Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 15:48
  #145
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Förutom eventuella ideologiska preferenser för lösare organisering ser jag det där lite som brända jordens taktik - man vill förhindra att mänskliga resurser hamnar hos "fienden". Förut propagerades det inte mot organisering, men så fort Motståndsrörelsen blev förstahandsvalet eller det enda alternativet för många att organisera sig i blev det viktigt att betona att man inte behöver organisera sig i organisationer.

Som jag ser det är nätverk något som finns naturligt, det uppstår runt organisationer och individer utan att någon behöver propagera för "nätverksorganisering" som en egen strategi. Nätverk kan sedan vara positiva eller skadliga, politiskt funktionella (bland annat genom att stödja organisationer eller organisera vettig egen verksamhet) eller politiskt irrelevanta (om det i stort mest bara blir ett lokalt kompisgäng som inte gör så mycket annat än att umgås, vilket kan vara trevligt och personligt värdefullt men inte fyller något högre politiskt syfte och till och med kan flytta fokus bort från det politiska).

"Asymmetrisk organisering" verkar vara ett nypåhittat ord inspirerat av "asymmetrisk krigföring" och det är ju just terrorister och gerillastyrkor som kan ha nytta av mer "autonoma" organisationsformer, men det är väl inte det som det propageras för nu heller.

Om något skulle man ju också kunna säga att SvP dog tack vare för "lös organisering" (att medlemmar i för stor utsträckning gjorde bara det de ville och inte det organisationen behövde hjälp med) och att många föredrog att organisera sig "asymmetriskt" i egna projekt utanför partiet.
Kan det handla om någon sorts småpåve/miniführer-mentalitet? Han kanske inte ansåg sig få tillräckligt mycket inflytande inom SMR och SvP och försöker nu istället mana folk, som lyssnar och beundrar Motgift, att organisera sig i lösa organisationer som han själv på olika sätt och vis kan ha kontroll över.

(FB) Magnus Söderman i samröre med judenheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Ukranian-boy
En bekant till mig sade sedan länge sedan att Söderman var en person som man ska aldrig ha i sitt parti. Det verkar vara den typ som alltid ska gå emot andra och skapa fiender för någon anledning.....Men ja, jag ska inte döma honom men han verkar vara för kristen om man säger så...

Om man på allvar tror att muslimer är det främsta hotet mot Europa och Sverige så är det något fel med personen. Judefrågan bör vara den centrala frågan, utan judar, judiskt inflytandet, osv hade inte muslimer funnits här...
__________________
Senast redigerad av NixYO 2015-05-24 kl. 15:53.
Citera
2015-05-24, 21:03
  #146
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Förutom eventuella ideologiska preferenser för lösare organisering ser jag det där lite som brända jordens taktik - man vill förhindra att mänskliga resurser hamnar hos "fienden". Förut propagerades det inte mot organisering, men så fort Motståndsrörelsen blev förstahandsvalet eller det enda alternativet för många att organisera sig i blev det viktigt att betona att man inte behöver organisera sig i organisationer.

Som jag ser det är nätverk något som finns naturligt, det uppstår runt organisationer och individer utan att någon behöver propagera för "nätverksorganisering" som en egen strategi. Nätverk kan sedan vara positiva eller skadliga, politiskt funktionella (bland annat genom att stödja organisationer eller organisera vettig egen verksamhet) eller politiskt irrelevanta (om det i stort mest bara blir ett lokalt kompisgäng som inte gör så mycket annat än att umgås, vilket kan vara trevligt och personligt värdefullt men inte fyller något högre politiskt syfte och till och med kan flytta fokus bort från det politiska).

"Asymmetrisk organisering" verkar vara ett nypåhittat ord inspirerat av "asymmetrisk krigföring" och det är ju just terrorister och gerillastyrkor som kan ha nytta av mer "autonoma" organisationsformer, men det är väl inte det som det propageras för nu heller.

