Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-18, 01:33
  #1
Medlem
Hej jag tycker det är rätt kul att som okunnig men rätt musikalisk sitta och pyssla i Reason och ableton och skapa egen musik, vad jag dock tycker är svårt och inte förstår mig på är hur professionella producenter får sin musik att låta så mycket bättre, och då menar jag nog inte de enskilda "instrumenten" eller ljuden utan mer samspelet.

https://soundcloud.com/teemid/asgeir...teemid-edition
ta den som exempel, den där krispigheten som gör att det hela känns rätt och låter så mycket bättre, har man kommit så långt behöver man inte ens ha någon supertilltalande melodi känns det som.

Jag lyckas i alla fall aldrig komma i närheten av det där, utan det blir mer platt och grötigt och undrar om det är något grundläggande som jag missat, och vad det isåfall är man ska tänka på. Har väl förstått att det har något med mastering och göra och typ placera olika ljud i "ljudbilden" men hur går man tillväga?
__________________
Senast redigerad av 2pi 2015-03-18 kl. 01:41.
Citera
2015-03-18, 02:32
  #2
Medlem
Hur mycket kan du? Använder du EQ, Kompressor, reverb etc?
Citera
2015-03-18, 02:37
  #3
Medlem
jag är helt överjävligt dålig på musik och ljud, sysslar lite med beats på skoj med mina mpc grejer och keyboards men en grej vet jag genom andra hobbys jag tar mer seriöst.

tex, film och datoranimerad film.
i filmens värld försöker man städa upp, snygga till och fixa för att bilden inte ska bli så skitig, platt osv.
detta gör man genom att jobba med ljus, färgkorrigering osv.

i datoranimerad film så är problemet tvärtom, där ser allt för jävla rent och snyggt ut (fake).
då handlar det om att skita ner bilden med texturer som är smutsiga, animera skak i kamera osv.

vi vet att människor gillar blått och orange ihop, motsatserna i färgspektrumhjulet.
kanske finns det musikinstrument som kompletterar varandra bättre.

jag tror allt handlar om att förstå vad som är fel, varför det inte känns verkligt och sedan korrigera det som är fel. i datormusikens värld känns det oftas som om ljuden inte andas och får ofta för mycket ton,

in med filter, mixa och trixa, jobba med volymer och försök få ut ett skitigare ljud. alla ljud kan inte fixas i datorn så ut med soundrecordern och spela in riktiga ljud.

ah, som sagt, jag är helt förjävla värdelös på sånt här men jag har klurat på det. för även jag vill bli bättre på att förstå ljud.
Citera
2015-03-18, 05:53
  #4
Medlem
skeghs avatar
Jag är själv amatör på musikprodukecering men kan förhopningsvis leda in på rätt spår.
Det bästa man kan ta sig till är att lära sig sina progam utantill. T.ex. vad jag har använt är Audobe Audition, nu säger jag inte att du ska använda detta eftersom dina program kanske är bättre eller andra också för den delen, i detta program så har jag många automatiska verktyg som gör att man slipper få ont i skallen av ljudfixandet. T.ex. kan man rätta tonen, ta bort skrapljud, ta bork clickande ljud (inte musen ) och synka spelandet av olika tracks.
Med hjälp av att lära mig dessa saker, som man enbart behöver göra några få klick för att fixa, har jag lyckats få till skapligt ljud. Jag prövade t.o.m. att spela in gitarr och sång ur stämma och otakt och fixade till det någorlunda.
Att du nu gör elektronisk musik kan vara lite svårare än för mina behov där jag försöker fixa inspelningsljuden. Men på enkel nivå ska du kunna öka volymen på ljud, fixa skarpheten och massvist med andra inställningar.

Jag föreslår helt enkelt att du provar dig runt. Jag gick fram igenom att spela in ett klipp och sedan pröva varenda pryl i programmet och se resultatet.
Citera
2015-03-18, 06:08
  #5
Medlem
FittJannes avatar
Kompressorer, limiters, eq, panorering, spectrum analyzers och dylikt måste du lära dig.
Visst går det att använda pluggar men jag tycker det blir fetare med analoga prylar.
Citera
2015-03-18, 10:53
  #6
Medlem
shape.the.futures avatar
Finns ju hur många tips som helst men, jobba med EQ hur tråkigt det än må vara. Du kan t ex behöva klippa de lägsta frekvenserna från en syntslinga för att ge plats åt kick och bas (hi-pass), hihats och sånt innehåller sällan låga frekvenser men ta för vana att hi-passa dessa också, det finns inte obegränsat med utrymme nere vid 0-150hz området (eller nåt sånt). Rensa där så blir det mer cleant. Samma åt andra hållet, inte -lika- viktigt, men att prova lowpass på kick, bas, skadar inte.

Ett till tråkigt tips, prova stäng av eller minska på reverben på en del syntar och skicka dessa till en gemensam reverb istället, kan väl funka ibland, liksom gegga ihop de lite snyggare.

Lär dig hur en kompressor funkar. Mappa alla knobs till rattar på din midiklaviatur och prova dig fram, blir lite roligare då. Läs på. Kolla nån Youtube video. Passa på att greppa sidechain. Sidechain kan hjälpa mycket, och man måste inte överdriva, om man är trött på Eric prydz-soundet.

Skicka ljud till en spectrum analyzer som FittJanne nämner, se var de olika kanalerna befinner sig, och förstå att alla inte alltid samsas väl på samma ställe.

Är inte tillräckligt kunnig för att säga något om limiters, men de är användbara och jag använder såna flitigt. Prova.

Hmm. Finns en miljard fler knep, finns definitivt bättre knep än vad jag skrivit också, jag är amatör absolut. Men just att mappa samtliga knobs etc till extern hårdvara (typ rattarna på en midiklaviatur) gör det hela så mycket roligare, om man tycker mixning etc är trist eller krångligt.
Citera
2015-03-18, 13:30
  #7
Medlem
Det bästa tipset jag kan ge dig är att du försöker prioritera vilka element som ska ta plats i mixen.
I elektronisk musik formar man mixen i mångt och mycket kring kicken. Då skall allt som kan low-cuttas så mycket som möjligt samtidigt som man tar bort så mycket highs man har råd med för att få fram toppen på kicken. Skär bort allt du inte behöver. Även om ett ljud, t.ex en hihat inte rör sig speciellt mycket under 400 Hz så lägger du än low cut där ändå för att försäkra dig om att den inte rör sig längre ned. Kanske flyttar upp den till 500-600. På så sätt skapar man headroom, vilket för eller senare, om man EQ:at allt annat så att det låter rent, en renare mix. Kompression är något annat som du med fördel kan läsa på om du har lust.
Citera
2015-03-18, 14:18
  #8
Medlem
CXTs avatar
som alla andra har sagt, eq

det hjälper med någon form av grafisk representation, blir lättare att få en överblck över vad man håller på med då

ful tricket no 1 e ju att köra eq på mastern och höja eller sänka volymen

annars är mitt bästa tips att inte låta ljudkvaliten bli en flaskhals som stoppar upp kreativiteten i övrigt dvs stirra dej inte blind på att ex vis kicken eller whatever inte låter tillräckligt fet, visst är det fett med välproducerad musik men det är ju kanske 20% av helheten max, iaf i mina öron
Citera
2015-03-30, 03:47
  #9
Medlem
1. Allt ska inte låta högt i mixen. Jag gör fortfarande felet att jag pressar upp alla volymer så jävla högt för att det ska låta "mer". Men det förstör bara. Se till att fixa volymerna mellan alla element.

2. EQ, ta bort de lägre frekvenserna på alla ljud som inte behöver dem. Typ skär 100hz eller mer på allt utom bas och kick som du skär 40-45hz ungefär. Om du lyssnar på modern musik så slår inte basen så jävligt som man inbilla sig.

3. Hitta bra samples. Använd inte samples som kommer med programmet. Skaffa paket med samples, get in the game. Där hittar du ju kickar, claps osv.

4. Reverb - om du inte använder detta lär ju allt låta väldigt torrt och trist.

5. Kompressor. Allt är så jävla sönderpressat idag så ta reda på vad detta är, lägg den på mastern typ, och kötta. Swedish House Mafia använde psp vintage warmer compressor (som ett litet tips).

6. Viktigaste- övning. Du kommer bli mycket bättre. Det är ångestfyllt att lyssna på det man gjorde för några år sedan. Låter ju bedrövligt på alla nivåer. Med tiden lär du dig hur du får det att låta bra.
__________________
Senast redigerad av wingsup 2015-03-30 kl. 03:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback