Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-12, 21:49
  #1
Medlem
Madagascars avatar
Vad jag vet har inte försvarsalliansen Nato ordentligt prövats. Artikel V aktiverades för första och enda gången efter attacken på WTC.

Jag undrar hur Nato skulle agera om en baltisk stat (alla baltiska stater är natoländer) blev föremål för rysk aggression.

1. Kommer Nato skynda till försvar om en baltisk stat blir attackerad av rysk stridsmakt?

2. Om vi föreställer oss att Ryssland mycket snabbt invaderar och tar kontroll över en baltisk stat kommer Nato skynda till försvar och försöka återta kontrollen av landet?

3. Ifall Nato skulle förlora en baltisk stat för att man inte agerat tillräckligt hårt kommer försvarsalliansen då slås sönder?


Jag undrar just hur villiga USA och Nato är att försvara ett land i Rysslands absoluta närhet. Även om det inte rättfärdigar en rysk aggression misstänker jag att ifall Ryssland skulle agera enligt ovan kommer just den ryska närheten och rysk tidigare närvaro i de baltiska staterna utgöra grund för att solidariteten och försvarslusten bland Natoländerna inte kommer vara på topp.

Och angående 3e frågan så har jag funderat på om Ryssland just som medveten strategi kan försöka spräcka Nato genom att företa sig det våghalsiga att försöka invadera ett baltiskt land.

(Till Mod. Jag placerade denna tråd i huvudforumet eftersom jag tänkte att tråden huvudsakligen handlar om Nato. Om mod tycker den passar bättre i ryska underforumet så får du gärna flytta tråden.)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2015-03-12 kl. 21:56.
Citera
2015-03-12, 22:05
  #2
Medlem
Malingins avatar
Det är väl om den ryska minoriten i länderna röstar på ett parti som vill införliva de i Ryssland.
Då blir det som Ukraina?
NATO och USA kommer lägga sig i, tror jag.

Det här med att invandrare är bra och ska rösta och få lätt medborgarskap är inget som står högt i kurs där precis.
Om alla ryssar i Estland röstade på ett ryssvänligt parti skulle det ha ca30% i parlamentet, som S i Sverige.

Ren attack tror jag inte Ryssland vågar faktiskt.
Citera
2015-03-12, 22:19
  #3
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Förstår mig inte på denna skräcken för Ryssland. Ryssland invaderar Ukraina för att de är rädda för USA. USA försöker vinna ett globalt maktspel över Ryssland.

Baltstaterna kommer vara 100% säkra att de inte blir invaderade sålänge de inte gör konstiga närmanden till NATO som Ryssland kan uppfatta hotfullt.
Nja, jag vet inte om det är rysskräck jag lider av. Jag funderade mest på hur solid försvarsalliansen skulle vara i praktiken. Men du kan ju ha rätt i att vi i väst drar snabba slutsatser om att om Putin invaderat Krim och slänger ved på brasan i östra ukraina så kan han invadera andra områden.

Så länge baltstaterna inte gör konstiga närmanden till NATO skriver du. Hur menar du? De är ju redan medlemmar i Nato.
Citera
2015-03-12, 22:49
  #4
Medlem
Obama kommer att bli mycket arg och säga FY FY!

Men han kommer inte att göra ett skit. Varför skulle han riskera storkrig p.g.a. ett litet land som hans vänner knappt hört talas om? Tänk på hur han krumbuktade sig om Syrien. Alla Putins ursäkter skulle slås upp stort i vänstermedia.
Citera
2015-03-12, 22:50
  #5
Medlem
Kadeks avatar
USA har redan roterande trupper i baltländerna + Air policy med flera NATO-länder.

Tror inte att situationen är den samma i baltstaterna som i Ukraina. Demokratin är stark och de flesta Ryssar har en helt okej levnadsstandard, troligtvis bättre än vad skulle få i Ryssland. Tror heller inte att ländernas Försvarsmakter är lika infiltrerade av femtekolonnare som i Ukraina.
Citera
2015-03-12, 22:51
  #6
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Obama kommer att bli mycket arg och säga FY FY!

Men han kommer inte att göra ett skit. Varför skulle han riskera storkrig p.g.a. ett litet land som hans vänner knappt hört talas om? Tänk på hur han krumbuktade sig om Syrien. Alla Putins ursäkter skulle slås upp stort i vänstermedia.

Hans vänner i Europa är väl medvetna om baltstaterna. De är ju alla med i EU.
Citera
2015-03-12, 23:03
  #7
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
USA har redan roterande trupper i baltländerna + Air policy med flera NATO-länder.

Tror inte att situationen är den samma i baltstaterna som i Ukraina. Demokratin är stark och de flesta Ryssar har en helt okej levnadsstandard, troligtvis bättre än vad skulle få i Ryssland. Tror heller inte att ländernas Försvarsmakter är lika infiltrerade av femtekolonnare som i Ukraina.
Jag känner till att Nato har trupp och materiel i baltländerna. Men om Putin ändå snabbt tar kontrollen över ett land och oskadliggör eller kör ut eventuell Natotrupp tror du att USA och Nato sedan kommer samla stora styrkor och försöka återta landet?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2015-03-12 kl. 23:05.
Citera
2015-03-12, 23:04
  #8
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så länge baltstaterna inte gör konstiga närmanden till NATO skriver du. Hur menar du? De är ju redan medlemmar i Nato.
Herz vet inte om det tyvärr.

NATO kommer nedkämpa alla "gröna små gubbar" som "läser fel i kartan" när de är på semester i sina stridsvagnar. Det kommer inte vara som i Ukraina. NATO kommer köra hårt sen. De har inget val. De är en försvarsmakt och som sådan är det bara en sak som gäller. Om landet eller länderna i Baltikum ropar efter stöd enligt artikel 5 så blir det krig.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-03-12 kl. 23:07.
Citera
2015-03-12, 23:13
  #9
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nja, jag vet inte om det är rysskräck jag lider av. Jag funderade mest på hur solid försvarsalliansen skulle vara i praktiken. Men du kan ju ha rätt i att vi i väst drar snabba slutsatser om att om Putin invaderat Krim och slänger ved på brasan i östra ukraina så kan han invadera andra områden.

Så länge baltstaterna inte gör konstiga närmanden till NATO skriver du. Hur menar du? De är ju redan medlemmar i Nato.


Knappast, rent skitsnack. Varför skulle han göra det? Lär dig resonera logiskt. Putin har anledning till att invadera Ukraina och Krim. Han har ingen anledning till att göra det samma med Baltstaterna. Baltstaterna är fjuttiga skitkolonier som Putin kan storma in och ut i precis som han känner för och satsa deras presidenter i ansiktet utan att USA skulle kunna göra något förutom starta WW3.

Däremot Ukraina är ett enormt land både till ytan och folkligt som har sisådär 20 miljoner rysktalande som ser Ryssland som ett moderland. De kulturella banden är för starka för att Ukraina ska vända väst. Sen så är Ukraina en väldigt viktig ekonomisk partner till Ryssland, den allra viktigaste. Självklart låter de inte en pro-rysk regering bli offer för någon statskupp utan att göra något åt saken.

Sen så är Krim väldigt viktig ur militärstrategisk synpunkt med tanke på att de har en bas där. Det är helt naturligt att Ryssland tar den halvön när USA satte igång en statskupp i Ukraina. Dah.

Finns någon rysk bas i baltstaterna? Finns det miljontals ryssar i dessa länder? Omsätter Ryssland miljardals dollar med dessa länder? Nej. Nej och nej.

Så sluta dagdröm, vakna till verkligheten.

Baltstaterna är med i NATO men om de får för sig att låta USA bygga militärkolonier och installera missilsystem så ja, då kan man väl vänta sig att Ryssland invaderar varenda cm^2.

Sjukt hur dumma svenskar är som inte fattar att Ryssland gör vad dom måste. Det är USA som måste backa. Hela ryska folket tycker Europa är idioter som inte ser detta.
Citera
2015-03-12, 23:28
  #10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Knappast, rent skitsnack. Varför skulle han göra det? Lär dig resonera logiskt. Putin har anledning till att invadera Ukraina och Krim. Han har ingen anledning till att göra det samma med Baltstaterna. Baltstaterna är fjuttiga skitkolonier som Putin kan storma in och ut i precis som han känner för och satsa deras presidenter i ansiktet utan att USA skulle kunna göra något förutom starta WW3.

Däremot Ukraina är ett enormt land både till ytan och folkligt som har sisådär 20 miljoner rysktalande som ser Ryssland som ett moderland. De kulturella banden är för starka för att Ukraina ska vända väst. Sen så är Ukraina en väldigt viktig ekonomisk partner till Ryssland, den allra viktigaste. Självklart låter de inte en pro-rysk regering bli offer för någon statskupp utan att göra något åt saken.

Sen så är Krim väldigt viktig ur militärstrategisk synpunkt med tanke på att de har en bas där. Det är helt naturligt att Ryssland tar den halvön när USA satte igång en statskupp i Ukraina. Dah.

Finns någon rysk bas i baltstaterna? Finns det miljontals ryssar i dessa länder? Omsätter Ryssland miljardals dollar med dessa länder? Nej. Nej och nej.

Så sluta dagdröm, vakna till verkligheten.

Baltstaterna är med i NATO men om de får för sig att låta USA bygga militärkolonier och installera missilsystem så ja, då kan man väl vänta sig att Ryssland invaderar varenda cm^2.

Sjukt hur dumma svenskar är som inte fattar att Ryssland gör vad dom måste. Det är USA som måste backa. Hela ryska folket tycker Europa är idioter som inte ser detta.
Hmm...

Du tycks ha svårt att förhålla dig till frågeställningar gjorde med utgångspunkt från antagna premisser. Istället för att försöka svara på frågorna angriper du premisserna. Och går ad-hominem...

Den huvudsaklig frågeställningen är inte "kommer Ryssland angripa en baltstat?" Det kan man diskutera också men du tycks ha missat poängen med tråden.
Citera
2015-03-12, 23:28
  #11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Förstår mig inte på denna skräcken för Ryssland. Ryssland invaderar Ukraina för att de är rädda för USA. USA försöker vinna ett globalt maktspel över Ryssland.

Baltstaterna kommer vara 100% säkra att de inte blir invaderade sålänge de inte gör konstiga närmanden till NATO som Ryssland kan uppfatta hotfullt.

Det är ju bra att du i alla fall erkänner att Ryssland invaderat Ukraina. Jag förmodar att du inte bara menar Krim utan också delar av sydöstra Ukraina.

Jo, Ryssland är rädd för USA, (trots att inte USA angrep Ryssland under 90-talet då de verkligen hade chansen om de velat det.) För Kreml och den hjärntvättade majoriteten av det ryska folket inbillar sig att USA skulle ha något som helt intresse av att ockupera Ryssland. Självklart så är detta det sista USA önskar sig!

Men nu har ju Ryssland lyckats med konststycket att reta upp USA och övriga västländer, så en militär konfrontation mellan väst och Ryssland kan inte längre helt uteslutas.

Baltstaterna är redan medlemmar i NATO och kan med andra ord inte närma sig NATO mer än så. USA har nu, äntligen, visat att man tar paragraf fem på allvar. Dels så paraderade amerikanska stridsfordon i Narva på Estlands nationaldag, och dels så har USA fört in 750 pansarfordon i Baltikum bara under en dag. Inte så konstigt då dessa länder, naturligtvis, förberett sig på att ta emot amerikanska förstärkningar. Ditt uttalande låter istället som ett hot, kanske, egentligen, riktat emot Sverige och Finland.

Vad gäller Ryssland så kan man blott leka krig med maximalt 70000 man. Redan nu är 90000 man uppbundna vid och i Ukraina, om man räknar med underhållsförband, rotation o dylikt. Det är därför Ryssland nu sagt upp avtalet som reglerade antalet styrkor i Europa väster om Uralbergen. Men att Putler verkligen skulle lämna hela fjärran östern helt oskyddad tvivlar jag starkt på. Dessutom kostar allt detta extremt mycket pengar, som Ryssland egentligen inte har råd med.

För att strikt hålla mig till topic:

USA var väl nästan det enda västland som inte erkände den sovjetiska annekteringen av de Baltiska staterna, och man höll också fast vid denna linje.

USA har den sista tiden visat att man verkligen menar allvar med paragraf fem.

USA ser Ryssland som blott en regional stormakt, vilket är alldeles sant om man ser på helheten och inte bara Rysslands kärnvapeninnehav och energi/råvarutillgångar.

USA, och för all del NATO har säkert många obehagliga överraskningar att komma med om nu Putler skulle vara så blåst att han faktiskt försöker sig på någonting gentemot de baltiska staterna.

Det vi känner till är Swiftavstängning, vilket skulle sänka Ryssland ganska snabbt.

Vi känner också till att NATO ev. kan påbörja offensiva psyop mot Ryssland. Jag skulle gärna se att också Sverige kunde medverka till den psykologiska manöverkrigföringen mot det fascistiska Ryssland.

När det kommer till militära maktmedel så känner vi, naturligtvis, bara till en bråkdel av NATO:s och USA:s förmåga. Helt klart så verkar de ryska styrkor som stridit i Ukraina, fortfarande, vara bundna av den stelbenta sovjetiska taktiken, men ett undantag: Specialförbandet SSO, eller som jag föredrar att kalla det: SS-O.

När det kommer till kärnvapen så verkar USA lagt ned en hel del resurser för att kunna försvara sig mot sådana. Hur långt man egentligen kommit på sin egen kontinent och Europa kan man bara spekulera om, då sådant är kvalhemligt.

Vi känner dock till att USA har en stor, inte nukleär, kapacitet att ta ut mål med precisionsvapen.

Det är också självklart att det finns en gräns, t.om. för Ryssland. hur mycket pengar man kan lägga på militär och inre säkerhet. Den gränsen nådde Sovjetunionen, och sedan sprack det.
Citera
2015-03-12, 23:35
  #12
Moderator
bernad_laws avatar
Politik - Utrikes --> Ryssland och det nära utlandet
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback