Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-17, 18:28
Medlem
Tjenare, hittade inget när jag sökte så frågar istället.
Tänkte göra mig en omgång vin, får bli en budgetvin på en rulles 7 dagars, men, jag har bara plats för en 10 liters dunk att jäsa i.
Då är frågan, går det att köra en förpackning rulles i en 10 liters dunk (dom är till 20 - 25 liter om jag minns rätt)?
Och blir det mer/bättre smak på vinet isåfall?
Citera
2015-03-17, 18:45
Medlem
Beroende på om jästen klarar av att jäsa ut allt socker som finns i vinsatsen, så får du ett starkare vin än det är tänkt. Om den inte klarar det får du ett sötare vin.
Och rimligen kommer det att sluta i ett sötare vin.
Senast redigerad av sydsidan 2015-03-17 kl. 18:47. Anledning: tänkt lite till ...
Citera
2015-03-17, 20:22
Medlem
420FourTwenty420s avatar
det borde väl helt enkelt gå att halvera receptet?
Sätt hälldre mindre socker för att sedan fylla på med små mängder socker så fort det slutat bubbla i jäsröret, på så sätt minskar du risken att vinet blir för sött. Kom ihåg att du i sånafall ska blanda ut sockret med lite vatten, att hälla socker direkt ned i vinet kan eventuellt "shocka" vinet (har inga uppgifter på detta, men har hört från flera personer att detta ska vara dåligt.. Spara därför lite utrymme i dunken för detta..
Citera
2015-03-17, 21:22
Medlem
Mjo, hade tänkt halvera allt utom själva juicen som är i vinsatsen, mer det jag tänkte om det skulle bli något bra.
Alltså dubbelt så mycket juice än vad man ska ha, tänkte om det kanske blir för mycket smak på't eller vad man ska säga.
Citera
2015-03-17, 22:35
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipotledude
Mjo, hade tänkt halvera allt utom själva juicen som är i vinsatsen, mer det jag tänkte om det skulle bli något bra.
Alltså dubbelt så mycket juice än vad man ska ha, tänkte om det kanske blir för mycket smak på't eller vad man ska säga.
Eftersom påsarna med jäst jästnärsalt klarning mm är en plastpåse som inte går att återsluta så blir det nog svårt. Risken att feldosera är stor.
Om du planerar att kasta hälften blir det ju betydligt dyrare.
En 25 litare borde väl kunna få plats någon stans? Skaffa en doppvärmare med bra termostat avsedd för akvarium för ett par hundra i en zoo affär och linda in dunken i en gammal filt och ställ den på balkongen. En frigolit skiva i botten så den inte står på iskallt underlag är nödvändigt med. Investeringen är betald efter första satsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in