Om något skulle man ju också kunna säga att SvP dog tack vare för "lös organisering" (att medlemmar i för stor utsträckning gjorde bara det de ville och inte det organisationen behövde hjälp med) och att många föredrog att organisera sig "asymmetriskt" i egna projekt utanför partiet.

Bra inlägg! Ja det är ganska patetiskt faktiskt, denna väldiga beröringsskräck de har för nmr. Det här med "asymmetrisk organisering" är ju så dumt att man igen börjar undra om giftormarna är enbart religiöst korkade och inte medvetet subversiva. Inget skulle ju göra våra fiender gladare än om man började tillämpa "asymmetrisk organisering" i stor skala.

Helt riktigt kan man ju säga att alltför "asymmetrisk organisering" var en del av svp:s fiasko. Giftradion dränerade ju bl.a. realisten på folk och pengar, alltså donationer som annars kunde ha gått till realisten gick istället till giftradion, som använde pengarna till att propagera för sin sinnessjuka skit.
Citera
2015-05-24, 22:01
  #147
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Bra inlägg! Ja det är ganska patetiskt faktiskt, denna väldiga beröringsskräck de har för nmr.
Relationen mellan Söderman och Motståndsrörelsen är nog inte den bästa. Det hade varit intressant om någon inblandad kunde ge en utförlig förklaring på hur det gick till när Magnus Söderman lämnade Motståndsrörelsen, varför och turerna som ledde dit. Just nu är det mest rykten och skvaller.
Citera
2015-05-24, 22:36
  #148
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Relationen mellan Söderman och Motståndsrörelsen är nog inte den bästa. Det hade varit intressant om någon inblandad kunde ge en utförlig förklaring på hur det gick till när Magnus Söderman lämnade Motståndsrörelsen, varför och turerna som ledde dit. Just nu är det mest rykten och skvaller.


Verkar inte vara värre än att Söderman kunde tala uppskattande om Lund på den tid det hette radio framåt.

Jag tror det är så enkelt att de vill leva på sin giftradio, och då vill man inte göra reklam för konkurrenter. Det är en väldigt vanlig policy hos företag.
Citera
2015-05-26, 16:15
  #149
Medlem
Just klar med andra avsnittet av samtal med Klas Lund. Fascinerande människa som uppenbarligen tänkt till om saker och ting. Jag håller inte helt med om allt men lejonparten är jag med på..

Två korta synpunkter. Mindre Emil ( inget ont om honom ) och mer Klas. Vet att det är svårt att ändra personliga drag men Klas kanske kan försöka att jobba bort ständigt återkommande "eeh"..
Citera
2015-05-28, 01:08
  #150
Medlem
baggebo1s avatar
Nordfronts intervju med Milld är mycket intressant. Två intressanta uppgifter: 1. SD:aren Joakim Larsson är tydligen hardcore-sionist. Jag har alltid undrat hur han klarat sig undan alla uteslutningar, här fick man åtminstone en delförklaring. 2. Milld tycker SvP gick alldeles åt skogen snett iom Ukrainafrågan och menar att den frågan gjorde ett vidare engagemang inom partiet omöjligt.

Här kan ni lyssna:

https://www.nordfront.se/rn10-interv...-jan-milld.smr
Citera
2015-05-28, 12:36
  #151
Medlem
Tercios avatar
Bra avsnitt med Mild! Det känns som om ni växer in i formatet och bara blir bättre och bättre.

Alltid intressant att lyssna till Mild även om det kanske inte var så mycket nytt för mig. Kan nog bli ännu bättre om ni har med honom fler gånger och gör lite mer djupdykande resonemang. Ha gärna med honom som återkommande gäst om det finns intresse! Han ger dessutom tyngd till programmet eftersom han är så välkänd och respekterad.

Intressant att han gjorde exakt samma analys om svp och ukraina som många av oss här på flashback. Så väldigt svårt vad det nu aldrig att fatta förstås.
Citera
2015-05-28, 13:55
  #152
Medlem
vonSnapss avatar
Utmärkt avsnitt med Jan Milld!
Ville bara säga det så att de som håller i programmet får höra att det här var helt rätt. Lagom mycket frågor men där det helt är Jan som får tala fritt utan att bli avbruten eller styrd. Bättre än andra intervjuer jag hört med Jan Milld.

Vad jag också tycker är bra är att det visar att RN har en bredd som tar in personer som inte alls är SMR-folk; det tyder på en öppenhet och ärlighet i sinnet. Det borde vara klart intressant att tipsa folk om den här intervjun, folk som annars kanske har en alltför stark beröringsskräck för det livsfarliga Nordfront för att de själva skulle "våga" gå in där och lyssna på "nasseradion". Det här är ju helt enkelt 100% seriöst! (Det är visserligen de andra programmen också, men det krävs nog att man tar sig över en viss tröskel för de programmen.)

Det är dessutom en god historiebeskrivning av SDs uppgång och ideologiska fall, och där den "förbjudna" judefrågan tas upp som en uppenbart väsentlig komponent till varför SD har förskjutits på det sätt det har. Intressant är även Jans nästintill självklara insikt i att Ukrainafrågan faktiskt var en betydande anledning till SvP:s fall, även om det inte var den enda.
__________________
Senast redigerad av vonSnaps 2015-05-28 kl. 13:57.
Citera
2015-05-28, 19:07
  #153
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nordfronts intervju med Milld är mycket intressant. Två intressanta uppgifter: 1. SD:aren Joakim Larsson är tydligen hardcore-sionist. Jag har alltid undrat hur han klarat sig undan alla uteslutningar, här fick man åtminstone en delförklaring. 2. Milld tycker SvP gick alldeles åt skogen snett iom Ukrainafrågan och menar att den frågan gjorde ett vidare engagemang inom partiet omöjligt.

Här kan ni lyssna:

https://www.nordfront.se/rn10-interv...-jan-milld.smr


Konstig beskrivning av mig. Jag känner inte igen mig i det. Men Milld har nog rätt i att jag hamnade i en position där jag var motståndare till honom, eftersom han valdes till partisekreterare för Åkessons PS-majoritet under verksamhetsåret 2004, det mest konfliktfyllda året av alla egentligen. Alla omröstningar slutade 8-7, med Milld på majoritetssidan och jag själv i minoritet. Det var inget personligt utan ren falangpolitik, precis som det var för alla andra det året.
Citera
2015-05-28, 19:24
  #154
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Konstig beskrivning av mig. Jag känner inte igen mig i det. Men Milld har nog rätt i att jag hamnade i en position där jag var motståndare till honom, eftersom han valdes till partisekreterare för Åkessons PS-majoritet under verksamhetsåret 2004, det mest konfliktfyllda året av alla egentligen. Alla omröstningar slutade 8-7, med Milld på majoritetssidan och jag själv i minoritet. Det var inget personligt utan ren falangpolitik, precis som det var för alla andra det året.
Vad kul att du dyker upp här i tråden och dessutom inte börjar skrika och gapa. Du kan väl berätta lite kort hur du ser på Israel och på det judiska folket, om du menar att bilden av dig som hardcoresionist är felaktig.
Citera
2015-05-28, 19:46
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Vad kul att du dyker upp här i tråden och dessutom inte börjar skrika och gapa. Du kan väl berätta lite kort hur du ser på Israel och på det judiska folket, om du menar att bilden av dig som hardcoresionist är felaktig.
Instämmer. Falangstrider hit och dit är ju svårt för folk att sätta sig in i efterhand, men vart han står i sakfrågor som Israel-frågan och andra frågor som kan vara relevanta när någon anklagas för att vara sionist borde ju vara enklare att reda ut.
Citera
2015-05-28, 19:59
  #156
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Instämmer. Falangstrider hit och dit är ju svårt för folk att sätta sig in i efterhand, men vart han står i sakfrågor som Israel-frågan och andra frågor som kan vara relevanta när någon anklagas för att vara sionist borde ju vara enklare att reda ut.


Jag svarar i min egen tråd tror jag eftersom det handlar om mig och inte Radio Nordfront: (FB) Joakim Larsson (SD) classic.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback