Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-09, 19:33
  #1
Medlem
Moffins avatar
Hej

Har problem med en dator som inte startar. Fläktarna går igång och det lyser lite lampor men skärmen förblir svart. Moderkortet säger felkod 90.

Den funkade bra igår men idag går den inte.

Det är en Intel G66 00 CPU med Ab9 pro moderkort. Tagit ut 2 av 4 minnen och provat starta så men det funkade inte då heller.

Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2015-03-09, 20:07
  #2
Medlem
GanjaFarfars avatar
Provat sätta skärmkabeln direkt i moderkortet? Annars prova med ett ramminne åt gången för att säkerställa att det inte är ramen som spökar.
Citera
2015-03-09, 21:13
  #3
Medlem
x12s avatar
Jag skulle i första hand kolla upp nätagget, anar att en av spänningarna försvunnit, t.ex matningen till processorn.

Enligt http://www.intel.com/support/motherb...5434.htm#codes står 90 för "resetting keyboard". Testat koppla ur allt sånt? men en tappad spänning/rail kan ge de mest mysko effekter.
Citera
2015-03-09, 21:59
  #4
Medlem
Moffins avatar
Provat allt det ni nämnde (bortsett från att koppla grafikkortet till moderkortet då inget sånt uttag finns där) men ingen skillnad. Datorn är så pass gammal att jag tror den helt enkelt gett upp. Blir till att beställa nya delar antar jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback