Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-09, 12:20
Medlem
Käg Malaxs avatar
Inte har väl len i den aktuella betydelsen varit med i SAOL som det står i trådstarten? I så fall har det åkt ut igen.
Citera
2013-03-09, 12:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Inte har väl len i den aktuella betydelsen varit med i SAOL som det står i trådstarten? I så fall har det åkt ut igen.

Det har det väl som adjektiv, len (mjuk).

Tror att någon har läst fel.
Citera
2013-03-09, 12:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det har det väl som adjektiv, len (mjuk).
Det var för att förebygga denna kommentar jag skrev i den aktuella betydelsen, men jag kunde kanske ha varit ännu tydligare.
Citera
2013-03-09, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var för att förebygga denna kommentar jag skrev i den aktuella betydelsen, men jag kunde kanske ha varit ännu tydligare.

Nej då. Om du läser hela mitt inlägg så menar jag alltså att den som läst och trott att "len" finns/funnits i SAOL med den andra betydelsen antagligen har läst fel.
Citera
2013-03-09, 13:48
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Nej då. Om du läser hela mitt inlägg så menar jag alltså att den som läst och trott att "len" finns/funnits i SAOL med den andra betydelsen antagligen har läst fel.

Men jag påstod ju inte att len (i den aktuella betydelsen) står eller har stått i SAOL, utan ställde en fråga. Inte heller påstod TS sig själv ha läst ordet i SAOL, utan skrev att det sägs att det är med i senaste utgåvan.

Tråden är från 2005 och jag tänkte att h*n då kunde syfta på en tidigare utgåva. Nu när jag kollar visar det sig att tolfte utgåvan är från 1998, och den senaste, trettonde, från 2006. Osäkert alltså om TS syftar på den dåvarande eller den kommande.

Jag ville helt enkelt av någon med tillgång till flera utgåvor få bekräftat att len (i den aktuella betydelsen) aldrig stått i SAOL.
Citera
2013-03-09, 14:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men jag påstod ju inte att len (i den aktuella betydelsen) står eller har stått i SAOL, utan ställde en fråga. Inte heller påstod TS sig själv ha läst ordet i SAOL, utan skrev att det sägs att det är med i senaste utgåvan.

Tråden är från 2005 och jag tänkte att h*n då kunde syfta på en tidigare utgåva. Nu när jag kollar visar det sig att tolfte utgåvan är från 1998, och den senaste, trettonde, från 2006. Osäkert alltså om TS syftar på den dåvarande eller den kommande.

Jag ville helt enkelt av någon med tillgång till flera utgåvor få bekräftat att len (i den aktuella betydelsen) aldrig stått i SAOL.

Jag förstår, men jag raljerade lite över det den personen gjorde eftersom jag inte ens skulle reflektera över att ordet skulle ha funnits i SAOL. Jag tror helt enkelt att personen sett "len" (adjektivet synonym för mjuk) som saknar annan föklaring och trott att det är ordet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-03-09 kl. 14:14.
Citera
2013-03-09, 15:05
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag förstår, men jag raljerade lite över det den personen gjorde eftersom jag inte ens skulle reflektera över att ordet skulle ha funnits i SAOL. Jag tror helt enkelt att personen sett "len" (adjektivet synonym för mjuk) som saknar annan föklaring och trott att det är ordet.
Är "personen" TS sagesman? Det är en tänkbar förklaring i så fall. Att ordet skulle ha funnits med och redan hunnit åka ut igen tycker jag också skulle vara konstigt men ville ändå förvissa mig om att så inte var fallet. Att komma på tanken att det skulle kunna finnas med i dagsläget tycker jag inte är lika konstigt med tanke på att keff finns med.
Citera
2013-03-09, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är "personen" TS sagesman? Det är en tänkbar förklaring i så fall. Att ordet skulle ha funnits med och redan hunnit åka ut igen tycker jag också skulle vara konstigt men ville ändå förvissa mig om att så inte var fallet. Att komma på tanken att det skulle kunna finnas med i dagsläget tycker jag inte är lika konstigt med tanke på att keff finns med.

Fast att keff skulle åka ut nästan direkt efter att det kom in verkar väl osannolikt?

Edit: Ja det var TS som hävdade det.
Citera
2013-03-09, 15:21
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Fast att keff skulle åka ut nästan direkt efter att det kom in verkar väl osannolikt?
Det var ju det jag skrev, fast om len. Resonemanget är naturligtvis överförbart på keff också.
Citera
2013-03-09, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev, fast om len. Resonemanget är naturligtvis överförbart på keff också.

I ditt inlägg ställer du en fråga om det. Detta vara vad jag hakade på även om substansen i mitt inlägg egentligen var riktat till trådens syfte. Jag menar således att du egentligen redan visste svaret på frågan i ditt inlägg.

Låt oss släppa detta, eftersom det blev onödigt mycket diskussion kring något vi redan från början var överens om. Jag ber om ursäkt att jag använde ditt inlägg.
Citera
2013-03-10, 19:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Fast keff är väsentligt vanligare bland hippa svennar än vad len är. Och det är rätt betydelsefullt när det gäller vad som kommer in i lexikon.
Citera
2013-03-10, 19:35
Bannlyst
"Länn" med den stavningen är annars västsvensk dialekt för att snön och isen från vintern smälter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in