Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-10, 11:14
  #1
Medlem
randomdues avatar
Tjena, just nu så ligger jag på en bulk där jag ska gå ifrån 84-95kg. Eftersom att jag inte vill lägga på mig för mycket fett under denna bulk så undrar satsar jag på att gå upp cirka 0.5kg i veckan, alltså 2 kg i månaden.

Min vikt uppgång och vikt och allt det där kan du se följande:

Längd: 193cm
ålder: 20

Måndag 83.8
Tisdag 84.2
Onsdag
Torsdag 83.8
fredag 83.6
Lördag 84.2
Söndag 83.8

Problemet jag har är att jag går upp och ner i vikt väldigt olika ifrån dag till dag. Som ni kan se så har jag gått ner i vikt vissa dagar och gått upp väldigt mycket i vikt andra dagar, i slutet av veckan så har jag hamnat på 0.4kg+.

Vad jag undrar nu dock är hur ska jag kunna få fram en mer korrekt siffra kcal som jag ska äta varje dag för att jag ska kunna gå upp i runt 0.1kg varje dag istället för att min vikt flyger upp och ner så mycket som den har gjort under denna veckan.

Ge mig gärna förslag på hur vilka räknesätt ni använder er av när ni räknar ut kcal.

Notera att jag väger mig vid samma 08:00-08:30 varje dag. Däremot så har jag ätit vid olika tillfällen under dagen ibland rätt tidigt innan läggdags och ibland sent innan läggdags, vet inte om det spelar jätte stor roll dock.
Citera
2015-03-10, 11:32
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Man gör på samma sätt som när man går ned i vikt, fast tvärtom. En viktuppgång på 0.1kg varje dag kan du inte räkna med (annat än som ett snittvärde).

Själv så väger jag mig varje dag och räknar ut ett glidande medelvärde för varje vecka, de senaste 5 veckorna har det sett ut såhär: http://pasteboard.co/1Hl9uxjb.png (som du ser så pendlar även min dagsvikt en hel del).
Citera
2015-03-10, 13:27
  #3
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det mest effeltiva är att räkna kalorier. Ligg på 200-550 kcal överskott och är 2 gram protein / kroppskilo

Det finns generatorwr på internet som räknar ut ditt dagliga intag, sen äter dubsom sagt lite mer än det
Citera
2015-03-14, 14:54
  #4
Medlem
Sikta på ett fast kaloriintag på en hel vecka. Väg dig dagen efter en vecka på morgonen. Har du gått upp så mycket som du ville på en vecka? Behåll intaget. Rinse and repeat. När du märker efter en vecka eller två att det står still / börjar sakta ned, så kan du öka med 150-200 kalorier.
Citera
2015-03-14, 16:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det mest effeltiva är att räkna kalorier. Ligg på 200-550 kcal överskott och är 2 gram protein / kroppskilo

Det finns generatorwr på internet som räknar ut ditt dagliga intag, sen äter dubsom sagt lite mer än det

+1

500 kalorier överskott per dag tycker jag är så dumt. Försök ligga runt 100-200 kalorier om du vill bygga effektivt. +500 om dagen ger så mycket fett så det är inte värt om man vill bygga effektivt. Det är min åsikt.

När man bulkar väger man sig inte varje dag utan man har bättre sätt som att tex försöka hitta sitt överskott genom någon kalkyl man gör. Sen kör man på det en månad och utvärderar om man gjort ökningar i vikter, hur det känns, om man lagt på sig fett eller inte. Efter utvärderingen så justerar man och så håller man på så länge som man håller på med träning.

EDIT: Ska du gå upp 9 kilo så bör du göra det under 3-4 år UTAN att deffa emellan tycker jag. 0.1kg viktökning om dan är bortkastat.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2015-03-14 kl. 16:22.
Citera
2015-03-23, 22:37
  #6
Medlem
Din dagvikt bör väl bero på många saker som t.ex. Om du druckit mycket/ätit mycket eller lite kvällen innan, om du väger dig samma tid på morgonen osv. Därav är väl ett glidande snittvärde bättre eller att helt enkelt kolla var 3:e dag eller liknande och utgå från det.
Din vikt kan ju variera från dag till dag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback