Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 17:20
  #349
Medlem
Skaraborg2s avatar
Isdalskivinnan - en mycket språkkunnig kvinna.

En ny artikel om den mystiska Isdlaskvinnan i HISTORISKA BROTT & mysterier # 4/2022.

Återfinns på sidorna 16 - 19 och illustrerat med en hel del foton. De flesta av dessa har jag inte sett tidigare.

Citat huvudrubriken:

"Mordet har gäckat polisen i över 50 år."

Citat underrubriken:

"Vem var Isdalskvinnan?"

Citat i början av artikeln:

"Isdalskvinnan är Norges mest kända olösta mordfall. Än idag är det ingen som vet vem hon var. Var hon spion, svindlerska, stalkare eller förvirrad självmörderska - teorierna är många men fakta i fallet är förvånansvärt få."

Ytterligare ett citat från artikeln:

"På flera av hotellen fanns det personal som kom ihåg kvinnan, och det framkom att hon talade omväxlande flamländska, tyska, franska och engelska."

En språkkunnig kvinna som utöver de tre stora världsspråken även talade flamländska.
Citera
2022-06-14, 21:18
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Podden är väldigt bra, jag rekommenderar den verkligen.
Här kan du lyssna på alla 12 avsnitten utan att ladda ner nåt. Den är väldigt välgjord och du får svar på många frågor, fastän nya uppstår 😆

https://www.bbc.co.uk/programmes/p06.../player?page=2

Luta dig tilbaka och njut!
Jeg tenker poden kom lenger i sin etterforskning enn noen kunne forvente. Jeg kunne ikke noe om detaljer i saken før jeg hørte den, men er overbevist om at den har skapt et godt utgangspunkt for å komme nærmere en løsning.
[spoiler]
En kvinne som fyller beskrivelsene om bisarr oppførsel og til utseende lik fantomtegningene blir identifisert. Hun jobbet på Solfonn Hotell, og hadde en norsk kjæreste. Denne damen forsvant på samme tid som kroppen i Isdalen ble funnet, men har altså levd lenge etterpå.
Jeg klarer ikke med min villeste fantasi å tro at Bergensområdet den gang skal ha vært hjemsøkt av to ulike damer med samme oppførsel og utseende/forkledning. Min logikk forteller meg at Solfonndama er samme dama som fantomtegningene og som har skaffet seg mye oppmerksomhet.
Likets tilknytning til fantomtegning/mystisk dame er da redusert til et litt for perfekt fingeravtrykk midt på et brilleglass når det ellers er gjort en grundig jobb fra noen for å fjerne spor om identitet og bakgrunn.
Jeg tror det er mer å finne ved å etterforske mer rundt Solfonndama. Tror også at en modell av likets hodeskalle ikke nødvendigvis vil gi slående likhet med fantomtegning, men kombinert med øvrige tekniske og uten unødig påvirkning av fantomtegning så kan man kanskje få et navn på liket./SPOILER]
Citera
2022-06-14, 21:44
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Intressant, men varför finns inga publicerade foton på henne? De nio(!?) upphittade passen, fanns det inga passfoton i dem? Teckningarna som publicerats är ju amatörmässiga, hade inte polisen bättre fantombildstecknare än så? Konstigt är det och oavsett om det handlade om mord/självmord så är tillvägagångssättet väldigt omständligt. Jag tänker att "proffsmördare" skruvar på en ljuddämpare på sitt vapen, nackskott, och sen bort med kroppen för alltid. Inte halvbränd och för relativt öppen ridå i en välkänd vandringsled.
Er ikke sikker på at politiet faktisk fant noen pass i det hele tatt. Derfor mangler det bilder. Og husk at den mørke damen fra fantomtegning bare var den ene av minst to forkledning hun brukte. Den andre var mer anonym og usynlig.

Opplysning om mange pass må være en slutning av at politiet oppdaget gjennom skriftprøver at hun hadde bodd på mange hoteller under mange forskjellige navn. Det ligger en antakelse om legitimering med pass for disse bookingene.
Citera
2022-06-14, 21:48
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
När det står falska pass, var de då falska i meningen att det var förfalskningar, manipulerade till någon del eller i sig äkta pass men utställd på fel person?
Har hun i det hele tatt måttet vise pass hver gang hun booket hotell rom?
Citera
2022-08-29, 20:08
  #353
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
The DNA material in the case belongs to the Norwegian police and, for legal and ethical reasons, they have so far not allowed the material to be run through commercial databases used by people to find out about their ancestry
Citat:
Coleen Fitzpatrick, a leading expert in this area of DNA research, has contacted the Death in Ice Valley team, offering to help identify the Isdal Woman.

"I read an article on how you had already done some isotope testing which narrowed down her origins, so that piqued my interest," she says.

She's part of the DNA Doe project, a volunteer-run organisation that uses genetic genealogy to identify unknown people ("John and Jane Does", as they are known in the US).

"We handle many cases that have had the isotope testing done and we've actually identified those people," she says. "The Isdal Woman is a very well-known case and it's very interesting, we'd love to work on it."

The wheels are slowly in motion in Norway now.

It's been recognised these methods have launched a revolution in the solution of cold cases, so there will now be a legal hearing to decide if the police can do the same with the Isdal Woman.

It's not clear when that hearing will take place. But for the time being, we wait and hope.
Källa: https://www.bbc.co.uk/news/stories-48736937

Någon som vet hur det har gått med det här? Har de kommit fram till något? Det var ju några år sedan artikeln skrevs. Jag förstår invändningarna som finns mot att använda metoden och det är inte en helt enkel fråga, men det vore väldigt frustrerande om de säger nej nu när Colleen Fitzpatrick (som har ett imponerande CV) erbjudit sin hjälp. Är det någon som skulle kunna knäcka gåtan så är det hon.
Citera
2022-09-06, 19:25
  #354
Medlem
Ja, jag undrar också varför det här fallet med Isdalskvinnan blir olöst år efter år. Det finns ju numera
DNA och släktskapssökning att tillgå. Tänker bara på så många fall med okända kroppar som hittats som har blivit
lösta i USA. Men det är kanske legala hinder som hindrar utredningen av fallet?
__________________
Senast redigerad av Tjottanjatta 2022-09-06 kl. 19:29. Anledning: felskrivning
Citera
2023-06-11, 14:35
  #355
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta
Ja, jag undrar också varför det här fallet med Isdalskvinnan blir olöst år efter år. Det finns ju numera
DNA och släktskapssökning att tillgå. Tänker bara på så många fall med okända kroppar som hittats som har blivit
lösta i USA. Men det är kanske legala hinder som hindrar utredningen av fallet?

Tänker som du! I Sverige dyker det emellanåt upp referenser till en sekretess på 40 år i fall när rikets säkerhet är involverat. Finns något motsvarande i Norge, nån som vet? För naturligtvis vet "man" vem kvinnan är, men väljer av olika skäl att inte offentliggöra detta...
__________________
Senast redigerad av Dancer-in-the-dark 2023-06-11 kl. 14:37.
Citera
2023-11-18, 06:19
  #356
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Detta kanske redan har nämnts i tråden, men BBC Sounds har tagit upp detta fall för ganska lång tid sedan.

Death in Ice Valley

Jag tror ju inte att denna podcastserie ger nya inblickar i ämnet. Det kan ju kanske ändå vara kul att lyssna på det.
__________________
Senast redigerad av Keramik-Kalabalik 2023-11-18 kl. 06:22.
Citera
2023-11-19, 19:00
  #357
Medlem
-GGs avatar
Från Wiki:

Citat:
Bredvid kvinnans kropp hittade polisen också krypterade dagboksanteckningar och förfalskade identitetshandlingar. Alla kännetecken på dessa ting hade raderats, antagligen för att försvåra identifiering.[3] Kvinnans identitet och resmål förblir okända.[4] Lokal polis utgick från att kvinnan var katolik och hon fick en katolsk begravning den 5 februari 1971.[3]


Det känns märkligt om hennes mördare, om hon blev mördad, skulle bemödat med sig med att radera och förstöra kännetecken på dagboksanteckningar och identitetshandlingar och gjort det på plats eller lagt det på platsen, när han lika gärna kunde tagit det med sig och gjort sig av med sakerna långt bort från själva kroppen. Så det framstår snarare som om kvinnan själv gjort det innan hon dog (av självmord, då kanske).
__________________
Senast redigerad av -GG 2023-11-19 kl. 19:03.
Citera
2023-11-19, 19:05
  #358
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancer-in-the-dark
Tänker som du! I Sverige dyker det emellanåt upp referenser till en sekretess på 40 år i fall när rikets säkerhet är involverat. Finns något motsvarande i Norge, nån som vet? För naturligtvis vet "man" vem kvinnan är, men väljer av olika skäl att inte offentliggöra detta...

Det tror jag också, att man vet vem hon är, men inte går ut med det.
Citera
2023-11-20, 14:46
  #359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det tror jag också, att man vet vem hon är, men inte går ut med det.

Tänkte på en sak. Om det är så att Norges polis och myndigheter vet identiteten på Isdalskvinnan (eftersom dom genomfört en DNA släktskapsökning) kommer dom då att släppa nyheten om vem
hon var? Sanning är kanske allför obekväm för att vi vanliga människor ska kunna ta del av den.
OBS. Bara en spekulation.
Citera
2023-11-28, 02:57
  #360
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det tror jag också, att man vet vem hon är, men inte går ut med det.

Alltså, personligen tror jag också att det är så. Men jag vet naturligtvis inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta
Tänkte på en sak. Om det är så att Norges polis och myndigheter vet identiteten på Isdalskvinnan (eftersom dom genomfört en DNA släktskapsökning) kommer dom då att släppa nyheten om vem
hon var? Sanning är kanske allför obekväm för att vi vanliga människor ska kunna ta del av den.
OBS. Bara en spekulation.

Ifall det handlar om något som rör rikets säkerhet, exempelvis en agent som misstänks ha spionerat - inte säkert. Men kanske efter en viss preskriptionstid (om det nu heter så, när det rör rikets säkerhet).

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Från Wiki:

Det känns märkligt om hennes mördare, om hon blev mördad, skulle bemödat med sig med att radera och förstöra kännetecken på dagboksanteckningar och identitetshandlingar och gjort det på plats eller lagt det på platsen, när han lika gärna kunde tagit det med sig och gjort sig av med sakerna långt bort från själva kroppen. Så det framstår snarare som om kvinnan själv gjort det innan hon dog (av självmord, då kanske).

Så kan det naturligtvis vara! Men varför i hela friden har hon då inte identifierats på alla dessa år? Någon måste ju sakna henne?? Vad som skulle kunna tala för att hon blivit mördad av "främmande makt", är att kvinnan var agent på låg nivå och röjdes ur vägen av någon som också var på relativt låg nivå och därför inte särskilt noggrann.... (Men nu spekulerar jag bara!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback