Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-04, 17:21
  #49
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-reply
Tidigare kunde man läsa på Flashback om att alla vegetarianer var pinnsmala spöken eftersom man omöjligt kunde få i sig alla näringsämnen genom att äta vegetariskt.
Nu när vindarna vänt och mycket av media istället framställer vegetarisk kost som hälsosam så läser man på Flashback om att alla vegetarianer svullar i sötsaker och är överviktiga.

Nu har vindarna vänt igen och skattefinansierad media framställer köttätare som "vi", vegetarianer som intoleranta och moraliserande, och köttet som någon slags förbjuden frukt som ingen vill bli påkommen med men som alla egentligen behöver.

När jag står i kassan i matbutiker brukar jag titta på vad de andra köper. Det beror dels på att man inte har så många andra ställen att fästa blicken och dels på att jag, som ofta avviker från det som anses normalt i samhället, försöker att bli mer som alla andra när så är möjligt, t ex genom att låta mig inspireras/plagiera andra människors livsmedelsinköp.

Jag har hoppats att de inte ska tro att jag kommer att skvallra om vad de köper. Jag har i synnerhet hoppats att de inte ska tro att jag dömde dem för något de köpt. Ofta har jag mer godis än dem på rullbandet, fast nyttigare — 85 %ig choklad, lättsaltade riskakor o s v — och eftersom jag är veggo har de naturligtvis mer kött i korgen än vad jag har.

Idag hörde jag en Richard Tellström som sommarpratade i en av riksdagspartiernas radiokanaler och hävdade att människor just bedömer varann baserat på vad som ligger på bandet i livsmedelsbutiken, där bl a kött skulle vara något att dölja. Det stämmer alltså inte i mitt fall och jag är benägen att tro att det inte stämmer alls.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback