till UCLA och det är dags att boka tid för intervju för att få F-1. Har läst massa trådar på FB samt googlat massa, fick svar på mycket men inte allt..

Förbereder mig inför intervjun och har en nojja över att det trotts allt är de paranoida amerikanarna som jag ska bli intervjuad av.

Är Ryss så intervjun kommer antagligen att bli lite längre än vad den skulle ta för en hel svensk (är född i Ryssland, dock bott här i Sverige sen jag var 3år).

Utbildningen är Business med mäklarinriktning, tänkte söka ett OPT-visum därefter för att sedan jobba som mäklare i 1år, sedan hem till Sverige.

Nu till mina frågor:

1. Borde jag nämna att jag tänker söka OPT visum efter utbildningen eller ska jag undvika att säga det?
2. Har en fortkörningsbot i belastningsregistret som jag fick för 4år sedan. Kan det påverka på något sätt, eller är det bara trams i deras ögon? (kommer givetvis ta med mig ett utdrag ur registret).
3. Reste till USA för 2 år sedan (med ESTA). Åkte runt i olika stater och bodde på hotell, dock i NYC har min pappa en bekant som jag bodde hos i 2v (jag nämnde hans adress och namn när jag reste i mina papper).
Om de frågar mig om jag känner någon i USA, borde jag nämna honom eller undvika det?

Något mer som jag borde vara förberedd på?

Ett stort tack för svar!!
Citera
2015-03-19, 00:01
  #2
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yachu
Tja!

Har blivit antagen till UCLA ...

Nu till mina frågor:

1. Borde jag nämna att jag tänker söka OPT visum efter utbildningen eller ska jag undvika att säga det?
2. Har en fortkörningsbot i belastningsregistret som jag fick för 4år sedan. Kan det påverka på något sätt, eller är det bara trams i deras ögon? (kommer givetvis ta med mig ett utdrag ur registret).
3. Reste till USA för 2 år sedan (med ESTA). Åkte runt i olika stater och bodde på hotell, dock i NYC har min pappa en bekant som jag bodde hos i 2v (jag nämnde hans adress och namn när jag reste i mina papper).
Om de frågar mig om jag känner någon i USA, borde jag nämna honom eller undvika det?

Något mer som jag borde vara förberedd på?

Ett stort tack för svar!!
1. Ser ingen som helst anledning till varför du skulle nämna det (eller något annat som de INTE frågar om).
2. Ingen aning, men böter för fortkörning tror jag nog inte de bryr sig om alls.
3. OM de frågar så ja, kan inte se vad det skulle göra för skada.

Lycka till!
Citera
2015-03-22, 13:36
  #3
Medlem
Jag ska studera i USA också och var på min intervju för ca 2 veckor sedan och det är inget du behöver oroa dig för.

Fick stå i kö utanför i ca 1,5 timmar innan jag fick gå genom vakten, sen fick jag gå in och lämna papprerna och sedan sitta i ca 1 timme innan dom kallade fram mig för intervju där dom frågade vad jag gjort sedan jag gick ut gymnasiet och vad jag skulle studera samt om jag planerade att arbeta med det efter studierna (svarade ja) sen sa dom att visumet var godkänt och att jag fick ha en trevlig dag.

Utdrag ur polis registret behöver du endast ifall du blivit dömd för något brott i domstol, har själv fortkörningsbot i mitt register vilket jag inte nämnde och dom frågade inte efter det heller.

Fick sedan visumet hem 2 dagar senare.
Citera
2017-10-25, 21:02
  #4
Medlem
Livar upp tråden igen, jag har planer på att studera i USA mot hösten och har en prick i registret.. För att göra det hela enkelt är det någon här som lyckats få ett studentvisum till USA trots en prick i registret?
Citera
2017-10-26, 13:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vejper
Jag ska studera i USA också och var på min intervju för ca 2 veckor sedan och det är inget du behöver oroa dig för.

Fick stå i kö utanför i ca 1,5 timmar innan jag fick gå genom vakten, sen fick jag gå in och lämna papprerna och sedan sitta i ca 1 timme innan dom kallade fram mig för intervju där dom frågade vad jag gjort sedan jag gick ut gymnasiet och vad jag skulle studera samt om jag planerade att arbeta med det efter studierna (svarade ja) sen sa dom att visumet var godkänt och att jag fick ha en trevlig dag.

Utdrag ur polis registret behöver du endast ifall du blivit dömd för något brott i domstol, har själv fortkörningsbot i mitt register vilket jag inte nämnde och dom frågade inte efter det heller.

Fick sedan visumet hem 2 dagar senare.

Man får väl inte en prick i registret för en fortkörning??
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2541765

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback