2015-03-16, 17:40
Min mor tillhör den gruppen som tror att hon kan få betala pengar om hon tittar på Youtubefilmer och hon kan mycket väl få för sig att datorn blir överhettad och kan börja brinna om den har stått på några timmar i sträck. Hon skaffade sin första dator 2001 och kan fortfarande denna dag inte uppdatera sin Flash Player. Allting är svårt och jobbigt och hon måste skriva upp även den enklaste manöver i stegform på små lappar som hon självfallet sedan slarvar bort. Hon har noll och inget långtidsminne när det gäller datorhantering så om hon via sina steg-för-steg-lappar lyckades få igång nånting för tre veckor sedan så kommer hon inte ihåg hur man gjorde om man ber henne göra om samma procedur idag.

Det här är alltså inte ett dagcentermongo vi talar om utan en nybliven pensionär som både uppfostrat barn, tagit körkort och skött om hem och förvärvsarbete ett helt liv. När hon sätter sig framför en datorskärm är det däremot som att hjärnan tar semester. Jag vet inte varför...
Citera
2015-03-16, 17:42
Medlem
Min farsas dåvarande sambo lämnade tillbaka dvd film till affären med hänvisning att filmerna kom med fel undertexter. jag tyckte det var sjukt kul när det hände.
Citera
2015-03-16, 17:43
Medlem
Mr Bs avatar
(år 2004) En kurd från turkiska bergen höll upp nätverksladden som kopplade ihop två datorer samt delade ett textdokument och utbrast: va, skoja eller skickar du text från den datan över till denna genom sladden, hur fan får den plats!?.
En trevlig man men det var jävligt efterblivet vet inte riktigt hur han tänkte där att det var ett verkligt dokument som trängde sig igenom sladden?.
Citera
2015-03-16, 17:49
Medlem
Jag hatar fanimej teknologiskt efterblivna människor. De behandlar sina datorer och mobiler som skit. En av mina vänners laptop är helt kladdig och vidrig. Toolbars på alla jävla webläsare har han med.

Blir så jävla trött.

Anyways, on topic. En av mina vänner hade surfat porr på sin mobil. Porrsidan visade ett pop-up fönster för honom om att han fått virus på sin mobil. Han flippade ur och ringde mig som fick förklara att det inte var någon fara. Idiot.
Citera
2015-03-16, 17:53
Medlem
Mattelols avatar
Hahaahaha, en hel del absurda grejer man har läst efter bara två sidor, utmärkt trådstart, denna blir kul att följa. För att själv bidra så kan jag berätta att en äldre släkting frågade mig om bilder på hennes hårddisk skulle försvinna om hon bytte ISP.
Citera
2015-03-16, 17:54
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
2. Knarkarkompis som har tejpat för kameran på sin laptop så att inte FRA kan spana på honom.
Hah har själv avinstallerat kameran i min laptop men jag litar ändå inte på att ingen spanar på mig när jag runkar. Ska kanske testa tejp för att få sinnesro.
/knarkare

Detta har ju inte hänt mig men det första som dyker upp i huvudet är modermodem-historien.
http://roliga.brajg.com/modermodem.jpg

Har hört en hel del dumheter men aldrig något direkt roligt.
Tex undrar en idiot på jobbet hur man byter lösenord till sitt interna jobbkonto, en gång i månaden. Det är webbaserat och jag har skapat både favoritlänkar och genvägar på skrivbordet. Lik förbannat måste jag hjälpa till med att byta lösenord varje jävla månad.

Råkar bara ut för tråkiga idioter
Citera
2015-03-16, 17:57
Medlem
Stvres avatar
Menar ni att jag inte var den miljonte besökaren?
Citera
2015-03-16, 18:03
Medlem
Kluffs avatar
Min far är rätt tekniskt lagd (byter iPhone-skärmar, fixar datorer och elektronik själv etc), men han tror fortfarande att ladda ner alltid är något olagligt, oavsett vad det är. Typ, att det inte finns freeware/open source-program etc, haha.

Sedan använder både mor och far Internet Explorer, för det "duger till att betala räkningarna med" och "har alltid funkat bra". De har inte heller förstått vilka fantastiska verktyg sökmotorer är, hur många gånger jag än försöker förklara det. Skulle det vara något vel med Windows sitter pappa envist och försöker lösa det på egen hand istället för att googla på problemet.

Edit: Förra veckan fick jag hjälpa två äldre damer vid busshållsplatsen med hur man använder bakåt-knappen på den nyinköpta smartphone:n den ena hade fått med ett nytt abonnemang. Jag förstår inte hur man inte kan lösa sådana enkla problem bara genom att prova sig fram.
Senast redigerad av Kluff 2015-03-16 kl. 18:11.
Citera
2015-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Detta har ju inte hänt mig men det första som dyker upp i huvudet är modermodem-historien.
http://roliga.brajg.com/modermodem.jpg
whaat ha ha vafan. är det på riktigt?

"modermodemet" ha haha
Citera
2015-03-16, 18:04
Medlem
Zirens avatar
En klasskamrat frågade vår datateknik lärare om en hårddisk blir tyngre om man fyller den.......
Citera
2015-03-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Dock inte helt knasigt.. Många webkameror kan ju bli kapade

Håller helt med
http://www.wired.com/2010/04/webcamscanda/

Men hen ville väl finna en anledning att klanka ner på den stackars människan pga knarkandet.
Snullet! Knarkaren var den som var smart!
Citera
2015-03-16, 18:12
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
En klasskamrat frågade vår datateknik lärare om en hårddisk blir tyngre om man fyller den.......
Det blir den. Elektroner som går upp i ett högre energiläge och då väger mer. Dock väldigt, väldigt lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in