Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-10, 20:33
  #1
Medlem
Tjena. Byggde nyss en dator och i processen så råkade jag blanda ihop två kablar precis innan jag skulle boota datorn för första gången. Fick ingen bildskärm, öppnade upp datorn igen och upptäckte mitt fel;

Har alltså satt kablarna för strömförsörjning till grafikkortet, i platsen där kablen till strömförsörjning till processorn ska i !!! (nej det ska inte gå, men den glider in som kuken i fittan, vilket skräp..)

bytte tillbaka i hopp om att datorn skulle starta som vanligt, men får fortfarande ingen bild. har testat ta mig fan ALLT nu, men ingenting fungerar. Det enda jag inte testat är att byta till en annan CPU, eller ett annat moderkort med samma CPU då jag inte har tillgång till det. Vad ska jag göra? Har jag stekt moderkortet? Kan INET ta tillbaka komponenterna och byta ut dom åt mig? Beställde datorn för bara någon dag sen.

snälla hjälp mig med det här.
Citera
2015-03-10, 20:50
  #2
Medlem
Vet ej om du är rutinerad av datorbygge, men jag chansar med lite basic tips ändå!
Du får ingen bildskärm efter att du bytte till de korrekta anslutningarna, och då så är det trasigt?
Om jag var du skulle jag försöka felsöka ytterligare istället för att ge upp och skicka tillbaka det. Har du testat med att köra med en ddr-sticka eller flippa cmos?

Jag rekommenderar dig att ta ut grafikkortet för att köra bildskärmen genom det inbyggda för att kontrollera att du får en uppstart. Stäng sedan av, koppla in ditt grafikkort och försök genom det igen. Felet du har är ganska "vanligt" och ingenting som betyder att allt är trasigt.

Ytterst otroligt att det skulle gått sönder bara sådär.


Lycka till
Citera
2015-03-10, 20:58
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Här är iaf pinout på kablarna. http://cdn.overclock.net/a/ac/1000x2...b1d_pinout.png
Törs man gissa på att du skickade in 12 volt i jorden och vise versa? Vilket pinantal har kontakterna du kopplade fel och vilken färg har kablarna?

http://www.overclock.net/a/gpu-and-c...er-connections
Citera
2015-03-10, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greasemonkeyn
Vet ej om du är rutinerad av datorbygge, men jag chansar med lite basic tips ändå!
Du får ingen bildskärm efter att du bytte till de korrekta anslutningarna, och då så är det trasigt?
Om jag var du skulle jag försöka felsöka ytterligare istället för att ge upp och skicka tillbaka det. Har du testat med att köra med en ddr-sticka eller flippa cmos?

Jag rekommenderar dig att ta ut grafikkortet för att köra bildskärmen genom det inbyggda för att kontrollera att du får en uppstart. Stäng sedan av, koppla in ditt grafikkort och försök genom det igen. Felet du har är ganska "vanligt" och ingenting som betyder att allt är trasigt.

Ytterst otroligt att det skulle gått sönder bara sådär.


Lycka till

Tack för svar.
Jag har testat både andra minnen och switchat plats på dom som en idiot. Har även testat cleara CMOS. Inget fungerade. Tror jag gjorde bort mig när jag startade datorn med fel kablar i fel port som jag skrev, varför får jag annars ingen bild?
tack igen.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Här är iaf pinout på kablarna. http://cdn.overclock.net/a/ac/1000x2...b1d_pinout.png
Törs man gissa på att du skickade in 12 volt i jorden och vise versa? Vilket pinantal har kontakterna du kopplade fel och vilken färg har kablarna?

http://www.overclock.net/a/gpu-and-c...er-connections

det här beskriver exakt problemet jag har. Hur får jag reda på vilka komponenter som gått åt helvete i denna tabbe då?

testade byta CPU till en annan nu, fungerar fortfarande inte. Testade även den "trasiga" CPUn i en fungerande dator. Ingen bildskärm....
__________________
Senast redigerad av universe2000 2015-03-10 kl. 21:03.
Citera
2015-03-10, 21:43
  #5
Medlem
När jag byggde en dator utan grafikkort, då fick jag ingen signal till skärmen.
Funkade varken via VGA eller DVI. Dock fungerade HDMI. Efter installation av drivrutiner funkade allt som det skulle. Testat alla utgångar? En chansning bara...
Citera
2015-03-10, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blahiblaha
När jag byggde en dator utan grafikkort, då fick jag ingen signal till skärmen.
Funkade varken via VGA eller DVI. Dock fungerade HDMI. Efter installation av drivrutiner funkade allt som det skulle. Testat alla utgångar? En chansning bara...

Yes jag har testat alla utgångar.
Citera
2015-03-11, 10:21
  #7
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universe2000
Yes jag har testat alla utgångar.

Sitter HDMI kabeln i när du startar datorn? Sätt på TV'n på den rätta HDMI kanalen och kolla om bilden dyker upp där.
Citera
2015-03-11, 10:33
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universe2000
det här beskriver exakt problemet jag har. Hur får jag reda på vilka komponenter som gått åt helvete i denna tabbe då?
Räkna med att allt är paj, och börja felsöka utifrån det. Testa enskilda komponenter - en i taget - i en annan dator och se vad som ännu fungerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback