Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-11, 07:06
  #1
Medlem
smmgs avatar
Jag har nu över en månad tänkt på vad jag äter, dom senaste tre veckorna tränat på gym med, blivit 3 pass minst i veckan, tränar styrka, lyfter så tungt jag orkar. På denna månad har jag gått ner 2-3 kilon men när jag mäter mig visar det ingen skillnad, likadant bilder ser man ingen skillnad på..
Vad gör jag för fel?
Äter 1300 kcal om dagen, har hört flera som säger att det är för lite och ökar jag kommer säkert kilona rasa, men jag är rädd för att gå upp i vikt igen, alltså fett..
Citera
2015-03-11, 07:13
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Jag har nu över en månad tänkt på vad jag äter, dom senaste tre veckorna tränat på gym med, blivit 3 pass minst i veckan, tränar styrka, lyfter så tungt jag orkar. På denna månad har jag gått ner 2-3 kilon men när jag mäter mig visar det ingen skillnad, likadant bilder ser man ingen skillnad på..
Vad gör jag för fel?
Äter 1300 kcal om dagen, har hört flera som säger att det är för lite och ökar jag kommer säkert kilona rasa, men jag är rädd för att gå upp i vikt igen, alltså fett..

Strunta i att äta fet mat då?
Ät nyttigt.
Citera
2015-03-11, 07:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Jag har nu över en månad tänkt på vad jag äter, dom senaste tre veckorna tränat på gym med, blivit 3 pass minst i veckan, tränar styrka, lyfter så tungt jag orkar. På denna månad har jag gått ner 2-3 kilon men när jag mäter mig visar det ingen skillnad, likadant bilder ser man ingen skillnad på..
Vad gör jag för fel?
Äter 1300 kcal om dagen, har hört flera som säger att det är för lite och ökar jag kommer säkert kilona rasa, men jag är rädd för att gå upp i vikt igen, alltså fett..

Det är ditt kaloriunderskott som avgör om du går ner i fett eller inte och ju större det är ju fler gram går du ner per dag. Om du har ett lågt underskott så skrapar du ju inte ihop så mycket per dag och då blir det inte heller några kortsiktiga resultat.

Det är ju inte säkert du gått ner 2-3 kg. Svårt för dig att avgöra. Kanske du visst gått ner bara att du inte kan se det med ögat än eller så äter du för mycket. 3 veckor till och utvärdera.
Citera
2015-03-11, 23:15
  #4
Medlem
Det brukar vara tvärtom för min del, midjemåttet minskar mer än vad vågen visar. Du kan ju testa att köra lite kondition som komplement till styrketräningen.

Hur ser det ut med proteinintaget? Har för mig att studier visar att de som har högre proteinintag och minskar kalorierna från kolhydraterna minskar mer i kroppsfett.

Sedan låter 1300 kcal väldigt lite om du ska orka styrketräna under deff. Räkna ut ditt BMR och lägg dig på 500-1000kcal underskott. Samma underskott ska gälla när du tränar alltså ska du inte på en träningsdag förbränna 1500kcal under ditt BMR. Obs ignorera detta om du är en liten tanig tjej. Då kan kalorierna stämma för din del.
Citera
2015-03-12, 18:54
  #5
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Strunta i att äta fet mat då?
Ät nyttigt.

Sen när blev fet mat onyttigt?
Citera
2015-03-13, 15:51
  #6
Medlem
smmgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectinator
Det brukar vara tvärtom för min del, midjemåttet minskar mer än vad vågen visar. Du kan ju testa att köra lite kondition som komplement till styrketräningen.

Hur ser det ut med proteinintaget? Har för mig att studier visar att de som har högre proteinintag och minskar kalorierna från kolhydraterna minskar mer i kroppsfett.

Sedan låter 1300 kcal väldigt lite om du ska orka styrketräna under deff. Räkna ut ditt BMR och lägg dig på 500-1000kcal underskott. Samma underskott ska gälla när du tränar alltså ska du inte på en träningsdag förbränna 1500kcal under ditt BMR. Obs ignorera detta om du är en liten tanig tjej. Då kan kalorierna stämma för din del.

Det är vad jag trodde, att centimeterna skulle visa sig snabbare än vågen. Men konstigt nog verkar det ej vara så, eller så är det något fel på mitt måttband.

Jag har som mål att få i mig runt 120 gram Proteiner per dag sen är det väl sisådär iblaNd.

Mitt bmr ligger på 1800 kcal om dagen så 1300 borde stämma. Är 156 cm lång och väger idag 56 kg.
Citera
2015-03-13, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Det är vad jag trodde, att centimeterna skulle visa sig snabbare än vågen. Men konstigt nog verkar det ej vara så, eller så är det något fel på mitt måttband.

Jag har som mål att få i mig runt 120 gram Proteiner per dag sen är det väl sisådär iblaNd.

Mitt bmr ligger på 1800 kcal om dagen så 1300 borde stämma. Är 156 cm lång och väger idag 56 kg.

Lägg till 2 st cardiopass i ditt schema. Antingen low-intensity (rask promenad) eller HIIT (Intervaller). Testa detta i cirka tre veckors tid och väg dig varje dag. Givetvis kommer vågen visa både upp- och nedgångar men följ vikten i en graf och kolla efter tre veckor om trenden pekar mot ditt mål.

Har du fortfarande svårt att gå ner i vikt så testa att utesluta kolhydraterna helt. En ketos diet alltså.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback