2015-03-09, 12:47
Medlem
Hej,

Jag har egentligen tre huvudfrågor.

Anta att de som skulle köpa lägenheten är mina föräldrar till sig men jag får bo där. De har inga lån, två inkomster, skog och fastigheter för mellan 12-15 milj sek.

1) Vad är den bästa räntan man kan få från en bank idag om man köper en lägenhet i Stockholms innerstad för mellan 5-10 milj sek? Kan det verkligen stämma att man skulle få minusränta redan nu eller hur funkar det?

2) Om man köper en lägenhet för 8 milj och låt säga räntan är på 1 % vilket blir 80.000 kr. Ska man betala 80.000 kr i ränta varje år till banken om man inte amortera?
Så hyrkostnaden blir hyrkostnad+ränta+eventuella amorteringar?
Är det några eventuella avdrag så som ränta på lånet eller hur fungerar det?

3) Jag vet att folk toksparar så de har 15 % av totalsumman, ex en lägenhet för 3 milj, så har en två personer sparat ihop 450 k. Vissa tar även topplån.
Om man inte involverar några rena pengar i ett lägenhetsköp, hur fungerar det då om man tar fastigheter/skog som säkerhet?
Blir det så här:
Om vi köper en lägenhet för 8 milj och vi "använder" skog/fastigheter som säkerhet för ex 6 milj, blir det ett lån på 2 milj sek då?
2 milj, 1% i ränta (som sagt kan man få minusränta?), 20 k i ränta.
Hyrkostnad = hyrkostnad ex 4000 kr/månad+ränta 1666,67 kr/månad+eventuella amorteringar?

Tack på förhand
Citera
2015-03-09, 13:31
Medlem
Först och främst: du ska nog inte köpa lägenhet för 5-10 milj när du har så dålig koll... Ta reda på hur det funkar innan (inte genom flashback). En bra ränta idag om man har en bra ekonomi ligger runt 1,5% som du sen får dra av 30% av på skatten upp till ca 100.000 i räntekostnader. Räntekostnader betalar du varje månad inte en gång per år. Om du belåna skog/mark som säkerhet har du klart ett lån på lika stort belopp. Annars stämmer din uträkning.
Citera
2015-03-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Först och främst: du ska nog inte köpa lägenhet för 5-10 milj när du har så dålig koll... Ta reda på hur det funkar innan (inte genom flashback). En bra ränta idag om man har en bra ekonomi ligger runt 1,5% som du sen får dra av 30% av på skatten upp till ca 100.000 i räntekostnader. Räntekostnader betalar du varje månad inte en gång per år. Om du belåna skog/mark som säkerhet har du klart ett lån på lika stort belopp. Annars stämmer din uträkning.

Nu var det ju inte jag som skulle köpa lägenhet, men okey. Som jag alltid har sagt, på Flashback finns det många idioter, men det finns även många väldigt kunniga personer.
Jag vet att man betalar ränta varje månad. "Om du belåna skog/mark som säkerhet har du klart ett lån på lika stort belopp." vad menar du exakt med det här, kan du utveckla?
Citera
2015-03-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslitrator
Nu var det ju inte jag som skulle köpa lägenhet, men okey. Som jag alltid har sagt, på Flashback finns det många idioter, men det finns även många väldigt kunniga personer.
Jag vet att man betalar ränta varje månad. "Om du belåna skog/mark som säkerhet har du klart ett lån på lika stort belopp." vad menar du exakt med det här, kan du utveckla?

Ok Det var svar på "Om vi köper en lägenhet för 8 milj och vi "använder" skog/fastigheter som säkerhet för ex 6 milj, blir det ett lån på 2 milj sek då?". Om ni köper en lgh för 8 miljoner och har skog/mark som säkerhet för 6 milj så blir lånet fortfarande 8 milj. Enda scenariot där lånet bara blir på 2 milj är om ni säljer skogen/marken och använder dem till lägenheten istället (eller att ni har 6 miljoner i kontanta medel/på kontot, men det nämner du inget om)
Citera
2015-03-14, 03:49
Bannlyst
haha fick ni 90talister ingen lektioner i ekonomi?
Citera
2015-03-14, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kehadegi
haha fick ni 90talister ingen lektioner i ekonomi?
Privatekonomi är en del av utvecklingsplanen för kursen Samhällskunskap i gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in