Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-25, 16:29
  #193
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
I slutet av gårdagens Uppdrag Granskning så var det drömmar om modulhus över partilinjen. Ifrån 51 min och framåt

http://www.svt.se/ug/se-program/uppd...utostart=false

Både Ylva Johansson och Elisabeth Svantesson babblade på om modulhus som universallösningen. Lite splittring i om de ska spridas ut över landet eller koncentreras till större orter.
Man upphör aldrig att förvånas.

Nu är klippet iofs en månad gammalt men vad jag vet så är de som åtminstone är lite insatta i problematiken väldigt oroade över att man kommer att bygga en rekorddyr kåkstad, som snabbt kommer att förfalla till slum. Om man bygger friggebodar/baracker/attefallshus så är det långt ifrån säkert att det blir billigare än när man bygger riktiga hus - det skulle mycket väl kunna bli ännu dyrare än vanligt.

Kommer en stor flyktingfamilj att kunna trivas och få livskvalitet, kunna bygga sociala nätverk, klara av integrationen, klara av studier - när man som storfamilj bor i ett litet dåligt isolerat skjul i ett stort lågstatusområde? Jag kan redan nu se de framtida rubrikerna hos kvällspressen: "På den tiden var vi så rasistiska att vi byggde små skjul i ett ghetto åt våra flyktingar".

De kan ju bara försöka att knöla in en familj om åtta personer i en friggebod modell större.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback