Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-12, 12:23
Moderator
manamanahs avatar
Jag noterar att mnga av vnsterfalangen som iom granskningen av RG basunerade ut att FT inte var en trovrdig klla nu verkar tycka att det i det hr fallet r en mycket bra klla.
Citera
2015-03-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Mste sga att jag tyckte att kommentaren av Kim Fredriksson var mer intressant n insndaren. Den belyser p ett, enligt mig, ganska trovrdigt stt hur falangstrider utkmpas inom olika rrelser och hur man bakom kulisserna anvnder andra som redskap fr att driva igenom sina egna agendor.

Sen kan man ju frga sig varfr Friberg fortfarande inte presenterat belgg fr det han och Ehn pstr. Antingen s har man mer n hemmasnickrade textanalyser att komma med, och d br man lgga korten p bordet, eller s kan vi se det hr fr vad det i dagslget verkar vara, dvs. ett tafatt frsk att misstnkliggra SD:s partiledning.

Men snlla nn, vad r det fr belgg du vill att de ska presentera?
En skrmdump frn en epostlda? Finns nog inte kvar, d Motpolbloggaren som gjorde intervjun lmnat fr ett antal r sedan. Dessutom skulle du nd hvda att skrmdumpen var falsk s ja...
Jag har svrt att se hur man skulle kunna ta fram ngra riktigt starka bevis, och det tror jag du ocks har. Men nd s sitter du och efterfrgar dessa.
Citera
2015-03-12, 12:50
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyutah
Mattias Wg beskriver sig som "ledningens nyttiga idiot"

http://nyheteridag.se/researchgruppe...nyttiga-idiot/

Klart intressant artikel av den gamla AFA-veteranen och RG-medlemmen Mathias Wg. Mer ur artikeln:

Citat:
Alla journalister som granskar Sverigedemokraterna vet om det. Sverigedemokraterna lcker information. Inte vilka sverigedemokrater som helst, utan informationen kommer alltid frn den innersta kretsen i partistyrelsen och riksdagskansliet. Vi vet om det och vi r beroende av det. Vem sger nej till kllor mitt i partimaktens centrum?

Alla som granskar Sverigedemokraterna vet ocks varfr det lcker. Att vi anvnds som nyttiga idioter. Lckorna kommer alltid i samband med interna fraktionsstrider, nr Sverigedemokraternas ledning befinner sig i konflikt med ngon del av partiet, dess ungdomsfrbund eller satelliter i alternativmedia. Som under ordfrandestriden i Stockholms stad. Det var bara att tacksamt ta emot all information som strmmade in. Men det svider att veta att vra granskningar ofta r en del i ett internt partispel, dr vi slngs in att gra partiets dirty work.

Fr det r ju tacksamt att lta medierna st fr avsljandena om obekvma personer i partiet, utesluta dem och sedan kunna st fri frn kritik: media bedriver en politisk kampanj mot oss som parti. En dubbel vinst. S kan man fortstta hlla sig vl med grsrtterna och sympatisrerna, men nd bli kvitt interna konkurrenter om makten. Granskningarna av Sverigedemokraterna ger paradoxalt nog Sverigdemokraternas ledning ett redskap att rikta mot sina interna kritiker.
Citera
2015-03-12, 12:51
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Ja, se dr. Jag sa ju det. Men jag tror som sagt inte att anmlaren rknade med ngot annat utfall heller.

Var kommer den infon ifrn? Lnk?

Om det stmmer s visar det att Den antisemitiska falangen i SD misslyckats med sitt smutskastningsfrsk.
Citera
2015-03-12, 13:01
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
En skrmdump frn en epostlda? Finns nog inte kvar, d Motpolbloggaren som gjorde intervjun lmnat fr ett antal r sedan. Dessutom skulle du nd hvda att skrmdumpen var falsk s ja...
Jag har svrt att se hur man skulle kunna ta fram ngra riktigt starka bevis, och det tror jag du ocks har. Men nd s sitter du och efterfrgar dessa.

Fr varje tnkande mnniska str det fullstndigt klart att det var Mattias Karlsson som medverkade i en intervju p Motpol under pseudonymen Anders Lundgren. Att Karlsson sjlv inte frnekar det, utan istllet pstr att han "inte minns" rcker egentligen fr att dra den slutsatsen.

Men drtill kommer alla de minst sagt slende likheter mellan de ideologiska inspirationskllor som denne "Anders Lundgren" har och de som Karlsson har angett i andra sammanhang. Jag tog upp det hr i ett inlgg igr:

(FB) Mattias Karlsson(SD) pekas ut som Anders Lundgren(Motpol)

Hur stor r sannolikheten att bde "Anders Lundgren" och Mattias Karlsson oberoende av varandra skulle ha fastnat fr just Teodor Holmberg, Rudolf Kjelln, Roger Scruton, Guiseppe Mazzini och Per-Albin Hansson? Och att de bda tv fresprkade "socialkonservatism" redan tv r innan det blev SD:s nya ideologi?
Citera
2015-03-12, 13:40
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Var kommer den infon ifrn? Lnk?

Om det stmmer s visar det att Den antisemitiska falangen i SD misslyckats med sitt smutskastningsfrsk.

Det r vad jag sjlv tror utifrn hur det hr gick till. Informationen om det kommer s.a.s ifrn det jag har mellan ronen.

Jag vill nog hvda att det r felaktigt att beskriva lget som att det finns en antisemitisk falang i SD.
Citera
2015-03-12, 14:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Sen kan man ju frga sig varfr Friberg fortfarande inte presenterat belgg fr det han och Ehn pstr. Antingen s har man mer n hemmasnickrade textanalyser att komma med, och d br man lgga korten p bordet, eller s kan vi se det hr fr vad det i dagslget verkar vara, dvs. ett tafatt frsk att misstnkliggra SD:s partiledning.

Fr mig r det helt uppenbart varfr man nnu inte presenterat bevisning: De hoppas att Mattias Karlsson i en pressad situation ska ljuga och frska frneka intervjun, s att de drefter kan avslja honom som en lgnare. Jmfr med hur media hanterade Erik Almqvist, dr de frst slppte en del av "jrnrrsfilmen", lt Almqvist frneka vissa av anklagelserna, och drefter slppa resten s att det blev uppenbart att han farit med osanning. Att ljuga r fr en politiker ngot av det vrsta man kan gra, det vet alla. Det r ocks drfr Karlsson hnvisar till selektiv minnesfrlust snarare n att neka rakt av.
Citera
2015-03-12, 15:48
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Klart intressant artikel av den gamla AFA-veteranen och RG-medlemmen Mathias Wg. Mer ur artikeln:

Fenomenalt intressant artikel. Mathias Wg har dessutom ett artigt och korrekt sprkbruk.

T ex, neofascisterna istllet fr neofascisterna. Ickeironisk anvndning av ordet Sverigevnner. Tycker jag r snllt gjort av honom. Annars brukar galenpanna-anklagelser i Arnstadstil hagla nr regimtrogna ska skriva texter.

Tycker ven Kim Fredrikssons kommentar br uppmrksammas. Handlar om fulspelet i nationella partier. Det mesta hnde fr ett decennium sedan. Men lite nytt tar han upp:

Citat:
Ursprungligen postat av Kim Fredriksson
Fr den som kommer ihg striden mellan Kasselstrand och Bieler s var det ju lite liv i luckan. Fascistanklagelserna mot Kasselstrand haglade d han sgs och ses som en del av den sk nya hgern. Det vill sga etnonationalistisk konservativ osv. Nordisk Ungdom ville ge en hjlpande hand till Kasselstrand. Man hade redan infiltrerat SDL. En stdtext till Bieler togs fram. SDL:arna godknde den (helt otroligt idiotiskt men sant) och texten publicerades p SDL:s facebook-sida. Stdet utnyttjades av Fria Tider. Senare p dagen skickade Hahne SMS till en person inom SD-Haninge dr han skrev att Israelfalangen kunde ta sin gba och kra upp i rven.

Citera
2015-03-12, 15:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun

Ja men d str ord mot ord och det enda de p Motpol tycks kunna presentera r en "textanalys" gjord av Milld som skulle peka t Karlssons hll. Vad var d pongen med att ens ta upp det hela och hvda att man vet saker? Har man inte mer p ftterna s ska man kanske inte framfra ngra anklagelser ver huvud taget. Sen att vissa anvndare hr (frsts enbart p grund av deras stora rttvisepatos) blir vldigt upprrda nr Karlsson istllet fr att rakt av dementera sger att han inte minns ngon intervju med Motpol r ju bara ljligt. Bevisbrdan ligger rimligtvis p den som pstr ngot och inte den som anklagas.

... eller fr att kra en klassiker: "klla p det?"

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fr mig r det helt uppenbart varfr man nnu inte presenterat bevisning: De hoppas att Mattias Karlsson i en pressad situation ska ljuga och frska frneka intervjun, s att de drefter kan avslja honom som en lgnare. Jmfr med hur media hanterade Erik Almqvist, dr de frst slppte en del av "jrnrrsfilmen", lt Almqvist frneka vissa av anklagelserna, och drefter slppa resten s att det blev uppenbart att han farit med osanning. Att ljuga r fr en politiker ngot av det vrsta man kan gra, det vet alla. Det r ocks drfr Karlsson hnvisar till selektiv minnesfrlust snarare n att neka rakt av.

Det r frsts en mjlighet och om de vl presenterar ngon bevisning s lovar jag att sluta tjata om den saken!
Citera
2015-03-12, 16:15
Medlem
Frontlinjens avatar
r det bara jag som reagerar p att det i ingressen till artikeln str att
"Mattias Karlsson inget minns av hndelsen"

medan det i sjlva artikeln str att presschefen sagt
"Han kan inte dra sig till minnes att han skulle gjort ngon intervju med Motpol"

Det r en vldig vinkling som grs i ingressen tycker jag, det antyder att han bekrftar att det gt rum, vilket varken han eller presschefen gjort. Snarare tvrtom.
Citera
2015-03-12, 16:23
Medlem
Lagomsvensks avatar
Citat:
Ja men d str ord mot ord och det enda de p Motpol tycks kunna presentera r en "textanalys" gjord av Milld som skulle peka t Karlssons hll. Vad var d pongen med att ens ta upp det hela och hvda att man vet saker? Har man inte mer p ftterna s ska man kanske inte framfra ngra anklagelser ver huvud taget. Sen att vissa anvndare hr (frsts enbart p grund av deras stora rttvisepatos) blir vldigt upprrda nr Karlsson istllet fr att rakt av dementera sger att han inte minns ngon intervju med Motpol r ju bara ljligt. Bevisbrdan ligger rimligtvis p den som pstr ngot och inte den som anklagas.

... eller fr att kra en klassiker: "klla p det?"

Det r frsts en mjlighet och om de vl presenterar ngon bevisning s lovar jag att sluta tjata om den saken!

Nu nr allt fler bevis kommer fram om SD-toppens lckor till media (Expo och vnstermedia) vore det kanske p sin plats att mera noggrant utreda Mattias Karlssons roll i det hela. Att han skrivit under pseudonym fre riksdagsintrdet r inget problem. Det problematiska r att han medverkat i att utesluta folk fr att ha skrivit i "olmpliga" tidningar som Nya Tider eller Nationell idag. Han har dessutom uteslutit folk p rent falska grunder, ngot som framkommit nr vissa uteslutna ftt tillflle att bertta om sina renden.

Vi vet att Richard Jomshof, Martin Kinnunen, Bjrn Sder, Linus Bylund och ngra andra fredrar att kommunicera med svenskfientliga Expo istllet fr att kommunicera med de alternativa medier dr delar SD:s vljarbas finns. Redan detta visar att man str p samma planhalva som fienden nr det gller att bedma p vilka kriterier folk ska uteslutas. Partiledningen gr som det behagar dem och tar inga hnsyn till ngra andra regler n det egna maktsprket. Hade Kasselstrand skrivit en artikel p Motpol under pseudonym hade han redan varit ett uteslutningsrende. Nr partitoppen avsljas sitter de lika skert som en gammal mumie och faller frst nr varje del av den ruttnat snder av lder.

Den orkestrerade kampanjen frn partitoppen mot William Hahne misslyckades totalt, ngot som gldjande nog pekar p det std som finns fr personer som vill bekmpa nepotism och maktmissbruk i SD.

Man ska ocks notera att Mattias Karlssons aktuella hatinlgg mot Motpol r rena vntjnsten t Expo. Vad r syftet med att s aggressivt sprida hat mot Motpol? Mattias Karlsson skulle lika grna kunna vara anstlld av Expo av hans text att dma. Jag trodde det var svenskfientliga politiker som SD skulle bekmpa, inte phittade nazister, fascister och rasister som Expo redan har bekmpat i ratal utan att lyckas.

Std fr sin kampanj mot Motpol fr Karlsson av Richard Jomshof, Paula Bieler och andra i SD:s Expofalang.
Senast redigerad av Lagomsvensk 2015-03-12 kl. 17:19.
Citera
2015-03-12, 20:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomsvensk
Nu nr allt fler bevis kommer fram om SD-toppens lckor till media (Expo och vnstermedia) vore det kanske p sin plats att mera noggrant utreda Mattias Karlssons roll i det hela. Att han skrivit under pseudonym fre riksdagsintrdet r inget problem. Det problematiska r att han medverkat i att utesluta folk fr att ha skrivit i "olmpliga" tidningar som Nya Tider eller Nationell idag. Han har dessutom uteslutit folk p rent falska grunder, ngot som framkommit nr vissa uteslutna ftt tillflle att bertta om sina renden.

Vi vet att Richard Jomshof, Martin Kinnunen, Bjrn Sder, Linus Bylund och ngra andra fredrar att kommunicera med svenskfientliga Expo istllet fr att kommunicera med de alternativa medier dr delar SD:s vljarbas finns. Redan detta visar att man str p samma planhalva som fienden nr det gller att bedma p vilka kriterier folk ska uteslutas. Partiledningen gr som det behagar dem och tar inga hnsyn till ngra andra regler n det egna maktsprket. Hade Kasselstrand skrivit en artikel p Motpol under pseudonym hade han redan varit ett uteslutningsrende. Nr partitoppen avsljas sitter de lika skert som en gammal mumie och faller frst nr varje del av den ruttnat snder av lder.

Den orkestrerade kampanjen frn partitoppen mot William Hahne misslyckades totalt, ngot som gldjande nog pekar p det std som finns fr personer som vill bekmpa nepotism och maktmissbruk i SD.

Man ska ocks notera att Mattias Karlssons aktuella hatinlgg mot Motpol r rena vntjnsten t Expo. Vad r syftet med att s aggressivt sprida hat mot Motpol? Mattias Karlsson skulle lika grna kunna vara anstlld av Expo av hans text att dma. Jag trodde det var svenskfientliga politiker som SD skulle bekmpa, inte phittade nazister, fascister och rasister som Expo redan har bekmpat i ratal utan att lyckas.

Std fr sin kampanj mot Motpol fr Karlsson av Richard Jomshof, Paula Bieler och andra i SD:s Expofalang.

Varfr citerar du mig om du nd inte avser att bemta ngot av det jag skrivit?

Vad gller att personer i SD:s ledning uttalar sig i tidningar som Expo s kan jag hlla med om att det borde man frsts inte alls gra med tanke p vad fr agenda de har p Expo, men samma sak br vl glla ledningen p Motpol som uppenbarligen tycker att det r en bra id att spekulera om sina tidigare kllor i en tidning som Arbetarbladet, eller?

Angende att Karlsson sedan "sprider hat" mot Motpol s gller vl samma sak dr. Varfr sprider Motpol hat mot Karlsson? Kan det kanske ha ngot att gra med att Ehn r medlem dr och aningen missnjd med hur han behandlats av Karlsson?

Hur som helst s noterar jag att Friberg inte tycks vara intresserad av att presentera ngra nya belgg fr sina pstenden s den hr trden kan vl lika grna frpassas till kndisskvaller eller helt enkelt somna in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in