Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-18, 15:26
  #1
Medlem
Fick idag ett brev om att jag åka lämna up en gång i veckan för att vara berättigad ekonomiskt bistånd för april månad. Jag har missat två gånger, ena gången för att jag var sjuk och andra gången för att jag var iväg.

Saken är den att jag har en hyra att betala o betalas inte den så blir jag av med lägenheten och är tillbaka på ruta ett igen.
Det känns som att min soctant enbart e ute efter att förstöra för mig då hon motarbetat mig från första stund.
Kan hon verkligen neka mig biståndet pga jag missat två gånger utav rimliga skäl?
2015-03-18, 15:29
  #2
Medlem
mastejags avatar
Du menar att hon motarbetar dig för att du inte ens har förmågan att dyka upp där du ska? Ja det kan hon givetvis göra, vad tror du annars regler och lagar är till för, alla utom dig eller?
2015-03-18, 15:34
  #3
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffpippad
Fick idag ett brev om att jag åka lämna up en gång i veckan för att vara berättigad ekonomiskt bistånd för april månad. Jag har missat två gånger, ena gången för att jag var sjuk och andra gången för att jag var iväg.

Saken är den att jag har en hyra att betala o betalas inte den så blir jag av med lägenheten och är tillbaka på ruta ett igen.
Det känns som att min soctant enbart e ute efter att förstöra för mig då hon motarbetat mig från första stund.
Kan hon verkligen neka mig biståndet pga jag missat två gånger utav rimliga skäl?
De flesta av oss får utföra betydligt mer krävande arbete än att pissa i en burk en gång i veckan för att kunna försörja oss. Väx upp!
2015-03-18, 15:39
  #4
Medlem
Nej hon har motarbetat mig på andra sätt.

Dyker upp på varenda möte o brukar inte missa. Ena veckan låg jag hemma i 40 graders feber, andra veckan var jag som sagt iväg och den dagen det var tänkt jag skulle lämna var min behandlings assistent sjuk. Kan ju inte bryta mig in direkt.
2015-03-18, 15:40
  #5
Medlem
kinesarsles avatar
Du "var iväg". På vadå?
2015-03-18, 15:44
  #6
Medlem
50 mil hemifrån för att fira min farmor som fyllde 70
2015-03-18, 15:46
  #7
Medlem
franges avatar
Anmälde du i god tid innan att du skulle vara bortrest samt att du låg hemma och var sjuk, eller sket du bara i att dyka upp?
2015-03-18, 15:48
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffpippad
50 mil hemifrån för att fira min farmor som fyllde 70
Talade du om det för dem? Det kan ju knappast vara så att du två dagar innan fick reda på att hon fyllde år.
2015-03-18, 15:51
  #9
Medlem
Ja dom visste om ca 1,5-2 veckor innan att jag skulle iväg. Bokade då in en tid med min behandlings assistent att jag skulle lämna 2 timmar innan jag skulle åka, när jag kom dit sa dom att hon var sjuk.
När jag var sjuk meddelade jag det också
2015-03-18, 15:52
  #10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffpippad
Ja dom visste om ca 1,5-2 veckor innan att jag skulle iväg. Bokade då in en tid med min behandlings assistent att jag skulle lämna 2 timmar innan jag skulle åka, när jag kom dit sa dom att hon var sjuk.
När jag var sjuk meddelade jag det också
Ja, då låter det ju som att du har giltiga skäl. Det tråkiga är att soc inte brukar följa reglerna så bra.

Eller ja, fick du godkänt för att åka iväg? Det går ju inte bara att säga "jag kan inte komma" och förvänta sig att det fungerar.
__________________
Senast redigerad av kinesarsle 2015-03-18 kl. 15:57.
2015-03-18, 15:53
  #11
Medlem
Såklart kan de neka dig bistånd, det är i princip begravning av närmaste familj som kan vara en giltig ursäkt för att inte komma på möten med socialtjänsten.
2015-03-18, 15:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ja, då låter det ju som att du har giltiga skäl. Det tråkiga är att soc inte brukar följa reglerna så bra.

Det är det jag menar. Den här tantan har fått många klagomål på sig av andra också vet jag. Därför jag undrar.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback