Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-04-24, 18:57
  #97
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Min hyresrätt byggdes 1974. Varje år hyreshöjning. Om man vill att något som helst underhåll ska göras så är det hyreshöjning ovanpå den ordinarie höjningen. Ja jag har originalgolv (tänk er) och därför en rabatt på 139 kr i månaden.

Min hyresvärd låstas att de ger en tjänst. Pyttsan. Mjölkkossa är vad det är. Och om prissättningen skulle släppas helt fri skulle nog hyran dubblas över en natt.

Så även bolag som låstas vara en samhällsservice tjänar på att folk inte har någonstans att bo. Nästan alla tjänar på bostadsbristen. Det finns inget incitament att bygga bort den så länge profit är livets mening.

Vi måste fortsätta att tro på att politikerna innerst innerst inne vill folks bästa.

Sedan är det ju så att de sitter i knät på näringslivet, istället för tvärtom.

Där finns mkt som behöver förändras.




Förmodligen så vaknar inte politikerna förrän det råder en ännu större kris....dels är de tyvärr mest måna om tillväxt i den egna regionen, (allt hänger därmed på statsministern, som EJ ska tänka på annat än rikets bästa, och inte fokusera på tex Sthlms-området) och dels är de livrädda för att bygga storskaligt, då det blev ett sådant fiasko med miljonprogrammen - men detta ska vara mer som jag har skrivit tidigare i tråden: ungefär som Jarlaplans "nya" kvarter, som omgärdas av Karlavägen-Bigerjarlsgatan-tror det är Kungstensgatan.

Och man kan blanda upp det hela med byggnader liknande Turning Torso, så det behöver inte vara samma höjd på hela staden.


Så ngt Rinkeby skulle det - aldrig! - att bli. Tvärtom, det skulle bli väldigt vackert, och det skulle andas kunskap, framtid och dynamik
__________________
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-04-24 kl. 19:09.
Citera
2015-04-24, 19:05
  #98
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Istället för att tycka så kan du välja mellan att komma med underbyggda kalkyler på vad det kostar att bygga en helt ny stad med både bostäder och infrastruktur, eller så får du börja visa bärkraften i dina idéer genom att investera dina egna pengar och timmar i projektet.

Eftersom den nya staden aldrig kommer att se dagens ljus, så behöver jag inte visa några ekon. kalkyler för att bevisa någonting - men jag är alltjämt övertygad om att det skulle bära sig ekon. Så pass mkt kan jag om orsak-verkan samt psykologi, och om människor o samhällen i övrigt.

Sedan är jag övertygad om att tex 1 miljon handfat blir billigare per handfat, än allt småduttande där man bygger en fastighet i staden X och en annan i staden Y, och det hela tiden behövs 20-40 stycken handfat.




Jag hatar att vi gick med i EU, men nu när vi ändå är med, (med allt negativt som det fört med sig) så kanske det finns något EU-bidrag att söka också - kanske finns det inte det, men det är kanske inte helt omöjligt med alla dessa EU-bidrag som existerar. Och jag är som sagt för att ta tillbaka pengarna som Reinfeldt tog för att ge till de som redan har/hade, och ytterligare höjningar om så behövs - till den nya staden och till bättre vägar, skolor, vård m.m. m.m.

Därför att det lönar sig i längden med ett samhälle där alla trivs o får en chans att växa

Att investera kostar, (men lönar sig i längden) och även viktigt att investera i solidaritet, (dvs så höga skatter som behövs för att klara välfärden - som vi ska vara stolta över) - men de som kommit hit hör inte hit, så de ska helst hem igen, men det vägrar ju våra politiker som måste leka PK inom EU-sällskapet. (och kanske även bättra på det dåliga samvetet från arvsynden från W-War2).
__________________
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-04-24 kl. 19:11.
Citera
2015-04-24, 19:12
  #99
Medlem
Yosoytus avatar
Jag tror du ger politikerna för stor tilltro. Jag ser dem mest som en rökridå. I dagens samhälle är pengar makt och makt är pengar. Vem som har rätt är oväsentligt för makt ger rätt.

Om du undrar vem som styr så följ pengarna. Politik är mest ett "spel för galleriet".
Citera
2015-04-24, 19:17
  #100
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Jag tror du ger politikerna för stor tilltro. Jag ser dem mest som en rökridå. I dagens samhälle är pengar makt och makt är pengar. Vem som har rätt är oväsentligt för makt ger rätt.

Om du undrar vem som styr så följ pengarna. Politik är mest ett "spel för galleriet".

Jag håller med dig i din samtidsanalys

Men politikerna är det sista vi har att försöka påverka, om vi inte ska besluta oss för anarki, och det tror jag inte skulle fungera - men om ngn startar en sådan tråd, (kanske redan finns?) så ska jag sätta tänderna i den och se vad den ger.

Och internet är ju ett bra sätt om man vill påverka - även om det måste till att många vill samma saker med samhället. Internet får väl ses som den moderna demonstrationen (istället för att stå o hojta utanför riksdagshuset)
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback