Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-02-12, 17:52
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är möjligt att det är en sorts ost men det påminner ändå mer om kanaliserad mjölk.
Ja men på frågan "Är det någon slags kondenserad mjölk?", varför svara med ett "Ja" när det uppenbarligen inte är det?

Det är möjligt att du tycker att det påminner om kondenserad mjölk (eller kanaliserad som du skriver här) men det blir ju konstigt när du självsäkert skriver att messmör är en slags kondenserad mjölk när det inte är det.
Citera
2024-02-12, 17:56
  #74
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Ja men på frågan "Är det någon slags kondenserad mjölk?", varför svara med ett "Ja" när det uppenbarligen inte är det?

Det är möjligt att du tycker att det påminner om kondenserad mjölk (eller kanaliserad som du skriver här) men det blir ju konstigt när du självsäkert skriver att messmör är en slags kondenserad mjölk när det inte är det.
Vad vill du kategorisera messmör som då?
Vassle är trots allt en produkt av mjölk.
Citera
2024-02-16, 17:58
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vad vill du kategorisera messmör som då?
Vassle är trots allt en produkt av mjölk.
Det får Googles Gemini göra åt mig:
Nej, messmör är inte kondenserad mjölk. Kondenserad mjölk är mjölk som har kokats in tills ungefär hälften av vattnet har avdunstat. Den blir då tjockare och sötare. Messmör däremot är gjort av vassle, som är den vätska som blir kvar när man har gjort ost. Vasslen kokas in tills den blir tjock och får en karamellig smak. Socker och andra ingredienser kan tillsättas, men det är inte nödvändigt.

Här är en kort sammanfattning av skillnaderna mellan messmör och kondenserad mjölk:

Messmör:

Gjort av vassle
Har en karamellig smak
Kan innehålla socker och andra ingredienser
Används ofta som pålägg eller i desserter

Kondenserad mjölk:
Gjort av mjölk
Har en söt smak
Innehåller ofta socker
Används ofta i bakverk och desserter
Jag hoppas att detta besvarar din fråga!
Citera
2024-02-17, 17:11
  #76
Medlem
0A0As avatar
Jag förstår mig inte riktigt på folk som blir äcklade av messmör och samtidigt trycker i sig en massa annat typ grönmögelost.

Det är inte så att messmör har någon konstig smak. Det skulle vara intressant om dessa människor också blir äcklad av kola.
Citera
2024-02-18, 15:13
  #77
Medlem
Nej.. har testat 1 gång o aldrig mer
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback