Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 14:21
  #1
Medlem
mphummers avatar
Tja!


Funderar på en ny kärra inom kort och har siktet inställt på en Volvo XC60.

Har idag en SUV och vill gärna fortsätta ha det då jag tycker det är bekvämt att sitta lite högre upp. Men det finns ju en massa olika modeller ute och det blir lätt förvirrande.

Är det några speciella saker man ska tänka på när man köper begagnad xc60? Tänkte mig en från 2012-2013, automat.

Vad är vanliga fel på dessa bilar? Tacksam för svar så man inte blir lurad av någon försäljare etc =)
Citera
2015-03-16, 15:00
  #2
Medlem
Tigerlols avatar
Har själv en XC60 D4 -14.
Är hel nöjd med den. Man sitter bra och dricker inte så mkt för att vara en sådan stor bil.

Dock, hur har du tänkt med fyrhjulsdrift?

Vad har du för övriga förväntningar på en SUV?
Citera
2015-03-16, 15:03
  #3
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerlol
Har själv en XC60 D4 -14.
Är hel nöjd med den. Man sitter bra och dricker inte så mkt för att vara en sådan stor bil.

Dock, hur har du tänkt med fyrhjulsdrift?

Vad har du för övriga förväntningar på en SUV?

Fyrhjulsdrift är inget krav då jag inte ofta rör mig där det inte plogas ofta etc. Jag har ju en SUV idag redan men är ute efter något lite större. Tittar både på en xc60 och en audi q5, vilket är ungerfär samma prisklass och samma laststorlek.

Har du barn? Om ja, hur mycket plats är det kvar i bagaget efter att man har slängt in en vagn? Ska till en bilhandlare i helgen, så det skulle vara bra att veta om det är några fel man ska titta efter också =)
Citera
2015-03-16, 15:55
  #4
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Tja!


Funderar på en ny kärra inom kort och har siktet inställt på en Volvo XC60.

Har idag en SUV och vill gärna fortsätta ha det då jag tycker det är bekvämt att sitta lite högre upp. Men det finns ju en massa olika modeller ute och det blir lätt förvirrande.

Är det några speciella saker man ska tänka på när man köper begagnad xc60? Tänkte mig en från 2012-2013, automat.

Vad är vanliga fel på dessa bilar? Tacksam för svar så man inte blir lurad av någon försäljare etc =)

Har ägt en xc60 i ca 6mån nu och måste säga att jag fullkomligt älskar bilen. Överblicken man har när man kör är otroligt bra. Strålkastarna på kvällen likaså. Sätena (har Summum paket) är sjukt bekväma på längre sträckor. Den är hyffsat rymlig och lastutrymmet är det inget fel på.

Innan jag köpte bilen så läste jag att dörrarna kan vara lite problematiska att öppna på vintern , den gummilisten på dörrkarmen fryser fast och det kan bli svårt att öppna dörren. Jag fick erfara det två gånger nu i "vintras" , även om det var -3,-4 grader så blev det lite svårt att öppna. Löste problemet genom att köpa en tub "smörjmedel" och smorde in gummilisterna och så var problemet väck.

Den är bränslesnål, jag ligger på 0,6l milen (enl. färddatorn) blandad körning nu, vilket är otroligt bra för en bil som nästan väger 2 ton.

Innan köpet så var jämförde jag den med en Q5 , och Volvon vann på samtliga punkter enligt mig. Mer körglädje, mindre buller i kupén och lägre driftskostnader!


Köpa? - Defintivt!
__________________
Senast redigerad av Cocaine-Cowboy 2015-03-16 kl. 15:58.
Citera
2015-03-16, 16:44
  #5
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Inte hört en enda person som är besviken med bilen jag pratat med IRL. Tror itne det finns några större modellrelaterade fel, är service gjord och bra skött så lär det inte vara några bekymmer.


(lite kul fakta, XC60n var den bil som hade nöjdast ägar i tyskland förra året, för en gångs skull så vann inte en tysk bil!) säger ju lite om hur uppskattad den är.
Citera
2015-03-17, 19:46
  #6
Medlem
Tigerlols avatar
Det finns ju en anledning till att den är Volvos storsäljare världen över.

Jag har inga barn.
Men min syrras sambo var över med den i Tyskland för någon vecka sedan och han fick med sig mer än han behövde hem så tror den klarar sig på lastningsfronten med.

Mitt rekommendation är att köpa utan fyrhjulsdrift då.
Du får ner drivsmedelsförbrukningen lite.

Jag vet inte några direkta fel på dem. Jag har haft aningen problem med mitt keyless drive att den inte har känt av nyckeln ibland men annars inget.
Citera
2017-06-10, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Har ägt en xc60 i ca 6mån nu och måste säga att jag fullkomligt älskar bilen. Överblicken man har när man kör är otroligt bra. Strålkastarna på kvällen likaså. Sätena (har Summum paket) är sjukt bekväma på längre sträckor. Den är hyffsat rymlig och lastutrymmet är det inget fel på.

Innan jag köpte bilen så läste jag att dörrarna kan vara lite problematiska att öppna på vintern , den gummilisten på dörrkarmen fryser fast och det kan bli svårt att öppna dörren. Jag fick erfara det två gånger nu i "vintras" , även om det var -3,-4 grader så blev det lite svårt att öppna. Löste problemet genom att köpa en tub "smörjmedel" och smorde in gummilisterna och så var problemet väck.

Den är bränslesnål, jag ligger på 0,6l milen (enl. färddatorn) blandad körning nu, vilket är otroligt bra för en bil som nästan väger 2 ton.

Innan köpet så var jämförde jag den med en Q5 , och Volvon vann på samtliga punkter enligt mig. Mer körglädje, mindre buller i kupén och lägre driftskostnader!


Köpa? - Defintivt!


Håller helt med dig! Har under flera år kört BMW, senast tre st X-modeller och senaste var 520 f10. För ett par dagar sedan gav jag mig på XC60:N Summum - 14. Är tokigt nöjd med den. Otroligt mkt bil för stålarna. Är pappa till en lilling, och inga konstigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback