Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 10:52
  #13
Medlem
DetBlirDetIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
Är sökfunktionen här på FB tillförlitlig? Jag sökte på namn på städer som vad jag förstår är jämförbara i storlek med Borås och några större för att se hur många hits vi får i ABoK och det är ju ingen kul läsning för Borås. Borås har lika många trådar som Norrköping och Västerås och färre än exempelvis Linköping.

Antal trådar i ABoK

Jämförbar storlek
Borås 324
Växjö 235
Halmstad 205

Större städer
Jönköping 243
Linköping 259
Norrköping 324
Västerås 326
Lund 245
Det är ju helt klart en överrepresentation från Borås sida i min mening, och som jag skrev i en annan tråd så har det enligt mig spårat de senaste åren.
Borås är en fin stad, mycket kulturhistoria, och mycket fina projekt. Men under min uppväxt såg jag hur tex. hulta förvandlades från en av dom finare flerfamiljshusområderna till att gamlinger blir rånade och påhoppade.
Sen att polisen i efterhand gör insatser som att sätta in närpoliser och så när skadan redan är skedd och polisförakt finns från segregerade grupper i samhället så blir det skevt. Lätt att säga i efterhand kanske och jag har ingen direkt påverkan på det, men att vi är lika västerås i FlashbackABoK-Trådar, trots att det inte finns samma gängmentalitet enligt min uppfattning menar på att det har blivit en mer rå stad dom senare åren.
Citera
2015-03-20, 11:25
  #14
Medlem
Nymphahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirDetInte
Det är ju helt klart en överrepresentation från Borås sida i min mening, och som jag skrev i en annan tråd så har det enligt mig spårat de senaste åren.
Borås är en fin stad, mycket kulturhistoria, och mycket fina projekt. Men under min uppväxt såg jag hur tex. hulta förvandlades från en av dom finare flerfamiljshusområderna till att gamlinger blir rånade och påhoppade.
Sen att polisen i efterhand gör insatser som att sätta in närpoliser och så när skadan redan är skedd och polisförakt finns från segregerade grupper i samhället så blir det skevt. Lätt att säga i efterhand kanske och jag har ingen direkt påverkan på det, men att vi är lika västerås i FlashbackABoK-Trådar, trots att det inte finns samma gängmentalitet enligt min uppfattning menar på att det har blivit en mer rå stad dom senare åren.

Helt rätt, bara Västerås betydligt större befolkning borde göra att staden borde vara omnämnd i fler trådar här (för det är ju vad sökningen visar - inget mer än så). Dessutom är ju då Västerås med omnejd ökända för gäng och droghandel.
Citera
2015-03-20, 12:03
  #15
Medlem
Nymphahoras avatar
Kanske inget nytt egentligen, det är grupper som slåss om narkotikamarknaden och "segreation och utförskap" enligt polischefen för Älvsborg... Men lite förtydligande detaljer.

Vad är det för droger som det huvudsakligen handlas med? Cannabis? Amfetamin? Finns det en marknad för kokain i Borås?

http://www.bt.se/boras/maktkamp-mellan-grupper/

Citat:
...

Det nya för Borås är något som tidigare har uppstått i exempelvis Göteborg: ett uppblossande av flera parallella fajter som råkar sammanfalla under kort tid.

...

I nuläget tros endast helgens knivskärning på Hässleholmen och mordet för två veckor sedan ha koppling till varandra.

Hur många olika kriminella konstellationer finns det i Borås?

– Vi håller på och arbetar med de här konflikterna just nu och där behöver vi en bättre bild innan vi går ut till media, säger Lena Matthijs.

...

– Gäng för mig är mer fasta i konturerna och har inbördes struktur. Här är det mer kriminella konstellationer där gamla barndomskamrater knyter till sig nya personer, som kommer och går, säger Lena Matthijs.

...

– Områdespolisen har kritiserats för att vara alltför reaktiva. När man märker att de repressiva insatserna mot de här konstellationerna inte räcker så får man naturligtvis pröva andra vägar för att komma fram, säger Lena Matthijs.

...

Hade vi kunnat så hade vi förmodligen fokuserat mer mot ungdomar i riskzonen för där har samhället mest att tjäna i ett längre perspektiv.

...

– De tioåriga grabbarna som har problem i dag kommer att ingå i våra gäng om tio år. Polisen jobbar inte med tioåringar, det är först när de fyller 15 som polisen och rättssystemet kliver in, säger Lena Matthijs.
Citera
2015-03-21, 00:35
  #16
Medlem
Flor-Idas avatar
Vi kan alla se att namnen på de flesta inblandade, både BO och GM inte är svenska.

Därför tog jag en titt på SCB:s statistik gällande invandrare i Borås. Siffrorna gäller Borås Stad.

2013 fanns totalt 21.307 utrikes födda, varav i Afrika 2.193, Asien 6.241

2003 Totalt 16.174 utrikes födda, varav Afrika i 542, Asien 4.188
http://www.boras.se/forvaltningar/st...800014558.html

Eftersom de inblandade i brott till största delen består av afrikaner och mellanösternfolk (kallas i statistiken Asien) är det intressant att se hur stor ökningen varit av just dessa folkgrupper.

Ökningen av afrikaner har alltså på 10 år varit 305%
Samma siffra för asiater är 49%

Till dessa siffror ska läggas andra generationens invandrare som är födda här. Dessa ingår inte i denna statistik. De verkliga siffrorna är alltså ännu högre.

Återstår att se om denna extrema ökning finns överallt, eller om Borås utmärker sig. Jag återkommer när jag kollat upp det.

Någon som kan tipsa om en stad som kan vara relevant att jämföra med? Dvs en stad som inte utmärkt sig som Borås i brottsstatistiken, men som är ungefär lika stor?
__________________
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-03-21 kl. 00:43.
Citera
2015-03-21, 01:26
  #17
Medlem
Nymphahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Vi kan alla se att namnen på de flesta inblandade, både BO och GM inte är svenska.

Därför tog jag en titt på SCB:s statistik gällande invandrare i Borås. Siffrorna gäller Borås Stad.

2013 fanns totalt 21.307 utrikes födda, varav i Afrika 2.193, Asien 6.241

2003 Totalt 16.174 utrikes födda, varav Afrika i 542, Asien 4.188
http://www.boras.se/forvaltningar/st...800014558.html

Eftersom de inblandade i brott till största delen består av afrikaner och mellanösternfolk (kallas i statistiken Asien) är det intressant att se hur stor ökningen varit av just dessa folkgrupper.

Ökningen av afrikaner har alltså på 10 år varit 305%
Samma siffra för asiater är 49%

Till dessa siffror ska läggas andra generationens invandrare som är födda här. Dessa ingår inte i denna statistik. De verkliga siffrorna är alltså ännu högre.

Återstår att se om denna extrema ökning finns överallt, eller om Borås utmärker sig. Jag återkommer när jag kollat upp det.

Någon som kan tipsa om en stad som kan vara relevant att jämföra med? Dvs en stad som inte utmärkt sig som Borås i brottsstatistiken, men som är ungefär lika stor?

Spännande! Här är kanske något?

Växjö, 60900 innevånare i tätorten, 236 trådar där staden är omnämnd i ABoK.
Karlstad, 61600 innevånare i tätorten, 239 trådar där staden är omnämnd i ABoK.
Södertälje, 64600 innevånare i tätorten, 249 trådar där staden är omnämnd i ABoK.
Eskilstuna, 64700 innevånare i tätorten, 284 trådar där staden är omnämnd i ABoK
Borås, 66300 innevånare i tätorten, 321 trådar där staden är omnämnd i ABoK.
Gävle, 71000 innevånare i tätorten, 217 trådar där staden är omnämnd i ABoK.

Det här är spännande och ger lite oväntade siffror. Södertälje som ofta beskrivs som ett rövhål med angrepp på polisstationen mm ligger alltså på Karlstads och Växjös nivå i antal trådar där staden omnämns. Bara Eskilstuna sticker ut lite, därutöver är Borås i särställning. Jag funderar på vilka felkällor det det kan finnas när det gäller dessa mått!?

Edit: Förtydliganden
__________________
Senast redigerad av Nymphahora 2015-03-21 kl. 01:29.
Citera
2015-03-21, 02:45
  #18
Medlem
Flor-Idas avatar
Jag har nu kollat på Gävle, som har nästan lika stor befolkning som Borås. Tyvärr finns inte lika bra statistik för Gävle, men jag har gått på de siffror som finns. T.ex. finns inte någon uppdelning på afrikaner och asiater utan dessa är hopslagna till "övriga världen utom Europa". Det innebär att även nord- och sydamerikaner kommer med i statistiken. Men dessa torde inte utgöra några större mängder av totalen.

Gävle hade 2013 7.988 utrikes födda i övriga världen utom Europa

2004 var siffran 4.394.

Ökningen är alltså 82%. Att jämföra med Borås som hade en ökning av afrikaner på 305% och asiater mede 49%.
__________________
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-03-21 kl. 02:47.
Citera
2015-03-21, 23:45
  #19
Medlem
Nymphahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag har nu kollat på Gävle, som har nästan lika stor befolkning som Borås. Tyvärr finns inte lika bra statistik för Gävle, men jag har gått på de siffror som finns. T.ex. finns inte någon uppdelning på afrikaner och asiater utan dessa är hopslagna till "övriga världen utom Europa". Det innebär att även nord- och sydamerikaner kommer med i statistiken. Men dessa torde inte utgöra några större mängder av totalen.

Gävle hade 2013 7.988 utrikes födda i övriga världen utom Europa

2004 var siffran 4.394.

Ökningen är alltså 82%. Att jämföra med Borås som hade en ökning av afrikaner på 305% och asiater mede 49%.

Ok! Men det är alltså den procentuella ökningen av antalet inrikes födda, så man skulle behöva veta hur många det fanns innan om siffran ska kunna tolkas?
Citera
2015-03-22, 00:06
  #20
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
Ok! Men det är alltså den procentuella ökningen av antalet inrikes födda, så man skulle behöva veta hur många det fanns innan om siffran ska kunna tolkas?

Nej, siffran gäller ökning av invandrare födda utom Europa.
Citera
2015-03-22, 00:17
  #21
Medlem
Nymphahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej, siffran gäller ökning av invandrare födda utom Europa.

Förlåt, jag såg nu att jag ställde frågan helt uppåt väggarna i förra posten, vet inte vad jag tänkte. Det framgår ju av din post vad procentsatsen säger.
Citera
2015-05-16, 23:47
  #22
Medlem
Nymphahoras avatar
Och utöver all annan skit har nu bilar brunnit på Hässelholmen och Hulta natten till idag:
http://www.bt.se/boras/nya-bilbrander-i-boras/
Citera
2015-05-28, 17:47
  #23
Medlem
Ördögs avatar
Vårdpersonal oroas för hämndaktioner på SÄS
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6176276

Citat:
Vårdpersonalen på SÄS känner sig allt ängsligare över att vårda inblandade i kriminella uppgörelser i Borås.
---
– Man tror att man kommer komma in till sjukhuset och göra upp efteråt. Det är den rädslan man har. Att det finns en hotbild på patienten när den ligger här och då finns det även en hotbild mot personalen. säger Jan-Ove Höglund - säkerhetschef på Södra Älvsborgs sjukhus.
Citera
2015-06-01, 21:30
  #24
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
Är sökfunktionen här på FB tillförlitlig? Jag sökte på namn på städer som vad jag förstår är jämförbara i storlek med Borås och några större för att se hur många hits vi får i ABoK och det är ju ingen kul läsning för Borås. Borås har lika många trådar som Norrköping och Västerås och färre än exempelvis Linköping.

Antal trådar i ABoK

Jämförbar storlek
Borås 324
Växjö 235
Halmstad 205

Större städer
Jönköping 243
Linköping 259
Norrköping 324
Västerås 326
Lund 245

Beror ju helt på att det sitter fler personer i Borås som är villiga att posta om brott på Flashback. Har inte Borås en ganska stor del dataspelade personer?

Kollar du statistik från brottförebygganderådet så har Borås ett snitt på ca 800 brott per månad per 100.000 invånare.
Liknande städer som Södertälje, Eskilstuna och Norrköping har ca (1450, 1400 & 1200) brott per 100.000 invånare.
Säger nog en hel del faktiskt. Borås har alltså dubbelt så lite brott i staden jämfört med de städer ni tog upp här. Och det är en mycket trovärdig källa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback