Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 00:22
  #133
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vantrivs själv inte så enormt som det ibland kan verka, men Schopenhauer har ju rätt. Vi är bara en DNA-klump som lever för att just vårt DNA ska fortsätta att gå runt, runt i cirkel så länge universum finns.

Själv kan jag inte på några villkor tänka mig att avla en ny människa. De flesta av mina ex har nu barn - hemska kvinnor som med flit avlar nytt liv och hemska män som gör dem till viljes! Kan de inte nöja sig med sexet bara? Idag är ju just den saken lättare ordnad än någonsin. Ska det vara så nödvändigt att likt en förbannelse tvinga existensen på sina barn?
Jag tror inte att de flesta ens har brytt sig nog för ifrågasätta barnafödandet. För dem är det är någonting som man bara gör, helt enkelt. Vem vet hur många som egentligen skulle skaffa barn om de satte sig ned och verkligen övervägde värdet i det och kunde ignorera påtryckningar och känslomässigheter helt och hållet. Särskilt nu när Bibeln (Första Mosebok 9:7 Och varen I fruktsamma och föröken eder; växen till på jorden och föröken eder på den) inte tas på allvar längre.

Jag gillar dock att arbeta, vara social, dricka alkohol, och ha sex tillräckligt mycket för att det ska väga upp självmordet, men det är mest för att "skadan" redan är skedd. Om den kunde göras ogjord... ja, jag kan inte säga nej utan tvekan i alla fall.
Citera
2015-04-12, 00:36
  #134
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag tror inte att de flesta ens har brytt sig nog för ifrågasätta barnafödandet. För dem är det är någonting som man bara gör, helt enkelt. Vem vet hur många som egentligen skulle skaffa barn om de satte sig ned och verkligen övervägde värdet i det och kunde ignorera påtryckningar och känslomässigheter helt och hållet. Särskilt nu när Bibeln (Första Mosebok 9:7 Och varen I fruktsamma och föröken eder; växen till på jorden och föröken eder på den) inte tas på allvar längre.

Fast alla som inseminerar...Schopenhauer skulle nog bli chockad, för han trodde att man skaffade barn för att det var skönt att ha sex. Tur för honom att han slipper se alla som skaffar barn utan att ens ligga med varandra. T.o.m. bögar och flator får ju ofta för sig att inseminera, fast deras egen sexualdrift borde fungera som någon sorts varningsklocka att man inte ska hålla på med detta att skaffa barn...

Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag gillar dock att arbeta, vara social, dricka alkohol, och ha sex tillräckligt mycket för att det ska väga upp självmordet, men det är mest för att "skadan" redan är skedd. Om den kunde göras ogjord... ja, jag kan inte säga nej utan tvekan i alla fall.

Arbeta kan man ju gilla om arbetet är intressant. Social är jag däremot inte särskilt. Sex gillar jag väldigt mycket men får sällan nuförtiden. Droger är också trevliga i rimliga mängder, fast alkohol är inte min favoritdrog. Men i princip så står vi ju ut för att vi lever i Sverige där helvetet liksom är mest tråkigt och inte direkt outhärdligt.
Citera
2015-04-12, 00:57
  #135
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag tror inte att de flesta ens har brytt sig nog för ifrågasätta barnafödandet. För dem är det är någonting som man bara gör, helt enkelt. Vem vet hur många som egentligen skulle skaffa barn om de satte sig ned och verkligen övervägde värdet i det och kunde ignorera påtryckningar och känslomässigheter helt och hållet.

Men man skall inte ifrågasätta saker på det viset, för ty blir livet meningslöst. Människan är för dum för att resonera. Så nu är det sagt! Det är skönt att vara impulsiv, glad och amoralisk.

"Ignorera känslomässigheter"

Man alone is born crying, lives complaining, and dies disappointed. - Samuel Johnson

Bitches gonna bitch!
Citera
2015-04-12, 01:00
  #136
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast alla som inseminerar...Schopenhauer skulle nog bli chockad, för han trodde att man skaffade barn för att det var skönt att ha sex. Tur för honom att han slipper se alla som skaffar barn utan att ens ligga med varandra. T.o.m. bögar och flator får ju ofta för sig att inseminera, fast deras egen sexualdrift borde fungera som någon sorts varningsklocka att man inte ska hålla på med detta att skaffa barn...
Precis! Man kunde ha trott att moderna preventivmedel skulle ha separerat sex och kärlek från barnafödande, men tydligen inte. Ibland är det nästan så att jag önskar att jag var homosexuell bara av den anledningen. En HIV-infektion känns mer åtråvärd än att göra någon kvinna gravid av misstag och sedan få redan på att hon inte vill göra en abort.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Arbeta kan man ju gilla om arbetet är intressant. Social är jag däremot inte särskilt. Sex gillar jag väldigt mycket men får sällan nuförtiden. Droger är också trevliga i rimliga mängder, fast alkohol är inte min favoritdrog. Men i princip så står vi ju ut för att vi lever i Sverige där helvetet liksom är mest tråkigt och inte direkt outhärdligt.
Jag har testat de flesta spännande droger som finns, men alkohol - och kokain i lagom mängd - är de enda jag gillar. Att arbeta och vara social gillar jag dock på något sätt, det är skönt att stressa med klara mål i sikte och att prata med människor i ens närhet, man får energi av det på något vis. Jag vet absolut att inte alla känner likadant, men detaljerna är inte så viktiga. Poängen är att jag har mina anledningar att uthärda livet du och andra har era egna.

Men frågan är om inte tristess är värre än smärta. Vad är alternativet till tristess, att dras ur den eller att få känna sig bekväm med den? Om det tidigare svaret gäller så betyder det att man konstant letar efter någonting stimulerande, vilket alla vet är helt omöjligt att hålla sig fast vid. Om det senare svaret gäller så måste man till sist komma fram till att det hade varit bättre att inte existera alls. Så lycka kan inte existera men död existerar absolut...

Nåja, detta är vad jag tror men det är nog bäst att jag går och lägger mig innan jag blir allt för osammanhängande.
Citera
2015-04-12, 01:04
  #137
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Men man skall inte ifrågasätta saker på det viset, för ty blir livet meningslöst. Människan är för dum för att resonera. Så nu är det sagt! Det är skönt att vara impulsiv, glad och amoralisk.

"Ignorera känslomässigheter"

Man alone is born crying, lives complaining, and dies disappointed. - Samuel Johnson

Bitches gonna bitch!

Men om alla hetero- och bisexuella bara har sex med det motsatta könet med skydd och bögar och flator bara följer sin sexualitet, så finns det ingen mänsklighet inom bara 100 år. Helt odramatiskt är hela charaden över.
Citera
2015-04-12, 01:08
  #138
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men om alla hetero- och bisexuella bara har sex med det motsatta könet med skydd och bögar och flator bara följer sin sexualitet, så finns det ingen mänsklighet inom bara 100 år. Helt odramatiskt är hela charaden över.

Visst. Men folk bryr sig inte om vad du tycker. De tycker du är en fjant, jobbig, och så vidare. Folk skaffar barn för att de skaffar barn. Det är vad folk gör. Du är inte folk. Att du är högre stående skiter folk i, högaktningsfullt eller ej. Men du kan ju DNA-dö, om du önskar.
Citera
2015-04-12, 01:18
  #139
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Precis! Man kunde ha trott att moderna preventivmedel skulle ha separerat sex och kärlek från barnafödande, men tydligen inte. Ibland är det nästan så att jag önskar att jag var homosexuell bara av den anledningen. En HIV-infektion känns mer åtråvärd än att göra någon kvinna gravid av misstag och sedan få redan på att hon inte vill göra en abort.

Jag föredrar analsex framför vaginalsex. Undrar om det inte är så att det inte bara är för att analsex är skönare och perversare utan också för att man inte riskerar att göra någon gravid genom analsex. Dessutom har de flesta kvinnor som jag har legat med haft svårt att bli gravida, nästan som att jag hade en inbyggd radar för det där, men sedan har de ansträngt sig med sina nya tills de har satt sina stackars barn till världen trots allt. Bedrövligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack

Jag har testat de flesta spännande droger som finns, men alkohol - och kokain i lagom mängd - är de enda jag gillar. Att arbeta och vara social gillar jag dock på något sätt, det är skönt att stressa med klara mål i sikte och att prata med människor i ens närhet, man får energi av det på något vis. Jag vet absolut att inte alla känner likadant, men detaljerna är inte så viktiga. Poängen är att jag har mina anledningar att uthärda livet du och andra har era egna.


Jag gillar opioider bäst, mest av allt givetvis opium självt. Dessutom är jag inåtvänd. Men precis som du säger har var och en sina egna anledningar att uthärda livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Men frågan är om inte tristess är värre än smärta. Vad är alternativet till tristess, att dras ur den eller att få känna sig bekväm med den? Om det tidigare svaret gäller så betyder det att man konstant letar efter någonting stimulerande, vilket alla vet är helt omöjligt att hålla sig fast vid. Om det senare svaret gäller så måste man till sist komma fram till att det hade varit bättre att inte existera alls. Så lycka kan inte existera men död existerar absolut...

Nåja, detta är vad jag tror men det är nog bäst att jag går och lägger mig innan jag blir allt för osammanhängande.

Jag tycker att du har skrivit väldigt bra ikväll. Men sov gott i vilket fall. Tänk på att sömnen är en övning i att dö. Dormi bene, frater mi philosophe!
Citera
2015-04-12, 01:23
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om du önskar att du aldrig blivit född kan du ta livet av dig. För dig kommer situationen efter självmordet att vara exakt densamma som om du aldrig blivit född.

Frågan är alltså ekvivalent med "varför begår du inte självmord".


Nä för då har du ju påverkar folk och människor kommer lida för din skull.

Nä hens fråga är djupare och mer ansvarsfull än så.
Citera
2015-04-12, 01:32
  #141
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyninja
Nä för då har du ju påverkar folk och människor kommer lida för din skull.

Nä hens fråga är djupare och mer ansvarsfull än så.

Djupare är väl i så fall om mänskligheten borde få ha existerat. Om man bortser från att mänskligheten inte hade ett val så är det ju najs att leva, tills det blir tråkigt. Så vi gillar inte att leva för att det är jobbigt att lida. That's it. Men eftersom att det är skönt och meningsfullt att uppleva lust och glädje så uthärdar vi och försöker förhärda och förbättra oss samt göra framtiden bättre. Sedan så är jag fullkomligt övertygad om att mänskligheten inte borde ha börjat (om man hade ett val), därför att mänskligheten är sjuk och depraverad till för stora delar. Och det positiva uppväger tyvärr inte det. Men jag vet inte om jag faktiskt på det viset bryr mig om människor, jag kanske bara är feg och försöker helgardera mig. Skulle jag må bra lite oftare så kanske jag nästan helt skulle överge de negativa tankarna. Och mitt välmående är väldigt viktigt för mig, och ditt är mindre viktigt för mig. Objektivism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback