Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-13, 08:42
  #1
Medlem
Tjena!

Jag fick hem en splajjans ny Lenovo G50-70 i tisdags. I onsdags spillde jag ett stort glas cola rakt över tangentbordet. Det tar väl tio sekunder innan min feta skalle tar tag i saken o stänger datorn, pillar ur batteriet, drar ut allt som satt i usb-ingångar och springer efter papper. Jag vände inte datorn uppochner eftersom jag hört nåt skit om att man inte skulle göra det. Jag torkar upp efter bästa förmåga och får väl bort det mesta. Därefter drar jag in på nätet o läser på mig, fattar då att jag skulle vänt datorn uppochner (gör detta nu då).

I morse satte jag igång datorn för att se vad som funkar o inte funkar. Datorn startar, vartenda tangent funkar, dock är de ju sega som knäck av förståeliga skäl. Touchpaden fungerar inte alls. Jag märker inte av att datorn skulle vara slöare på något vis.

Där var bakgrundshistorian fixad. Till vad göra nu!

Jag tänkte lämna in datorn till Lenovo, köra med öppna kort och få skiten fixad snabbast möjligt. Vad kommer de vilja göra? Vad kommer det att kosta?
Citera
2015-03-13, 08:55
  #2
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanepower
Tjena!

Jag fick hem en splajjans ny Lenovo G50-70 i tisdags. I onsdags spillde jag ett stort glas cola rakt över tangentbordet. Det tar väl tio sekunder innan min feta skalle tar tag i saken o stänger datorn, pillar ur batteriet, drar ut allt som satt i usb-ingångar och springer efter papper. Jag vände inte datorn uppochner eftersom jag hört nåt skit om att man inte skulle göra det. Jag torkar upp efter bästa förmåga och får väl bort det mesta. Därefter drar jag in på nätet o läser på mig, fattar då att jag skulle vänt datorn uppochner (gör detta nu då).

I morse satte jag igång datorn för att se vad som funkar o inte funkar. Datorn startar, vartenda tangent funkar, dock är de ju sega som knäck av förståeliga skäl. Touchpaden fungerar inte alls. Jag märker inte av att datorn skulle vara slöare på något vis.

Där var bakgrundshistorian fixad. Till vad göra nu!

Jag tänkte lämna in datorn till Lenovo, köra med öppna kort och få skiten fixad snabbast möjligt. Vad kommer de vilja göra? Vad kommer det att kosta?


Det kommer troligtvis kosta dig en hel del, det finns mycket elektronik som kan ha blivit skadad. Tror det vettigaste du kan göra är att ta det via din hemförsäkring, om den täcker olycka
Citera
2015-03-13, 09:30
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Eftersom datorn verkar fungera så kanske du haft tur och läsken bara skadat tangentbordet. Byte tangentbord och touchpad ca 1000 skulle jag tro. Har du "allrisk" på din hemförsäkring så ta det på den och be dom gå igenom datorn noggrannare.
Citera
2015-03-14, 12:13
  #4
Medlem
Det finns risk för att reparationen kommer stt kosta nästan lika mycket som en ny dator. Kolla vad din hemförsäkring täcker som sagt.

Bra att du agerade snabbt och tog ut batteriet samt kringutrustningen men ha inte så bråttom med att starta upp den igen. Man kan tycka att det gått lång tid men det kommer fortfarande finnas vätska eller andra ledande rester kvar i burken om man inte plockat isär datorn i dess beståndsdelar och rengjort grundligt. Dessa rester kan leda till att komponenter kortsluts när man slår på strömmen.

En rengöring av ovan slag kan man ofta göra själv även om det kan vara pilligt att plocka isär en laptop. Det brukar dock finnas guider för detta om man googlar. Tänk också på att använda isopropanol vid rengöring av komponenter.
Citera
2015-03-14, 12:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanepower
Tjena!

Jag fick hem en splajjans ny Lenovo G50-70 i tisdags. I onsdags spillde jag ett stort glas cola rakt över tangentbordet. Det tar väl tio sekunder innan min feta skalle tar tag i saken o stänger datorn, pillar ur batteriet, drar ut allt som satt i usb-ingångar och springer efter papper. Jag vände inte datorn uppochner eftersom jag hört nåt skit om att man inte skulle göra det. Jag torkar upp efter bästa förmåga och får väl bort det mesta. Därefter drar jag in på nätet o läser på mig, fattar då att jag skulle vänt datorn uppochner (gör detta nu då).

I morse satte jag igång datorn för att se vad som funkar o inte funkar. Datorn startar, vartenda tangent funkar, dock är de ju sega som knäck av förståeliga skäl. Touchpaden fungerar inte alls. Jag märker inte av att datorn skulle vara slöare på något vis.

Där var bakgrundshistorian fixad. Till vad göra nu!

Jag tänkte lämna in datorn till Lenovo, köra med öppna kort och få skiten fixad snabbast möjligt. Vad kommer de vilja göra? Vad kommer det att kosta?
Nästa gång sliter du bara ur batteriet innan du ens gör någonting. Ingen fara att ha sockerlag på maskineriet men det är vatten + elektronik som steker din dators funktioner...

Vad har du för sorts garanti till bolaget som producerat datorn? I de flesta fall (typ som denna) så kan du skicka in datorn och hoppas på att dem byter det, nämn kanske inte att du spillt sockersoda på tangentbordet men att tangenterna är "sega som knäck". När produkten väl kommit in i reparationslagret så brukar de inte sällan sökas en reparation på det innan någonting av pappers-görat är klart för att det tar mest tid. Du kan inte bli av med datorn ifall du skickar den till företaget ifall du har kontakt med dem...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback