Flashback bygger pepparkakshus!
2003-06-30, 22:44
Medlem
SÖKES: KUNNIG PÅ KEMISKA FORMLER.

Som kan berätta för mig, som så här på ålderns höst har glömt ...det mesta om kemin.

: Vad avses med skrivningen för ämnet akrylamid "CH2 = CHCONH2"??
-E´re två, kemisk-t lika formler mellan ett likhets tecken?? Eller är hela ramsan, inklusive likhets tecknet, formeln??
Citera
2003-07-01, 19:10
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag är ingen höjdare på kemi, men kan det vara en dubbelbindning.
Citera
2003-07-01, 23:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja det är en dubbelbindning.

Kolla:
http://www.chem.agilent.com/cag/prod/CA/b0467.pdf

så förstår du bindningen :roll:
Citera
2003-07-02, 12:03
Medlem
TACKAR TACKAR TACKAR!!

så mycket för er allas tankar och hjälp till mig.
...men vad menas med -kemisk- dubbelbinding??

Detta finna tipset av oxydon till en hel webbsida om akrylamid ...är säkert jättebra, för de som är storsnittsare på engelska. ..som alltså jag inte e´.
Och även teckningarna är ..förvirrade för mig; alltså akrylamid innehåller väl ... var det C-atomer (jag får här nu inte upp webbsidan), men sådant finns ju inte med på dessa bilderna.
Citera
2003-07-02, 12:34
äldre konto (old)
Ej medlem
en dubbelbindning i en kemisk molekyl brukar innebära att ämnet är en aning instabilt i den bemärkelsen att dubbelbindningen lättare frigör sig och binder sig till en andra molekyler vilket resulterar i att det bildas ett nytt ämne
Citera
2003-07-02, 17:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
TACKAR TACKAR TACKAR!!

så mycket för er allas tankar och hjälp till mig.
...men vad menas med -kemisk- dubbelbinding??

Detta finna tipset av oxydon till en hel webbsida om akrylamid ...är säkert jättebra, för de som är storsnittsare på engelska. ..som alltså jag inte e´.
Och även teckningarna är ..förvirrade för mig; alltså akrylamid innehåller väl ... var det C-atomer (jag får här nu inte upp webbsidan), men sådant finns ju inte med på dessa bilderna.
Först Så kan vi säga att Kol kan binda fyra andra atomer till sig, väte 1 och syre 2, en dubbelbindning är i princip att en Kol-atom binder en annan kolatom 2 gånger,
Ex Strukturformel:
H H
| |
C = C
| |
H H
Detta är Eten C2H4 och i mitten så binder de 2 C:ena varandra två gånger, det är således också en isomer av Etan, Dubbelbindningar förekommer mestadels inom den Organiska Kemin (Kolväten)
Citera
2003-07-03, 10:27
Medlem
NUUUU ...tror jag?? FÖRSTÅR JAG.

Med att ”Solid^”:s exempel här ovan på strukturformel, kom på webbsidan lite snett; att de två högra H:na skall stå ÖVER det högra C:et.
Att beteckningen på eten är …ja, detta skrivs lite lurt i Bonniers 3-bands: H2C=CH2. …jaja, det måste skrivas så för att C:na skall stå mot varandra.

Och också förstår jag nödvändigheten!! med likhets tecknet ( = ) i formeln. …å så att jag hoppar över det där med ”isom”; alltså jag håller INTE på att utbilda mig till kemist, jag bara läser nyhetsartiklar, och vill förstå vad som skrivs.

===
Du signaturen ”garbage” här ovan, …de där med båt i augusti, vad handlar det om?? …frågar en gammal trikare. Du kan skriva per ett privat meddelande ...om du vill.
Citera
2003-07-03, 17:55
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Du signaturen ”garbage” här ovan, …de där med båt i augusti, vad handlar det om?? …frågar en gammal trikare. Du kan skriva per ett privat meddelande ...om du vill.
Det är datumet som jag mönstrar på som maskinist. Vill inte berätta för mycket men jag kan säga så mycket att det är ett kryssningsfartyg. Har planerat vara borta i 2 år om jag orkar. Skriver kontrakt om 6 månader i stöten men jag har muntligt på att få stanna i så många år som jag känner för, förutsatt att jag inte får sparken då förstås. Om möjlighet finns ska jag försöka byta hav emellanåt. Det kan ju bli lite långtråkigt med karibien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in