Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-10, 07:01
  #1
Medlem
crawlins avatar
Hallå FB
Kollar på facebook denna morgon och ser att flera av mina vänner har sett någon form av ljussken eller blixt runt 01.00. Tydligen har det setts i Kalmar, Oskarshamn, Norrköping, Linköping m.fl ställen.

Tyvärr missade jag det själv... någon som sitter inne på mer information?
Citera
2015-03-10, 07:16
  #2
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawlin
Hallå FB
Kollar på facebook denna morgon och ser att flera av mina vänner har sett någon form av ljussken eller blixt runt 01.00. Tydligen har det setts i Kalmar, Oskarshamn, Norrköping, Linköping m.fl ställen.

Tyvärr missade jag det själv... någon som sitter inne på mer information?
Hur lyckas man ta fel på månad, det är mars min vän

Fråga i ufologiforumet annars.
Jag uppmärksammade ej nåt ljussken iallafall.


Sorry för quote på TS
Citera
2015-03-10, 08:14
  #3
Medlem
crawlins avatar
lol du har rätt. Mars är det givetvis! Mod kanske kan ändra om de läser
Citera
2015-03-10, 12:12
  #4
Medlem
Jag såg en ljusblixt i Linköping när jag var ute och rökte inatt. Jag såg bara i ögonvrån så jag trodde först att det var någon kamerablixt från något av grannhusen, fast det var ju släckt hos alla så jag blev lite fundersam.

Kan det ha varit en bolid som exploderade?
Citera
2015-03-10, 12:21
  #5
Medlem
Elacks avatar
Bevittnade även jag detta ljussken i västra Småland när jag cyklade hem inatt från en bekant, trodde först det var en blixt men kom aldrig någon knall. Det syntes bara något ögonblick och lös upp himlavalvet väldigt mycket trots att vi var mitt i stan. Hade varit intressant att få veta vad det var!
Citera
2015-03-10, 12:30
  #6
Medlem
PuffTheDragons avatar
Ja det låter som att ni sett en bolid.
Citera
2015-03-10, 22:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawlin
lol du har rätt. Mars är det givetvis! Mod kanske kan ändra om de läser

En ljusblixt på Mars, riktad mot östra Götaland... spooky.
Citera
2015-03-13, 01:46
  #8
Medlem
Jag kom att tänka på att det är runt 20 mil mellan Linköping och Kalmar. Kan det verkligen stämma att man kan uppfatta skenet från en bolid på ett så stort avstånd? På vilken höjd sker det i så fall och hur stor måste den vara?
Citera
2015-03-13, 10:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Jag kom att tänka på att det är runt 20 mil mellan Linköping och Kalmar. Kan det verkligen stämma att man kan uppfatta skenet från en bolid på ett så stort avstånd? På vilken höjd sker det i så fall och hur stor måste den vara?

Om den brinner upp på säg som lägst 50km höjd så är den synlig för en observatör (teoretiskt) på marken inom en radie på drygt 80mil så ja.
__________________
Senast redigerad av Praetori 2015-03-13 kl. 10:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback