Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-22, 23:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet

Är det många fall där man landar på nacken då? oftast landar man väl på ryggen eller sidan?

Nja i en del fall ser det ut så men ofta går det ju bra. Det är bara det att det ser så himla scary ut när de dunsar ned i vad som ser ut som fel vinkel. Jaja, jag ville mest dra en lans för att judo är en betydligt tuffare sport än sitt (mjuka) rykte.
Citera
2015-03-23, 00:02
  #14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Är judo bara kast eller är det också att låsa motståndarens ben och händer t.ex., alltså att hålla fast den i ett läge på marken eller är det mer BJJ?

Finns det nån sport som är liknande som judo? funderar nämligen på att börja i judo men finns ingen lokal nära mig men däremot andra kampsporter.

Och avsluten består av att man låser motståndaren i ett läge eller?

Här är dock en demonstration av Jui Jutsu (visserligen inte BJJ men de bör vara ganska lika):

https://www.youtube.com/watch?v=gSF6ZS1I0Pc Och där finns många kast och det verkar vara noga med att låsa motståndaren i ett läge ¨på marken där den inte kan komma ifrån.
Det verkar även vara lite sparkar o slag i Jui jutsu? kolla 00:46 in i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=0nl901nrUrc Även här är många kast.

Är det många fall där man landar på nacken då? oftast landar man väl på ryggen eller sidan?


Det du måste veta är att det finns en mängd olika stilar som alla har orden Jiu Jitsu i dess beskrivning. Det betyder inte att de är samma sak. Generellt kan man säga att flera olika kampsporter härstammar från samma rötter därför har det också blivit en begreppsförvirring i modern tid.

Brasiliansk Jiu Jitsu - bara brottning, stående (kast/nedtagningar) och på marken, avslut med lås och strypningar.
Sport Jiu Jitsu - Slag, spark, kast och brottning. Tenderar att fokusera mer på de två förstnämnda.
Jiu Jitsu Kai - Traditionell Jiu Jitsu. Inkluderar allt men i mer traditionell form. Kata ingår här tex (dvs detaljerat koreograferade rörelsemönster ungefär som du ser när du tänker Karate på 80-talet).

Och det är bara tre varianter som kanske är de som är vanligast i Sverige. Det finns många andra också. Det som blev BJJ lärdes f.ö. ut som Judo. Jag är osäker men har fått för mig att Judon är mer strömlinjeformat i vad den är idag pga att det är en OS-gren. Men även den har väldigt spridda rötter med olika former.


Angående att landa efter kast. Inga tillåtna kast är, såvitt jag vet, menade att man ska landa på nacken. Däremot kan du givetvis inte få in perfekta eller bra kast varje gång. Speciellt i match och sparring kommer du landa snett, du kommer få motståndarens hela tyngd på dig osv. Judon inkluderar markbrottning också med armlås och annat men fokus är inte på det. Fokus är stående på kast och svep av olika typ.

Vilka kampsporter är det som finns i din närhet? Mitt stalltips för alla som är osäkra är att gå till en klubb och prova. Du kan aldrig veta om något passar dig, eller vad som passar dig bäst, innan du provat på det.
Citera
2015-03-23, 00:23
  #15
Medlem
Jag har inte sökt mkt, det finns säkert massor, där man landar lite riskabelt, som
@3:06 & 13:13, en svensk 13:15 som trycker till en japansk skalle i mattan hårt https://www.youtube.com/watch?v=RBnQ5WTIoYI

Det går ju bra, men det ser som sagt oskönt ut.

2:18 på denna ser inte skön ut (klipps för tidigt), för övrigt, följd av en tap-out efteråt som ser ut att göra ont med tanke på frenesin i klappandet, samma vid 2:26. 2:39 stryplås så att killen är medvetslös, mjukt och fint. https://www.youtube.com/watch?v=cBaq5z6-eNQ
Citera
2015-03-23, 07:17
  #16
Medlem
InnesIs avatar
Sedan ska vi vara tydliga med att det är en stor skillnad att motionsträna kampsport och att satsa på kampsport, tävla och löpa hela linan ut.
Citera
2015-03-24, 16:04
  #17
Medlem
Eggberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Är judo bara kast eller är det också att låsa motståndarens ben och händer t.ex., alltså att hålla fast den i ett läge på marken eller är det mer BJJ?

Judo har också lås/strypningar, BJJ kommer från JJ som kommer från Judo. Skillnaden är att i Judo (i tävlingar) har du mindre tid att jobba på marken, du måste aktivt jobba på att låsa/strypa och om du ligger och "slappar" så kommer domaren att ställa upp båda tävlande och det börjar om från stående. I BJJ så kan du ligga en hel match i samma ställning och jobba för att ta en position eller ett lås.

Vad har du för kampsporter i närheten av dig och vad vill du lära dig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback