2015-03-11, 18:11
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickHunter
Det var Patrik ehn som via twitter outade MK.

Där ser man

Med all säkerhet därifrån jag fått det. Antar att det var vid Ehns uteslutning pga Ernst Junger som det skedde.

Så än så länge är det motpol och den numera motpol-anslutna Ehn som är källorna.

Antar att MK enkelt kan avvisa anklagelserna genom att på twittermanér säga att motpol inte är nån trovärdig källa då den är högerextrem.
Senast redigerad av glimmande 2015-03-11 kl. 18:20.
Citera
2015-03-11, 18:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Så, vad är det som pekar på att denne "Anders Lundgren" skulle vara Mattias Karlsson? Att denna förmodade pseudonym delvis anger samma inspirationskällor som Karlsson är väl kanske inte sådär jätteförvånande med tanke på att de båda ska vara aktiva i samma parti. Vad Jan Milld spontant kan komma på efter att ha läst en intervju är väl heller inte det speciellt tung bevisning.

Hela historien är för övrigt en storm i ett vattenglas. Det sägs inget kontroversiellt i själva intervjun och om nu en intervju i en publikation (oavsett vilken) skulle säga något om den intervjuades egna politiska åsikter så skulle Friberg i princip bli kommunist i samma ögonblick som han lät sig intervjuas av Arbetarbladet.

Om vi dock leker med tanken att denne "Lundberg" faktiskt skulle vara Karlsson så är i sådana fall hyckleri det enda han skulle kunna anklagas för, och endast om det faktiskt stämmer att han själv förordat uteslutning av andra partimedlemmar enbart på grund av att dessa låtit sig intervjuas av publikationer som inte drar jämnt med SD ideologiskt, men mig veterligen har det väl funnits en del annat att anmärka på när medlemmar blivit uteslutna.

Vidare kan jag väl tillägga att jag personligen inte alls betvivlar att vissa uteslutningsärenden (åtminstone delvis) varit grundade i interna konflikter, personligt agg, osv. vilket förstås är allt annat än bra, men sådant förekommer förstås i SD, precis som i alla andra partier.
Senast redigerad av Vintergrisen 2015-03-11 kl. 18:15.
Citera
2015-03-11, 18:58
Medlem
Stabskaptens avatar
Redan att Mattias Karlsson svarar att han "inte minns" om det är han som medverkat i en intervju på Motpol visar förstås att han har gjort det. Men det finns ytterligare indikationer. Ur intervjun:

Citat:
Som parti inspireras vi mycket av socialkonservatismen och nationalismen som ideologier, men också det svenska folkhemmet som samhällsmodell. Vår ambition är att kombinera dessa för att kunna skapa en socialt ansvarstagande, inkluderande, nationell gemenskap. Även om partiet sannolikt inte är helt eniga med någon av dem, så skulle jag nog personligen ändå säga att personer som Johann Gottfrid Herder, Giuseppe Mazzini, Teodor Holmberg, N.F.S: Grundtvig, Rudolf Kjellén, Per-Albin Hansson, Christopher Lasch och Roger Scruton, alla har lämnat något värdefullt tankegods som bidragit till utformningen och vidareutvecklingen av den sverigedemokratiska ideologin.

http://web.archive.org/web/201109021...samtal-med-sd/

Namnen Teodor Holmberg, Rudolf Kjellén och Roger Scruton har Mattias Karlsson lyft fram även i andra sammanhang:

Citat:
I boken Ut ur skuggan – en kritisk granskning av Sverigedemokraterna pekar Mattias Karlsson ut partiets ideologiska förebilder. Han nämner Teodor Holmberg och Rudolf Kjellén, två konservativa profiler från sekelskiftet. För egen del har Mattias Karlsson bland annat inspirerats av Roger Scruton, som gjort sig känd som en av Storbritanniens mest säregna och inflytelserika tänkare.

http://expo.se/2010/mattias-karlsson...oten_3273.html

På hans egen hemsida dyker Per-Albin Hansson upp:

Citat:
Jag har inga direkta politiska förebilder eller ideologiska husgudar, men personer såsom Teodor Holmberg, Benjamin Disraeli, Per-Albin Hansson, Roger Scruton och Pia Kjaersgaard, har alla influerat mitt politiska tänkande i något avseende.

https://sdkarlsson.wordpress.com/about/

Och i en artikel i SD-Kuriren (Nr 80, februari 2009, s. 8) citerar Mattias Karlsson Mazzini:

Citat:
Som avslutning på denna genomgång av grunderna för den sverigedemokratiska familjepolitiken skulle jag vilja återge hela det citat av den italienske nationalisten och ideologen, Guiseppe Mazzini, vars inledning utgör rubriken för såväl denna artikel som det familjepolitiska idédokument, som nu är under omarbetning inför valet 2010.

https://thereseborg.files.wordpress....-nummer-80.pdf

Notera också uttalandet "som parti inspireras vi mycket av socialkonservatismen" i Motpol-intervjun, som görs 2009. Två år senare, hösten 2011, blir SD ett socialkonservativt parti - en förändring som kom till på initiativ av just Mattias Karlsson.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-03-11 kl. 19:12.
Citera
2015-03-11, 19:22
Medlem
Drullknulls avatar
Det är klockrent men knappast förvånande, Karlsson är, precis som resten av partiet, ett gäng nyfascister som försökt sopa igen spåren efter sin "dolda" agenda på nätet.

Karlsson får säkert inte silkessnöret, han är immun som övriga i hans excellens närhet.
Citera
2015-03-11, 19:32
Medlem
RickHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Jag måste ge dig rätt i det du skriver här. Jag börjar undra på om inte Fria tider har en viss koppling till den antisemitiska delen av SD och framför allt SDU. Det tycks som att Fria Tider arbetar för att byta ut ledningen inom SD.

Kasselstrand och Hahne vile ju tidigt erkänna Hamas och Palestina. Fria tider har sitt säte i Narva i Estland. Wiesenthalcentret påpekade ju redan 2009 att det i estland bor ett antal gamla nazister. Bland andra tidigare Gestapoofficeren Michail Gorsjkov och den tidigare nazi-medarbetaren Harri Männil, en miljonär som då pendlade mellan Latinamerika och Tallinn.

Därmed har jag inte sagt att alla Ester är nazister. jag kan även förstå att många Ester såg Tyskarna som befriare, vilket de ju faktiskt var.

FT har sitt säte i Estland av bokföringsskäl. Detta så människor inte skall kunna se rakt in i bokföringen som man kan i Sverige. Widar bor i Prag.
Citera
2015-03-11, 19:38
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
FT har sitt säte i Estland av bokföringsskäl. Detta så människor inte skall kunna se rakt in i bokföringen som man kan i Sverige. Widar bor i Prag.

Intressant! Tjeckien har ju ett parti med nazistiska undertoner (Delnická strana) på frammarsch. Är det därför ingen vet vart de där 500.000 tagit vägen?

Som sagt. jag är inte säker men jag börjar se ett mönster.
Citera
2015-03-11, 19:52
Medlem
RickHunters avatar
Nu blire livat i holken!

Citat:
Artikeln uppdateras löpande.

Sverigedemokraternas vikarierande partiledare Mattias Karlsson har anmälts till partiets medlemsutskott för ideologisk avvikelse. Bakgrunden är att han anklagas för att i hemlighet ha bidragit med material till bloggportalen Motpol – som han själv anklagar för att vara "neofascistisk".

Det är en skånsk överläkare och mångårig medlem i partiet som har valt att anmäla SD-toppen.

Fria Tider har tagit del av brevet där läkaren beskriver bakgrunden till anmälan. Han påpekar bland annat att flera andra medlemmar tidigare har utretts för liknande fall av påstådd "ideologisk avvikelse".

http://www.friatider.se/just-nu-karl...r-extremtexten
Citera
2015-03-11, 19:55
Medlem
Menveds avatar
Överläkare och SD-politiker i Malmö anmäler Mattias Karlsson till medlemsutskottet.

http://www.friatider.se/just-nu-karl...r-extremtexten

Är väl förmodligen den här personen, men det vet jag inte utan det är min spekulation. Modigt och rakryggat i alla fall.

Och nej, det är inte en medlem som sympatiserar med ledningens godtyckliga nolltolerans.
Citera
2015-03-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwas

Och som ett brev på posten har lyckligtvis Fria Tiders alexaranking störtdykt senaste månaderna. De behövde säkert det kapital som Ridderstråle och Brinkmann gav dem efter debaclet med insamlingen, men i takt med de blev de också mer av en renodlad propagandasajt med udden riktad mot SD. Och det verkar inte ta slut, som vi ser.

Fria Tider har växt senaste månaderna, det är Alexa som ändrat ranking systemet.

Kolla tex avpixlat:http://www.alexa.com/siteinfo/avpixlat.info eller sydvenskan http://www.alexa.com/siteinfo/sydsvenskan.se

Fria Tider är dubbelt så stora som sydsvenskan enligt Alexa, något jag har svårt att tro. Någon som vet hur många besökare Fria Tider har?

Tidning lär vara jobbig för SD ledningen iallafall i och med att halva partiets väljarbas läser tidningen.
Citera
2015-03-11, 20:04
Medlem
RickHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddbb
Fria Tider har växt senaste månaderna, det är Alexa som ändrat ranking systemet.

Kolla tex avpixlat:http://www.alexa.com/siteinfo/avpixlat.info eller sydvenskan http://www.alexa.com/siteinfo/sydsvenskan.se

Fria Tider är dubbelt så stora som sydsvenskan enligt Alexa, något jag har svårt att tro. Någon som vet hur många besökare Fria Tider har?

Tidning lär vara jobbig för SD ledningen iallafall i och med att halva partiets väljarbas läser tidningen.

Widar påstod i nån tweet att FT hade 50 ggr fler läsare än tidningen FOKUS. Om man nu kan göra nån uträkning efter det.
Citera
2015-03-11, 20:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Det var Patrik ehn som via twitter outade MK.

Frågan är väl bara hur Ehn kan veta att just Karlsson är "Lundgren"? Bland kommentarerna till intervjun spekuleras det bland annat om att "Lundgren" istället skulle vara Tommy Hansson, medan bloggens admin påstår att korrespondensen skett brevledes och att "Anders Lundgren" förmodligen är en pseudonym.
Citera
2015-03-11, 20:12
Medlem
Menveds avatar
Undrar om det finns någon annan i Sverige som inte "kommer ihåg" om han skrivit en artikel för Motpol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in