Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 14:30
  #841
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Detta är ändå en person som är högutbildad, tagit körkort, jobbat hela livet. Men det blir blankt i huvudet när det främst handlar om mobiler och datorer. Hennes konstigheter med mobiler orkar jag inte ens gå in på.
Dylika arbeten idag kräver ofta att man arbetar mycket med datorer - hur lyckas hon då?
Citera
2018-09-27, 21:24
  #842
Medlem
Kukdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Dylika arbeten idag kräver ofta att man arbetar mycket med datorer - hur lyckas hon då?

Hon gick i pension nyligen. Men den biten fungerade inte bra när hon jobbade. Hon tabbade sig ideligen men är så timid och tillbakadragen att ingen någonsin misstänkte henne. Det fanns alltid en datorkille i bakgrunden som ordnade upp det.
Citera
2018-09-28, 05:29
  #843
Avstängd
53280s avatar
I ett köpcentrum där jag bor så står det att dom laga all elektronik. Bra tyckte jag , tog ditt min DUX Radio med rör ifrån 1943 till dem, så kanske kunde få in FM bandet på den. Men Araberna visste inte hur radion fungerade och kunde inte förklara.

Skall gå med min VIC 20 till ett ställe som påstår att dom laga alla datorer och alla märken, undra om araberna klara av den?

Snacka om att ljuga i sin marknadsförening.
Citera
2018-09-29, 08:59
  #844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsthedansk

2/ Sitter ute hos en kund som ska visa en PDF-fil. Filen är felvänd varpå kunden vänder hela skärmen istället för att rotera dokumentet
Det där råkade jag ut för på skoj. På jobbet hade jag tagit fram en ritning som kom upp och ner. Mina kompisar sa att jag kunde skriva ut den.
"Men då kommer den ju upp och ner på skrivaren också", sade jag på skämt.
När jag kom tillbaka hade mina kompisar vänt på skärmen! Och det var en tung tjock 24 tums skärm.

Men om vi ska prata om okunniga: Detta var flera år sedan, innan laptop.

En bekant hade ställt en skål med vatten vid datorn för att undvika elektricitet, som hon uttryckte det.

En annan frågade om man kan sätta in en cd skiva med färg i datorn
Citera
2018-09-29, 09:06
  #845
Medlem
Trevligt.kontos avatar
På sena 90 talet skickades ett brev ut till samtliga elever på mitt gymnasium att man absolut inte fick använda datorerna till att skicka e-post med tex Hotmail då detta kostade skolan 2.50 kr per /mail.

Citera
2018-09-29, 09:18
  #846
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
I ett köpcentrum där jag bor så står det att dom laga all elektronik. Bra tyckte jag , tog ditt min DUX Radio med rör ifrån 1943 till dem, så kanske kunde få in FM bandet på den. Men Araberna visste inte hur radion fungerade och kunde inte förklara.

Skall gå med min VIC 20 till ett ställe som påstår att dom laga alla datorer och alla märken, undra om araberna klara av den?

Snacka om att ljuga i sin marknadsförening.

Gick till en canon reparatör med en onskyr grej en gång. Först sa dom nej,
Men jag stod på mig och sa att det nog bara var en lödning för att fixa glappet; dom gick med på det och lagade den.

Jag fick in en slags tvättmaskin för operationsverktyg för tandkirurger en gång som skulle få ny firmeware; först var jag ytterst tveksam. Men efter lite googlande löste jag det faktiskt.

Hade jag kunnat något om elektronik hade jag lätt googlat fram en ritning på din Vic 20 och antagit utmaningen.
Citera
2018-09-29, 09:57
  #847
Medlem
Alltså herregud. Inget ont om din mor men vissa människor ska verkligen inte släppas lösa på sociala medier. Detta är personerna på Facebook som gillar saker som "Dela om du hittade X inom 10 sekunder!" eller "Gilla för att se magin hända!".
Dessa personer skriver saker som "Hej hur har ni det på Mallorca hälsa barnbarnen, Kram" som en kommentar på NetonNets facebooksida.
Slutligen består deras egen profilsida av 52 likadana profilbilder av sig själv. En ny verkar laddas upp varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Modern hade klagat inför en väninna om alla mail som kom ifrån Facebook. Väninnan hade då avaktiverat aviseringarna i hennes inställningar.

När jag var på besök klagade modern över att hon inte "fick någonting" på Facebook längre på paddan, det hon menade var att hon inte såg några inlägg. "Alla mina vänner är borta". Detta skyllde hon på att väninnan "varit inne på någon kontorssida och ändrat nåt". Jag såg inget konstigt och öppnade facebookappen och där såg allt ut som vanligt. Jag fattade ingenting och bad henne visa hur hon gjorde. Det visade sig att hon öppnade Safari och inte Facebook och hamnade på Googles startsida.

"Men du ser väl att det står Safari där, inte Facebook...?" duh...

Sedan frågade hon om hon om hon fortfarande skulle kunna se Facebook om de bytte abonnemang. Hon trodde Facebook "fanns på Telia".
Citera
2018-09-29, 11:34
  #848
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Gick till en canon reparatör med en onskyr grej en gång. Först sa dom nej,
Men jag stod på mig och sa att det nog bara var en lödning för att fixa glappet; dom gick med på det och lagade den.

Jag fick in en slags tvättmaskin för operationsverktyg för tandkirurger en gång som skulle få ny firmeware; först var jag ytterst tveksam. Men efter lite googlande löste jag det faktiskt.

Hade jag kunnat något om elektronik hade jag lätt googlat fram en ritning på din Vic 20 och antagit utmaningen.

Men araber kan inte löda, dom kan byta glas på din mobil. Sedan är det stopp för kebabteknikerna, men dom gilla att använda stora ord i sin marknadsförening. VIC 20 har dessutom väldig stora lödpunkter jämför med dagens elektronik.

Det vanligaste problem med retro datorer är kondensatorer bli gamla.

Jobbade en gång på ett ställe, där hade man en pakistanier som kallade sej för datortekniker, han kunde inte ens en kompilera om Linux kärnan, det man lär sej dag #1 när man går en datateknisk utbildning.
Citera
2018-09-29, 20:18
  #849
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Men araber kan inte löda, dom kan byta glas på din mobil. Sedan är det stopp för kebabteknikerna, men dom gilla att använda stora ord i sin marknadsförening. VIC 20 har dessutom väldig stora lödpunkter jämför med dagens elektronik.

Det vanligaste problem med retro datorer är kondensatorer bli gamla.

Jobbade en gång på ett ställe, där hade man en pakistanier som kallade sej för datortekniker, han kunde inte ens en kompilera om Linux kärnan, det man lär sej dag #1 när man går en datateknisk utbildning.


Får ofta samma känsla av förlorad hantverksheder och kunskap när jag går till kemtvätten eller skomakaren numera. Trist är det.
Citera
2018-10-02, 17:16
  #850
Medlem
tuff-negerkilles avatar
Var väl i tonåren. En något yngre kompis ville testa om brandvarnaren fungerade genom att lysa på den med en ficklampa.
Citera
2019-08-18, 02:51
  #851
Medlem
MordarenSwedbergs avatar
Min 500% efterblivne hyresvärd Rolf Swedberg som likt en världsmästare gapar och skriker om hur fantastiskt det är med en luftkonditionering som skapar undertryck och suger in stora mängder varm sommarluft vilket betyder att systemet fungerar sämre och sämre ju mer man behöver det...
Citera
2019-08-18, 12:30
  #852
Medlem
godboys avatar
Efterbliven och efterbliven, men i alla fall.......

Min gamla mor snart 85 år gammal. För ett par år sen så släcktes det vanliga TV nätet ner i hennes lägenhet och man gick över till IPTV, vilket självklart då kräver en box Morsans gamla tjock-TV med scart, tyckte jag i vilket fall skulle bytas ut, så jag köpte henne en ny TV. En enkel platt-TV med lagom stor skärm. Jag kopplar ihop den nya boxen och TV och och får det att funka efter ett samtal till supporten på Telia som bara behövde göra någon aktivering av något slag.

De närmsta veckorna får jag i princip åka i skytteltrafik till henne då hon lyckas trycka bort sig i någon meny eller på fel knapp på någon av de två fjärrkontrollerna. Morsan är ju så himla snäll med så hon hör ju inte av sig när något krånglar utan jag måste fråga henne uttryckligen om TV:n funkar, och då brukar det krypa fram att hon inte kunnat titta. Jag får då fara ut till henne och då har hon tryckt på fel knapp någonstans. Trots punktvis nedskrivna instruktioner om hur hon skall göra för att komma till TV mode om det krånglar så klarar hon inte ut detta.

Så jag kom på att jag kunde "låsa" de knappar på fjärrkontrollen till TV.n och den till boxen som hon ofta kom åt av misstag. Sen har det funkat ganska bra. MEN här vänder jag mig lite mot konstruktörerna, att det inte finns en ren idiotlösning för de som inte behärskar tekniken. För har man aldrig använt en dator, eller avancerad telefon och är till åren kommen så är det inte lätt. Borde finnas något riktigt enkelt, för användarvänligt är det faktiskt inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback