Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-17, 12:00
  #1
Medlem
Retsinas avatar
Halloj,
I fyllan i helgen så blev jag helt plötsligt ägare till en gammal bastuba. Nu står den mest i vardagsrummet och ser cool ut. Något matt, men inga bucklor vad jag kan se. Frågan är nu vilka delar jag ska gå igenom och på så vis försäkra mig om att den är ok?

Är det svårt att börja lira bastuba? Jag har provat och det låter som en gammal mistlur som rökt John Silver. Vilka låtar kan man lira på en bastuba? Funkar Elvis?
Tips emottages tacksamt!
Citera
2015-03-17, 13:13
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Bastuba är inget soloinstrument. Det fungerar bara som komp till andra. Inget fel med det, men det kan vara bra att veta. Det är orkestervärldens basinstrument.

Liksom andra bleckblåsinstrument (trumpet, trombon, valthorn etc) tuban en förhållandevis hög tröskel jämfört med träblås (flöjter, klarinett, saxofon) eftersom tonen primärt formas av dina läppar. Jämför med en gitarr. Sätter du fingrarna på ett visst sätt så får du ett visst ackord när du slår an strängarna. Det spelar ingen roll hur du slår. Visst kan det påverka hur det låter, men tonerna blir densamma.

Hur du kollar om tuban är ok kan jag inte svara ordentligt på. Försök få kontakt med en tubaspelare. Om du bor i en studentstad borde det finnas studentorkestrar som kan hjälpa dig. En första sak du kan testa är att se om ventilknapparna glider lätt. De ska gå lätt att trycka ned och de ska fjädra upp omedelbart när du släpper. Ofta hjälper det med lite ventilolja om så inte är fallet.
Citera
2015-03-17, 13:44
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Bastuba är inget soloinstrument. Det fungerar bara som komp till andra.
Bara och bara...
https://www.youtube.com/watch?v=fYOsNp4O7AU

Fast jag ska inte sticka under stol med att det är en försumbart små solomöjligheter.
Citera
2015-03-17, 13:49
  #4
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Bastuba är inget soloinstrument. Det fungerar bara som komp till andra. Inget fel med det, men det kan vara bra att veta. Det är orkestervärldens basinstrument.

Liksom andra bleckblåsinstrument (trumpet, trombon, valthorn etc) tuban en förhållandevis hög tröskel jämfört med träblås (flöjter, klarinett, saxofon) eftersom tonen primärt formas av dina läppar. Jämför med en gitarr. Sätter du fingrarna på ett visst sätt så får du ett visst ackord när du slår an strängarna. Det spelar ingen roll hur du slår. Visst kan det påverka hur det låter, men tonerna blir densamma.

Hur du kollar om tuban är ok kan jag inte svara ordentligt på. Försök få kontakt med en tubaspelare. Om du bor i en studentstad borde det finnas studentorkestrar som kan hjälpa dig. En första sak du kan testa är att se om ventilknapparna glider lätt. De ska gå lätt att trycka ned och de ska fjädra upp omedelbart när du släpper. Ofta hjälper det med lite ventilolja om så inte är fallet.
Oj! Här har vi en som är insatt!
Lirar du bastuba själv? Och såndär ventilolja, är det samma som symaskinsolja? Eller kan man använda tex 5-56? Provade att lira introt till Have love, will travel med The Sonics. Det lät inget vidare
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Bara och bara...
https://www.youtube.com/watch?v=fYOsNp4O7AU

Fast jag ska inte sticka under stol med att det är en försumbart små solomöjligheter.
Satan vad mäktigt! Ska lära mig att lira sådär. Och det är ju inte helt ovanligt med tex solo på bas inom Jazzen. Är bastuban ett lite "förtryckt" instrument?
Citera
2015-03-17, 13:50
  #5
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Bara och bara...
https://www.youtube.com/watch?v=fYOsNp4O7AU

Fast jag ska inte sticka under stol med att det är en försumbart små solomöjligheter.
Jag förutsatte att TS inte är autist.



Egentligen menade jag inte soloinstrument, utan snarare att det är svårt att göra något vettigt med enbart en tuba. Piano, gitarr och liknande instrument har hyfsat låg tröskel för att kunna sitta och kompa på en fest.
Citera
2015-03-17, 13:57
  #6
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag förutsatte att TS inte är autist.



Egentligen menade jag inte soloinstrument, utan snarare att det är svårt att göra något vettigt med enbart en tuba. Piano, gitarr och liknande instrument har hyfsat låg tröskel för att kunna sitta och kompa på en fest.
Sant, jag vet vad du menar och håller med, jag kände bara att något så ovanligt som bastubesolo kunde få lite uppmärksamhet
Citera
2015-03-17, 14:00
  #7
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag förutsatte att TS inte är autist.



Egentligen menade jag inte soloinstrument, utan snarare att det är svårt att göra något vettigt med enbart en tuba. Piano, gitarr och liknande instrument har hyfsat låg tröskel för att kunna sitta och kompa på en fest.

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Sant, jag vet vad du menar och håller med, jag kände bara att något så ovanligt som bastubesolo kunde få lite uppmärksamhet
Det är precis det här jag menar! Hur cool hade det inte varit när man har fest och drar fram tuban och antingen kompar till nån schysst låt eller helt enkelt bränner av solot till The Trooper med Iron Maiden?!
Citera
2015-03-17, 16:33
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det är precis det här jag menar! Hur cool hade det inte varit när man har fest och drar fram tuban och antingen kompar till nån schysst låt eller helt enkelt bränner av solot till The Trooper med Iron Maiden?!
Det hade varit skitballt, men tänk också på att det duger för att underhålla i ungefär tio minuter på en fest. Sedan blir det bara drygt att lyssna på.

Jag försöker inte avråda dig från att ha tuba, men ha realistiska förväntningar. För att kunna spela maidensolon på tuba har du riktigt mycket övning framför dig.
Citera
2015-03-17, 16:35
  #9
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Oj! Här har vi en som är insatt!
Lirar du bastuba själv? Och såndär ventilolja, är det samma som symaskinsolja? Eller kan man använda tex 5-56? Provade att lira introt till Have love, will travel med The Sonics. Det lät inget vidare.
Tyvärr har jag inget bra svar på de frågorna.
Citera
2015-03-30, 09:25
  #10
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det hade varit skitballt, men tänk också på att det duger för att underhålla i ungefär tio minuter på en fest. Sedan blir det bara drygt att lyssna på.

Jag försöker inte avråda dig från att ha tuba, men ha realistiska förväntningar. För att kunna spela maidensolon på tuba har du riktigt mycket övning framför dig.
Tjena! Jag har övar rätt rejält på sistone och börjar nu få kläm på det hela. Bla så fixade jag i helgen Aces High på tuban! Så jävla fett instrument! Fick tag på såndär olja och smörjde upp ventiler och klaffar .
Citera
2015-03-30, 14:06
  #11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tjena! Jag har övar rätt rejält på sistone och börjar nu få kläm på det hela. Bla så fixade jag i helgen Aces High på tuban! Så jävla fett instrument! Fick tag på såndär olja och smörjde upp ventiler och klaffar .
Gratulerar. Spela gärna in en snutt och lägg upp så vi får höra.
Citera
2015-04-02, 11:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tjena! Jag har övar rätt rejält på sistone och börjar nu få kläm på det hela. Bla så fixade jag i helgen Aces High på tuban! Så jävla fett instrument! Fick tag på såndär olja och smörjde upp ventiler och klaffar .

Kör inte för tunn olja på ventilerna i tuban. Yamaha har en olja som heter "vintage" som är perfekt till grovbrass och äldre instrument.

Om du fick ur och kunde smörja byglarna är tuban verkligen välskött. Grattis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback