Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-09, 17:49
  #1
Medlem
Hej

Jag gjorde ett usb minne bootbart genom att följa ett youtube klipp, minns inte vad programmet hette och det låg på andra datorn som gick sönder..

ialf.. började boota upp från usbt och sen tog jag install grafik tror jag det hette, efter ett tag så kom allt med partioner å hårddiskar upp och jag klantade till där någonstans, så när jag trodde allt va klart så gick det varken att starta upp datorn eller usb minnet utan att formatera hela skiten..

Datorn har jag nu fått till, fick formatera hela och installera om windows 7 på den.

men usb minnet, som var ett 8 gig va jag tvungen att formatera också för att kunna använda det igen
och när jag formaterade det så nu står det bara att det finns 2.76gib av 2.77gig ledigt?

Vart tog resten av gigeen vägen ? är det kali llinux , eller programmet jag gjorde stickan bootbar med som spökar till det hela ? :S

jag är verkligen inte duktig på att förklara saker, och inte duktig alls på linux.. men hoppas ni förstår vad jag menar iafl :P

tacksam för hjälp

mvh
Citera
2015-03-09, 18:29
  #2
Avstängd
.Leons avatar
Jag vet inte riktigt hur du lyckats, men nedan är ett sätt du kan formatera om hela USB-stickan. Öppna först CMD.

Kod:
DISKPART> list disk                                 /* visar en lista av aktiva diskar */
DISKPART> select disk #                         /* # är numret för din hårddisk */
DISKPART> clean                                     /* tar bort redan existerande partitioner på din hårddisk */
DISKPART> create partition primary     /* skapar en primär partition på hårddisken */
DISKPART> select partition 1                 /* väljer den nya skapade partionen */
DISKPART> active                                    /* gör den nya partitionen aktiv */
DISKPART> format FS=FAT32                 /* formatera hårddisken för FAT32 filsystem */
DISKPART> assign                                   /* välj en bokstav för volymen på hårddisken */
DISKPART> exit                                        /* avsluta DISKPART */

Läs gärna Kalis dokumentation: Making a Kali Bootable USB Drive
Citera
2015-03-09, 19:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Leon
Jag vet inte riktigt hur du lyckats, men nedan är ett sätt du kan formatera om hela USB-stickan. Öppna först CMD.

Kod:
DISKPART> list disk                                 /* visar en lista av aktiva diskar */
DISKPART> select disk #                         /* # är numret för din hårddisk */
DISKPART> clean                                     /* tar bort redan existerande partitioner på din hårddisk */
DISKPART> create partition primary     /* skapar en primär partition på hårddisken */
DISKPART> select partition 1                 /* väljer den nya skapade partionen */
DISKPART> active                                    /* gör den nya partitionen aktiv */
DISKPART> format FS=FAT32                 /* formatera hårddisken för FAT32 filsystem */
DISKPART> assign                                   /* välj en bokstav för volymen på hårddisken */
DISKPART> exit                                        /* avsluta DISKPART */

Läs gärna Kalis dokumentation: Making a Kali Bootable USB Drive

Tack så jätte mycket, men när jag startar cmd och börjar skriva DISKPART> list disk ... så kommer det upp en ruta om man godkänner om den kan göra ändringar, sån där ruta som brukar komma fram..

trycker på Ja, men då är det som en ruta håller på starta men dock försvinner den på en halv sec.. :/ så det kommer inte upp något...

förövrigt tack så jätte mycket, alltid roligt att få lära sig lite nya saker

EDIT: Nu funkade det! sökte på diskpart på start menyn då kom jag in på det nu återstår det att se om jag får till detta

tack så jöätte mycket
__________________
Senast redigerad av m3t4d0n 2015-03-09 kl. 19:19.
Citera
2015-03-09, 19:32
  #4
Avstängd
Man undrar ju vad de som inte ens kan hantera de mest basala funktioner i Windows skall med Kali linux att göra!
Citera
2015-03-09, 19:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man undrar ju vad de som inte ens kan hantera de mest basala funktioner i Windows skall med Kali linux att göra!


Har du inget vettigare att skriva kan du lika gärna låta bli, kan en hel del, men är inte insatt i kommandotolken alls.. kali linux kan jag en hel del i med, men som sagt jag håller på lär mig..
__________________
Senast redigerad av m3t4d0n 2015-03-09 kl. 19:52.
Citera
2015-03-09, 20:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Leon
Jag vet inte riktigt hur du lyckats, men nedan är ett sätt du kan formatera om hela USB-stickan. Öppna först CMD.

Kod:
DISKPART> list disk                                 /* visar en lista av aktiva diskar */
DISKPART> select disk #                         /* # är numret för din hårddisk */
DISKPART> clean                                     /* tar bort redan existerande partitioner på din hårddisk */
DISKPART> create partition primary     /* skapar en primär partition på hårddisken */
DISKPART> select partition 1                 /* väljer den nya skapade partionen */
DISKPART> active                                    /* gör den nya partitionen aktiv */
DISKPART> format FS=FAT32                 /* formatera hårddisken för FAT32 filsystem */
DISKPART> assign                                   /* välj en bokstav för volymen på hårddisken */
DISKPART> exit                                        /* avsluta DISKPART */

Läs gärna Kalis dokumentation: Making a Kali Bootable USB Drive

Tack så mycket leon, det funkade!

mvh
Citera
2015-03-09, 22:52
  #7
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2015-03-14, 16:54
  #8
Medlem
För att svara ordentligt, har inte orkat läsa igenom allt.
Men när jag gör diverse experiment med mina usb-minnen, så brukar jag vilja göra dem mindre.
Just av den enkla anledningen att jag kan skapa mindre avbilder. Låt mig utveckla:

Jag ville prova lite olika FAT-begränsningar senast

Jag har då förberett en image på sammanlagt 256Mb och dd:ar den till mitt minne
Windows läser bara första partitionen och tror därmed att minnet är 256Mb stort.
Perfekt, jag formaterar minnet i windows och ser hur windows bygger upp FAT-systemet utan
att jag behöver dd:a 16Gb som minnet är på.

För en novis, kan detta bli lite klurigt (att återställa minnet)
Kod:
diskmgmt.msc
kan kanske lösa det (i win7)

Annars är det bara se till att du sabbar partitionstabellen i minnet, så kommer windows be dig att formatera om skiten.

Kod:
dd if=/dev/zero of=/dev/dittminne bs=1M count=10

Här sumpar du 10 Mb av början på ditt minne, det räcker igentligen med ett par hundra byten, beroende på partitionstabell.

Har man inte cygwin eller liknande så funkar det med att skriva valfri fil från win32diskimager till minnet. Efter det så kommer windows att vilja formatera allt.

Jag får ständigt frågor om detta annars, så tänkte att jag skriver ett ordentligt svar.
Citera
2019-02-09, 10:40
  #9
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
Hej

Jag gjorde ett usb minne bootbart genom att följa ett youtube klipp, minns inte vad programmet hette och det låg på andra datorn som gick sönder..

ialf.. började boota upp från usbt och sen tog jag install grafik tror jag det hette, efter ett tag så kom allt med partioner å hårddiskar upp och jag klantade till där någonstans, så när jag trodde allt va klart så gick det varken att starta upp datorn eller usb minnet utan att formatera hela skiten..

Datorn har jag nu fått till, fick formatera hela och installera om windows 7 på den.

men usb minnet, som var ett 8 gig va jag tvungen att formatera också för att kunna använda det igen
och när jag formaterade det så nu står det bara att det finns 2.76gib av 2.77gig ledigt?

Vart tog resten av gigeen vägen ? är det kali llinux , eller programmet jag gjorde stickan bootbar med som spökar till det hela ? :S

jag är verkligen inte duktig på att förklara saker, och inte duktig alls på linux.. men hoppas ni förstår vad jag menar iafl :P

tacksam för hjälp

mvh

Vet exakt vad problemet är, då jag varit med om det själv. Hade ett 165gig's USB som det sedan bara fanns 65gb på. Det visade sig att det hade delat upp sig, så enda delen var 65gbb och andra delen 100gb.

Formatera om går inte, då måste öppna upp egenskaper sedan sammankoppla de båda delarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback