Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-12, 17:34
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
Tänk er ett kärnvapen, behöver inte ha styrning, bara en bomb, fast i gevärkulestorlek. Vad skulle hända om en sån liten brände av? Blåser man rent ett rum? Ett kvarter? En apelsin?

Följdfråganär såklart om man - i teorin - skulle kunna mata fienden med små kärnladdningar spridda ur ett gäng AK. Som vanliga "skott" fast... lite mer destruktion.
Citera
2015-03-12, 17:57
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Mycket intressant frågeställning med microkärnvapen.

Jag tror det dödliga snarare kommer från det giftiga splittret du skapar.

Vågar man helt enkelt anta att en tusen gånger mindre Little Boy skapar en tusen gånger mindre explosion?

Huvudsakliga problemet är nog först och främst hur man får plats med tekniken i en gevärskula.
Citera
2015-03-12, 18:06
  #3
Medlem
JBS67s avatar
Jag kommer ihåg att jag läste nånstans att dom tror det bara var 100-150g som verkligen exploderade i den första bomben över japan och med tanke på hur mycket plutonium väger är det nog inte så mycket mer en patron sen vet jag att det har pratats om att göra bomber som var små som en kulspetspenna
Citera
2015-03-12, 19:02
  #4
Medlem
Har för mig att det är någon fysisk begränsning för hur små man kan göra kärnvapen, men att skjuta utarmat uran är ju elakt nog, plus att det har högre densitet än bly.

Här finns lite att läsa

http://www.thenakedscientists.com/fo...?topic=39669.0
Citera
2015-03-12, 19:13
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
En patron är patronhylsa plus kula så rubriken anger något som är 3-4 gånger större än den kula som nämns i trådstarten. Det kvittar för det är dessvärre (?) omöjligt att göra ett så litet kärnvapen, både praktiskt och teoretiskt.

Gränsens sätts av den kritiska massan. En nukleär kedjereaktion bygger ju på att en atom splittras (fissioneras) eller att flera atomer smälter samman (fusioneras), det senare går inte av sig självt utan att ha startats av extrema omständigheter som i vapensammanhang är att smälla av en fissionsbomb som tänder fusionsmaterialet. Vid klyvningen sänds ett antal neutroner ut och dessa måste träffa andra klyvbara atomer i lagom hastighet innan de hinner slinka ut ur bombmaterialet. Är det en för liten klump så slinker för stor andel neutroner ut innan de hinner träffa nya exempelvis uranatomer och det blir ingen ökande kedjereaktion, man uppnår med andra ord inte kritikalitet.

Den kritiska massan som anges i länken gäller en sfärisk klump klyvbart material utan hjälp av moderator (som omvandlar för snabba neutroner till lagom snabba som kan orsaka en ny klyvning, s.k. termiska neutroner) eller neutronreflektor (som reflekterar neutroner som är på väg att lämna klumpen så de istället stannar kvar och kan göra lite nytta. För plutonium är den "nakna" kritiska massan 10 kg och det material med allra lägst kritisk massa, californium så är man nere på enstaka kg beroende på isotop.

Neutronreflektor brukar användas i kärnvapen men till det krävs ett tjockt lager beryllium. För bomber i gevärskulestorlek blir det ingen plats kvar för kärnmaterialet då eller blir reflektormaterialet alldeles för tunt. Moderatormaterial tar också plats. För att utlösa explosionen krävs också vanligt högexplosivt sprängämne runt kärnmaterialet vilket i fallet gevärskula skulle bli alldeles för lite så det inte förmår komprimera kärnmaterialet som det ska. Man kan m h a kompressionen få c:a 1 kg plutonium att smälla (trots att normala kritiska massan är 10 kg) men då väger sprängämnet något ton.

Det finns alltså ett flertal faktorer som sätter en nedre gräns för hur liten en atombomb kan göras, exakt var gränsen går vet jag inte men den minsta som gjorts tror jag var https://en.wikipedia.org/wiki/W54 med en diameter på 270 mm, 400 mm lång och 23 kg tung med en sprängkraft motsvarande c:a 20 ton TNT. Det är kanske där någonstans gränsen går.
Citera
2015-03-12, 19:48
  #6
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns alltså ett flertal faktorer som sätter en nedre gräns för hur liten en atombomb kan göras, exakt var gränsen går vet jag inte men den minsta som gjorts tror jag var https://en.wikipedia.org/wiki/W54 med en diameter på 270 mm, 400 mm lång och 23 kg tung med en sprängkraft motsvarande c:a 20 ton TNT. Det är kanske där någonstans gränsen går.

Eller så kanske man bara kände "Varför göra en liten atombomb när man kan släppa "vanliga" bomber istället om det ska vara på den nivån. Och ska det ner på ännu mindre nivå så handgranat följt av patron".
Citera
2015-03-12, 20:00
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Eller så kanske man bara kände "Varför göra en liten atombomb när man kan släppa "vanliga" bomber istället om det ska vara på den nivån. Och ska det ner på ännu mindre nivå så handgranat följt av patron".
Nä visst, att det är den minsta som har byggts behöver inte betyda att det är det minsta som går att göra fast viktigare är väl då alla de begränsande faktorer jag nämnde innan jag kom till W54-bomben. En gevärskula är för liten för att rymma en kritisk massa, den rymmer inte heller det konventionella sprängämne som krävs för kompressionen. Har man varken plats för det ena eller andra så blir det inte någon atombomb.

En vanlig bomb har inga sådana begränsningar utan kan göras i princip hur små som helst, troligen ned till en enda molekyl av sprängämnet, c:a 4*10^-22 gram för nitroglycerin, men för atombomber så finns sätter fysiken gränser vid betydligt högre nivåer.
Citera
2015-03-12, 20:16
  #8
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä visst, att det är den minsta som har byggts behöver inte betyda att det är det minsta som går att göra fast viktigare är väl då alla de begränsande faktorer jag nämnde innan jag kom till W54-bomben. En gevärskula är för liten för att rymma en kritisk massa, den rymmer inte heller det konventionella sprängämne som krävs för kompressionen. Har man varken plats för det ena eller andra så blir det inte någon atombomb.

En vanlig bomb har inga sådana begränsningar utan kan göras i princip hur små som helst, troligen ned till en enda molekyl av sprängämnet, c:a 4*10^-22 gram för nitroglycerin, men för atombomber så finns sätter fysiken gränser vid betydligt högre nivåer.

Det är ju ett förlegat jävla vapen, kärnvapen ändå. Före sin tid fast ändå helt ur tiden. Som en grej som egentligen inte borde existera i historien. En fluke i ett labb.

Det tar mig in på nästa fråga: Vad blir nästa "atombomb"? Railgun, EMP, laser, våglängdskanoner... Men det är en annan tråd.
Citera
2015-03-12, 21:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
massa text...

Wow du kan googla...

Givetvis finns inga öppna källor om hur liten du kan göra en kärnladdning, men vi kan utgå får att den är väldigt mycket mindre än vad som anges på internet..

Man har i alla fall lyckats få in dem i 155 mm artillerigranat officiellt så mindre än det kan vi ju utgå från att det går att göra dem.
Citera
2015-03-12, 21:30
  #10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Av storlek och i form av handgranat vore spännande. Kastar den 25 m och sen kommer man på, ska nog springa nu...
Citera
2015-03-12, 21:33
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Wow du kan googla...

Givetvis finns inga öppna källor om hur liten du kan göra en kärnladdning, men vi kan utgå får att den är väldigt mycket mindre än vad som anges på internet..

Man har i alla fall lyckats få in dem i 155 mm artillerigranat officiellt så mindre än det kan vi ju utgå från att det går att göra dem.
Vadå "wow du kan googla"? Jag har läst om kärnvapen då och då, ganska ingående i många djävla år så det var inget jag satt och googlade ihop idag.

Man behöver ofrånkomligen komma upp i en kritisk massa, inga militära hemligheter kan ändra på det. Den kritiska massan kan dock bli mycket mindre än det jag kallat den nakna kritiska massan (utan moderator, neutronreflektor eller kompression från omgivande sprängämne). Teorierna kring detta är rätt enkla men sedan ska man få ihop materialet också, det är där det skiter sig om man inte har enorma resurser bakom sig.

Den där 155 mm granaten var förresten en meter lång och av en mycket ineffektiv design som kräver stor mängd klyvbart material i förhållande till sprängkraften, allt för att få ner diametern. Har du någon teori för hur det skulle kunna göras i storlek som kulan till ett jaktgevär?
Citera
2015-03-12, 21:33
  #12
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Kärnvapen i ett GRG då? Är det något som kan tänkas vara av användning?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback