Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-11, 19:47
  #1
Medlem
Lofns avatar
Har noterat att Venus är otroligt ljusstark just nu. Kollade avståndet till jorden och såg att avståndet inte är speciellt nära jorden just nu. Kan vara mycket närmare. Jag kan dock inte minnas att Venus brukar vara så ljusstark!
Citera
2015-03-11, 19:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Har noterat att Venus är otroligt ljusstark just nu. Kollade avståndet till jorden och såg att avståndet inte är speciellt nära jorden just nu. Kan vara mycket närmare. Jag kan dock inte minnas att Venus brukar vara så ljusstark!
När Venus är som närmast syns den inte alls eftersom den då ligger precis mellan jorden och solen. Det finns ett maximalt läge för "aftonstjärnan" och kanske har Venus det läget nu?
Citera
2015-03-11, 23:57
  #3
Medlem
MalachiYorks avatar
Tror farsan kollade upp det där idag på nån app. Kan det möjligtvis vara Jupiter TS talar om? Den lyser i skymningen innan stjärnorna syns. Västlig riktning? Kan det var samma?
Citera
2015-03-13, 00:53
  #4
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalachiYork
Tror farsan kollade upp det där idag på nån app. Kan det möjligtvis vara Jupiter TS talar om? Den lyser i skymningen innan stjärnorna syns. Västlig riktning? Kan det var samma?

Just nu ligger Jupiter högt i sydöst när solen går ner, och lyser inte lika starkt som Venus.
Citera
2015-03-14, 09:38
  #5
Medlem
400Bens avatar
Venus lyser riktigt starkt just nu och det är troligtvis Venus TS menar och inte Jupiter.
Citera
2018-08-18, 14:33
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
När är Venus som starkast?

När den ligger "bakom" solen, så är den ju full, men på längre avstånd. Vid sidan om solen är den ju närmare, men delvis skymd (alltså så som månen har faser). När den är framför solen lär den väl inte synas alls? Förutom vid solobservationer när den passerar solen. Tänker jag rätt?
Citera
2018-08-18, 21:50
  #7
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
När är Venus som starkast?

När den ligger "bakom" solen, så är den ju full, men på längre avstånd. Vid sidan om solen är den ju närmare, men delvis skymd (alltså så som månen har faser). När den är framför solen lär den väl inte synas alls? Förutom vid solobservationer när den passerar solen. Tänker jag rätt?
Venus är som ljusstarkast när den är en tunn skära, cirka 20-25 % belyst, när den är förhållandevis nära jorden. Avståndet spelar större roll än hur stor del som är upplyst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback