Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-17, 08:42
  #1
Medlem
Halloj igen Fbare!
(Flytta gärna tråden om den ligger fel )

Behöver lite hjälp att försöka lista ut varför jag förtusan aldrig blir mätt längre. I höst/vintras så gick jag upp 4-5 kilo för jag var rätt deprimerad och orkade inte röra på fläsket, så nu ska det åka. Men blir fan aldrig mätt längre! Förut om jag åt exempelt en portion spagetti med köttfärsås så var jag proppmätt och ville inte ha något mer. Nu kan jag trycka minst 2 portioner och endå vilja har mer. Deffade förra våren och tränade och gick hur bra som helst, nu skulle jag aldrig klara av det.

Vad kan det bero på? Det enda som är skillnaden är att jag nu går på minipiller, det gjorde jag inte förut. Kan det vara så att det är det som är boven?
Citera
2015-03-17, 08:51
  #2
Medlem
Kan ju även tillägga att jag kör periodisk fasta (har i princip alltid gjort) så käkar aldrig frukost utan bara lunch + middag och väldigt väldigt sällan ett "mellanmål". Går heller inte ner i vikt vilket jag rasade i förut när jag deffade. Nu tränar jag och äter bättre men blir i princip aldrig mätt..
Citera
2015-03-17, 09:09
  #3
Medlem
Talamuss avatar
Äter du havre/fullkorn?

Vad består din kost av?
Citera
2015-03-17, 09:14
  #4
Medlem
inte speciellt mycket havre/fullkorn, mest vanlig husmanskost liksom. Förut kunde jag bli mätt på en soppa!
Citera
2015-03-17, 11:43
  #5
Medlem
Talamuss avatar
Ha lite disciplin då, om du äter mindre kommer din magsäck vänja sig och bli mindre. Din kropp är van vid en viss mängd mat, minska mängden.

Låter som ursäkter enligt mig..
Citera
2015-03-18, 08:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Ha lite disciplin då, om du äter mindre kommer din magsäck vänja sig och bli mindre. Din kropp är van vid en viss mängd mat, minska mängden.

Låter som ursäkter enligt mig..

Åh, men tack för hjälpen! Så himla insiktsfullt!

Nu var ju inte frågan varför jag inte går ner i vikt utan varför jag inte blir mätt även om jag skulle trycka 340 portioner lasagne.
Citera
2015-03-18, 12:45
  #7
Medlem
kan hända att du har rubbat lite på mättnadskänslan o hormonerna när du var deprimerad o kanske åt lite mer än vad som var lämpligt, men om du backar tillbaka lite o börjar vänja kroppen/magen med lite mindre portioner så brukar det där med mättnadskänslan o hormonerna oxå följa med

Sen kanske du är lite mer fokuserad o känner efter mer nu än vad du borde o börjar tänka att jag är ju inte mätt fast du igentligen är det borde vara det, hoppas du förstår hur jag menar.
Citera
2015-03-18, 14:04
  #8
Medlem
Denzens avatar
Minipiller kan öka aptiten så det är mycket möjligt det som är boven.
Citera
2015-03-18, 14:27
  #9
Medlem
Dela upp din mat på 6 mål istället för 3 så blir du alldrig hungrig.
Citera
2015-03-18, 15:35
  #10
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Dela upp din mat på 6 mål istället för 3 så blir du alldrig hungrig.


Fast för mig är det tvärt om, blir inte mätt om jag äter 6 fjuttiga mål, men äter jag 3 stora blir jag det. Så det är individuellt.
Citera
2015-03-18, 19:07
  #11
Medlem
SiSeniors avatar
Äter mer protein och fett istället för att fokusera på kolhydraterna som man vanligtvis gör i husmanskosten. Protein och fett mättar bättre på lång sikt.
Citera
2015-03-18, 19:08
  #12
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Dela upp din mat på 6 mål istället för 3 så blir du alldrig hungrig.

Småäta var tredje timme? Fyfan att aldrig få bli mätt säger jag bara. 2 större mål/dag och jag är mätt 24h om dygnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback