Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-18, 14:49
  #1
Medlem
Czarens avatar
Natten till idag så satt jag ensam på jobbet och skummade igenom ett nummer av den närapå ursvenska, postkoloniala tidskriften "Fantomen" som utkom 1983.
Efter att ha försökt inmundiga mig detta visuella och dramaturgiska epos genom att verkligen suga ur handlingen och smaka på varje ord i manuset, så kommer jag fram till Redax (som insändarsidorna kallas).
Där stöter jag på vad jag misstänker vara en föregångare till den numera ökända och mytomspunna "Flashback-högern".
En väldigt arg och vokal person som går under "Svensken" vilket jag antar bara kan vara ett nom de plume.
Hen använder sig av den nu för tiden patenterade "Flashback-foliehatt"-tekniken i sin polemiska kamp mot det rådande "PK-samhället".

Det är bland annat en väldigt kontroversiell teori om den "Sovjetiskt styrda sabotage-armén" som Sossarna och Vänstern tydligen var styrd av.

Diskussionsunderlaget är:
*Den sovjetiskt styrda sabotage-arméns existens.
*Vem på redaktionen tyckte att det var lämpligt att trycka vad som skulle kunna gå under "näthat" idag och antagligen avskrivits som foliehatts-rasism, mitt emellan Michas (en kille från Rotebro som söker brevvänner var intressen är Tjejer, Suzuki mopeder, fest & tjejer) och en liten blänkare som berättar vilka som vunnit Fantomen-ringar den här månaden.
*Var Fantomen en väldigt tidig föregångare till Flashback, där åsikter som inte godtogs av PK-samhället yttrades?

Här är insändaren.
http://i47.photobucket.com/albums/f1...psjb2xiyls.jpg
__________________
Senast redigerad av Czaren 2015-03-18 kl. 14:53.
Citera
2015-03-18, 15:21
  #2
Avstängd
Haha. Håller med om att Fantomen var ett underligt forum för denna sortens insändare. Men sen får man inte glömma att det var andra tider. Personen som skrev insändaren kan lika gärna ha varit socialdemokrat. På den tiden hade vänsterpartiet sämre rykte än vad SD har idag.
Citera
2015-03-18, 15:32
  #3
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Natten till idag så satt jag ensam på jobbet och skummade igenom ett nummer av den närapå ursvenska, postkoloniala tidskriften "Fantomen" som utkom 1983.
Efter att ha försökt inmundiga mig detta visuella och dramaturgiska epos genom att verkligen suga ur handlingen och smaka på varje ord i manuset, så kommer jag fram till Redax (som insändarsidorna kallas).
Där stöter jag på vad jag misstänker vara en föregångare till den numera ökända och mytomspunna "Flashback-högern".
En väldigt arg och vokal person som går under "Svensken" vilket jag antar bara kan vara ett nom de plume.
Hen använder sig av den nu för tiden patenterade "Flashback-foliehatt"-tekniken i sin polemiska kamp mot det rådande "PK-samhället".

Det är bland annat en väldigt kontroversiell teori om den "Sovjetiskt styrda sabotage-armén" som Sossarna och Vänstern tydligen var styrd av.

Diskussionsunderlaget är:
*Den sovjetiskt styrda sabotage-arméns existens.
*Vem på redaktionen tyckte att det var lämpligt att trycka vad som skulle kunna gå under "näthat" idag och antagligen avskrivits som foliehatts-rasism, mitt emellan Michas (en kille från Rotebro som söker brevvänner var intressen är Tjejer, Suzuki mopeder, fest & tjejer) och en liten blänkare som berättar vilka som vunnit Fantomen-ringar den här månaden.
*Var Fantomen en väldigt tidig föregångare till Flashback, där åsikter som inte godtogs av PK-samhället yttrades?

Här är insändaren.
http://i47.photobucket.com/albums/f1...psjb2xiyls.jpg


Hur har personen fel dock? Så du menar att PK-samhället inte existerar? Eller är du en av PK:iterna?
Citera
2015-03-18, 15:57
  #4
Medlem
psaks avatar
Det var nog snarare typiskt för insändare i serietidningar överlag på den gamla goda tiden, har läst liknande kommentarer i 91:an. Vi flashback-högrare har alltid hukat där lurande under ytan och kikat fram med alla våra kreativa formuleringar och alias där vi sett kryphål
Citera
2015-03-18, 15:57
  #5
Medlem
Europes avatar
Gamla internetordspråk:

"Det finns nätter då Flashbackaren lämnar hemmet och går på stadens gator som en vanlig man."

"Du hittar aldrig Flashbackaren – han hittar dig."

"Då Flashbackaren frågar om källa svarar man."

"Flashback har tusen ögon och tusen öron."

"Flashbackaren smyger tystare än Flashbackkatten."
Citera
2015-03-18, 17:47
  #6
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarAftonblaskan
Hur har personen fel dock? Så du menar att PK-samhället inte existerar? Eller är du en av PK:iterna?

Nu handlar inte tråden om mig och mina värderingar, den handlar om huruvida Fantomen (och tydligen även 91an) agerade som Nationalistiska utposter innan Flashback!

EDIT:
Även kul att notera att jargongen inte förändrats nämnvärt 30+ år, är det för att det är den effektivaste approachen till att sprida nationalistiska strömningar genom samhället?
__________________
Senast redigerad av Czaren 2015-03-18 kl. 17:50.
Citera
2015-03-18, 17:59
  #7
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
"Du hittar aldrig Flashbackaren – han hittar dig."
Fast detta har blivit motbevisat i Trolljägarna.


Så lever denna hemliga sabotage armé kvar i Sverige eller skingrades dom efter Sovjets fall?
Citera
2015-03-18, 20:37
  #8
Medlem
ArneBuseys avatar
Fantomen hade också andra "avvikelser" från det gängse normala:

http://kalletarknark.com/serie.php?id=1682
Citera
2015-03-20, 05:16
  #9
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Fast detta har blivit motbevisat i Trolljägarna.

Jo, men ordspråket var ju gammalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback